Ética na Pesquisa em Psicologia Social: 20 anos do PPGPSI/UFRGS
DOI:
https://doi.org/10.22456/2238-152X.97412Keywords:
Psicologia Social, Ética na Pesquisa, Produção do Conhecimento, Michel FoucaultAbstract
Partindo-se do lugar de estudante egresso, este artigo busca dar testemunho da formação de pesquisadoras e pesquisadores promovida junto ao Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social e Institucional da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. O presente escrito coloca em análise os fundamentos ético-políticos da produção do conhecimento em Psicologia Social que orientam nossos modos de pesquisar. Parte-se de um movimento de estranhamento e análise das diferentes formas de aproximação entre a Psicologia Social e aquilo que reconhece como seus objetos de estudo, quais sejam: o homem e o social.
Downloads
References
Brown, Nicholas; Szeman, Imre. (2006). O que é a Multidão? Questões para Michael Hardt e Antonio Negri. Novos estudos CEBRAP, (75), 93-108. https://dx.doi.org/10.1590/S0101-33002006000200007
Foucault, Michel. (2007). As palavras e as coisas (originalmente publicado em 1981, 9ª ed.). São Paulo: Martins Fontes.
Foucault, Michel. (2006). Mesa redonda em 20 de maio de 1978. In: MOTTA, M. B. (Org.). Estratégia, Poder-Saber (Trad. Vera Lúcia Avellar Ribeiro). Rio de Janeiro: Forense Universitária. Coleção Ditos & Escritos, v. 4.
Foucault, Michel (1999). A Psicologia de 1850 a 1950 (originalmente publicado em 1957, pp.122-139). In: MOTTA, M. B. (Org.). Problematização do sujeito: Psicologia, Psiquiatria e Psicanálise (Trad. Elisa Monteiro). Rio de Janeiro: Forense Universitária. Coleção Ditos & Escritos, v. 1.
Foucault, Michel. (1990). O que é a crítica? Relatório da sessão de 27 de maio de 1978 (Trad. Gabriela Lafetá Borges). Bulletin de la Société française de philosophie, 82(2): 35 - 63.
Nardi, Henrique; Silva, Rosane. (2014). Efeito Foucault: fazer pesquisa para pensar diferentemente do que se pensa (pp. 169 – 179). In: Guareschi, Neuza; Hüning, Simone; Azambuja, Marcos (Orgs.) Foucault e a Psicologia na produção do conhecimento. Porto Alegre: EDIPUCRS.
Nardi, Henrique; Silva, Rosane. (2009). Ética e Subjetivação: as técnicas de si e os jogos de verdade contemporâneos (pp.143-158). In: Guareschi, Neuza; Hüning, Simone (Orgs.). Foucault e a Psicologia. Porto Alegre: EDIPUCRS.
Guareschi, Neuza; Lara, Lutiane de; Gonzales, Zuleika Köler; Azambuja, Marcos Adegas. (2014). O pensamento de Foucault na pesquisa em ciências humanas: sujeito, governo e verdade (pp.87 – 106). In: Guareschi, Neuza; Hüning, Simone; Azambuja, Marcos (Orgs.). Foucault e a Psicologia na produção do conhecimento. Porto Alegre: EDIPUCRS.
Hüning, Simone. (2014). Foucault e o enfrentamento de assimetrias na pesquisa em Psicologia. In: Guareschi, Neuza; Hüning, Simone; Azambuja, Marcos (Orgs.). Foucault e a Psicologia na produção do conhecimento. Porto Alegre: EDIPUCRS.
Stangers, Isabelle. (2002). A invenção das ciências modernas. São Paulo: Editora 34.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Statement
Authorship Responsibility:
First author: ______________________________________________________________________
Manuscript title:___________________________________________________________________
Manuscript Number:________________________________________________________________
Co-author(s) identification (in the order that they should appear in the manuscript):____________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
1. Author Statement of Responsibility: - By this statement I guarantee, that in case of multiple authors, they read and agreed with the terms of this statement, granting me, through their written authorization, the right to sign this statement on their behalf; - Certify that it is an original and unpublished work, that neither, partially or totally, any other work with substantially similar content, of my authorship, was published or is being considered for publication elsewhere, electronically or printed; - Certify that, if requested, I will provide or cooperate in obtaining the information data on which the article was based, for examination by the editors; - Certify that all authors have participated sufficiently in this work, holding also the public responsibility for their content. In case of articles with more than six authors, the statement must specify the type(s) of participation(s) of each author, as specified below: - It is certify that In this work, (1) I, significantly contributed to the design, planning, collection and/or analysis and interpretation of data; (2) significantly contributed to the manuscript draft and/or in the critical revision of the content, (3) Participated effectively in the approval of the final version of the manuscript.
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Signature (on behalf of all authors):
________________________________________________________________________________
Date:____________________________________________________________________________
Copyright Transfer:
It is stated that, in case of recommendation for publication (acceptance) of the manuscript, I agree that its copyrights shall become the exclusive property of the journal Polis e Psique, implying the prohibition of any form of reproduction, totally or partially, in any other part or means of divulgation, printed or electronic, without the request of a prior authorization that, if obtained, I will provide the proper acknowledgment to the Polis e Psique Journal from Universidade Federal do Rio Grande do Sul.
Signature (on behalf of all authors):
________________________________________________________________________________
Date: