The rising tensions between religion, eroticism and art: The Martyrdom of Saint Sebastian
DOI:
https://doi.org/10.22456/2179-8001.73720Keywords:
Eroticism. Religiosity. Saint Sebastian. Photography. Film.Abstract
This article proposes a reflection on the Martyrdom of Saint Sebastian, which blends religious practice and erotic pleasure. Georges Bataille’s assumption that eroticism and religiosity are complementary cultural constructions in search of overcoming the finitude and the discontinuity between human beings encompasses the presence of St. Sebastian in the contemporary art related to the photographic image. The implied cult of the Holy soldier’s sensuality in Renaissance and baroque paintings turns into explicit appropriation in the homoerotic iconography of the 20th century, as we can see in the openly biographical translations of the theme in the performance pictures by Yukio Mishima and Luigi Ontani and in Derek Jarman’s film "Sebastiane".Downloads
References
BATAILLE, Georges. O erotismo. Porto Alegre: L&PM, 1987.
BELL, Julian. Uma nova história da arte. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
BENJAMIN, Walter. Origine du drame baroque allemande. Paris: Flammarion, 1985.
CASTELLO BRANCO, Lúcia. Eros travestido: um estudo do erotismo no realismo burguês. Belo Horizonte:UFMG, 1985.
COLEMAN, A. D. "El método dirigido: notas para una definición." In: RIBALTA, Jorge (Ed.). Efecto real: debates posmodernos sobre fotografia. Barcelona: Gustavo Gili, 2004.
COOPER, Immanuel. Male bodies: a photographic history of the nude. New York: Prestel Plubishing, s/d.
CRIMP, Douglas. Sobre as ruínas do museu. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
CHEVALIER, Jean & GHEERBRANT, Alain. Dicionário de símbolos. 10ª ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 1986.
DARRIULAT, Jacques. Sébastien: le renaissant. Paris: Éditions de la Lagune, 1998.
DÉBRAY, Régis. Vida e morte da imagem: uma história do olhar no Ocidente. Petrópolis, Vozes, 1993.
ELIADE, Mircea. O sagrado e o profano. São Paulo: Martins Fontes, 1992.
FERNANDEZ, Dominique. L´amour qui ose dire son nom: art et homosexualité. Paris: Éditions Stock, 2001.
FONTCUBERTA, Joan. O beijo de Judas: fotografia e verdade. Barcelona: Gustavo Gili, 2010.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade de saber. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1988.
____. "La vida de los hombres infames". In: SIGG, Pabro (Ed.). Microhistorias y macromundos, Volúmen 2. México,DF: Instituto Nacional de Bellas Artes, 2010.
GRAZIOLE, Elio. Corpo e figura umana nella fotografia. Milano: Edizione Bruno Mondadore, 1998.
GREER, Germaine. Les garçons: figures de l´éphèbe. Paris: Hazan, 2003.
HAMMOND, Anne. "Vision naturelle et image symboliste: la référence picturale". In: FRIZOT, Michel (Ed.). La nouvelle histoire de la photographie. Paris: Larousse/VUEF, 2001.
LOPES, Denilson. O homem que amava rapazes e outros ensaios. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2002.
LORD, Catherine & MAYER, Richard. Art & queer culture. London/New York: Phaidon, 2013.
MISHIMA, Yukio. Confissões de uma máscara. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
MORA, Gilles. "Photobiographies". In: MÉAUX, Daniéle & VRAY, Jean-Bernard. Traces photographiques, traces autobiographiques. Saint-Etienne: Publications de l´Université de Saint-Etienne, 2004.
PERLONGHER, Nestor. Territórios marginais. In: MAGALHÃES, Maria Cristina Rios. (Org.). Na sombra da cidade. São Paulo: Editora Escuta, 1995.
PULTZ, John. La fotografía y el cuerpo. Madrid: Ediciones Akal, 2003, p. 63.
ROUILLÉ, André. La photographie: entre document et art contemporain. Paris: Gallimard, 2005.
SANTOS, Alexandre. Corpos invisíveis, corpos que importam. In: CAMPOS, Marcelo, BERBARA, Maria, CONDURU, Roberto & SIQUEIRA, Vera Maria (Orgs.). História da arte: ensaios contemporâneos. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2011.
____. Imagem fotográfica e ambiguidade narrativa em Milton Kurtz, in: SANTOS, Alexandre & CARVALHO, Ana Maria Albani de (Orgs.). Imagens: arte e cultura. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2012.
SONTAG, Susan. "Notas sobre o camp", in: SONTAG, Susan. Contra a interpretação. Porto Alegre: L&PM, 1987.
TAMAGNE, Florence. Mauvais genre? Une histoire des répresentations de l´homosexualité. Paris, EdLM, 2001.
VARAZZE, Jacopo de. Legenda Aurea: vida de santos. São Paulo, Companhia das Letras, 2003.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0).
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista, como publicar em repositório institucional, com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista, quando for o caso.
Os artigos são de acesso aberto e uso gratuito, com atribuições próprias em atividades educacionais, de pesquisa e não comerciais.