The Hódos-Metà in Cartographic Research: An Experience In Pandemic Times
DOI:
https://doi.org/10.22456/2238-152X.130057Abstract
This experience report portrays the process of a master's research that began together with the Covid-19 pandemic in mid-March 2020 and which initially related to a mapping of existential territories in the contemporary migration from the countryside to the city of Natal, capital of Rio Grande do Norte. The new scenario required the authors to make modifications to the initial project and (re)invent the investigation, from its object, objectives and methodology, considering the research as a field in constant transformation. In this article we intend to present this process and discuss the effects that the pandemic context brought to the object of study, the production of knowledge and the researchers, looking at the influence of the Hódos-Metà in cartographic research.
Downloads
References
Albuquerque, A. S., Hennigen, I., & Fonseca, T. M. G. (2018). Cartografias no ciberespaço: experimentações metodológicas em espaços híbridos. Psicologia & Sociedade (30), 1-9. http://dx.doi.org/10.1590/1807-0310/2018v30174086
Calegare, M. G. A. (2015). Rural-urbano, estudos rurais e ruralidades: Saberes necessários à Psicologia Social. In A. F. Lima, D. C. Antunes, & M. G. A. Calegare (Eds.), A Psicologia Social e os atuais desafios ético-políticos no Brasil (pp. 437-457). Porto Alegre, RS: ABRAPSO.
Cassiano, M. & Furlan, R. (2013). O processo de subjetivação segundo a esquizoanálise. Psicologia & Sociedade, 25(2), 373-378.
Certeau, M. (1998/2014). A invenção do cotidiano: as artes do fazer. Petrópolis: Editora Vozes.
Deleuze, G. & Guattari, F. (1997). Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia (vol. 5). Rio de Janeiro: Editora 34.
Deleuze, G. (1974). Lógica do sentido. São Paulo: Perspectiva.
Evaristo, C. (2005). Gênero e Etnia: uma escre(vivência) de dupla face. In: Barros, Nadilza Martins de; Schneider, Liane (Orgs.). Mulheres no mundo: etnia, marginalidade e diáspora (pp. 219-229). João Pessoa: Idéia.
Feijó, A. M. L. C. de. (2018). Metà-hodós: da fenomenologia hermenêutica à psicologia. Revista da Abordagem Gestáltica, 24(3), 329-339. Recuperado de https://dx.doi.org/10.18065/RAG.2018v24n3.7
Foucault, M. (1979). Microfísica do Poder. Rio de Janeiro: Graal.
Haesbaert, R. (2006). O Mito da Desterritorialização: do “Fim dos Territórios” à Multiterritorialidade (2. ed.). Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.
Hur, D. (2021). Cartografia das intensidades: pesquisa e método em esquizoanálise. Revista Práxis Educacional, 17(46), 275-292. Recuperado de https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i46.8392
Joukhadar, Z. (2020). O mapa de sal e estrelas. Porto Alegre: Dublinense – TAG.
Justo, J. S. & Vasconcelos, M. S. (2009). Pensando a fotografia na pesquisa qualitativa em Psicologia. Estudos e pesquisas em psicologia, 9(3), 760-774. Recuperado de http://www.revispsi.uerj.br/v9n3/artigos/pdf/v9n3a13.pdf.
Kastrup, V. & Passos, E. (2013). Cartografar é traçar um plano comum. Fractal, Rev. Psicol., 25(2), 263-280.
Nobre, M. T.; Amorim, A. K. A.; Frangella, S. (2019). Etnografia, Cartografia, etonocartografar: diálogos e composições no campo da pesquisa. Estudos de Psicologia, 24(01). Recuperado de http://dx.doi.org/10.22491/1678-4669.20190007.
Oliveira Jr, O. & Prado, M. A. M. (2013). A categoria juventude em contextos rurais: o dilema da migração. In: Leite, J. F, & Dimenstein, M. (Orgs.). Psicologia e Contextos Rurais (pp. 58-88.). Natal/RN: EDUFRN.
Oliveira, R. de C. M. (2014). (Entre)linhas de uma pesquisa: o Diário de Campo como dispositivo de (in)formação na/da abordagem (Auto)biográfica. Revista Brasileira de Educação de Jovens e Adultos, 2(4), 69-87.
Passos & Barros (2015). Por uma política da narratividade. In: Passos, E., Kastrup, V., & Escóssia, L. da (Orgs.). Pistas do método da cartografia: Pesquisa-intervenção e produção de subjetividade (4. ed., pp. 150-171). Editora Sulina. doi: 10.32813/2179- 1120.2020.v13.n1.a612.
Passos, E., Kastrup, V., & Escóssia, L. da. (2015). Pistas do método da cartografia: Pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Editora Sulina.
Pelacani, B. (2018). As lutas que educam na América Latina: A Educação Ambiental que emerge do conflito pela água em Cachoeiras de Macacu com um olhar desde a Colômbia. [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro]. Repositório da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Programa de Pós-Graduação em Educação. Recuperado de http://hdl.handle.net/unirio/13028.
Pelacani, B., Sánchez, C., Alvez, C. & Renaud, D. (2019). A Fotoescrevivência como proposta metodologia para Educação Ambiental de Base Comunitária: A Re-existência sociocultural na luta pela água e pelo território no Vale do Guapiaçu (RJ). [ANAIS]. X Encontro Pesquisa em Educação Ambiental.
Polivanov, B. (2013). Etnografia virtual, netnografia ou apenas etnografia? Implicações dos conceitos. Esferas. 2(3), 61-71.
Preciado, P. B. (2020). Aprendendo com o Virús. AGB-Campinas. Recuperado de http://agbcampinas.com.br/site/2020/paul-b-preciado-aprendendo-com-o-virus/.
Queiroz, T. A. N. (2010). A produção do espaço urbano de Natal/RN: Algumas Considerações Sobre as Políticas Públicas. Observatorium: Revista Eletrônica de Geografia. 2(4), 2-16. Recuperado de http://www.observatorium.ig.ufu.br/pdfs/2edicao/n4/A_producao_do_espaco.pdf.
Romagnoli, R. & Silva, B. (2022). Interseccionalidade e a esquizoanálise: conquistas macropolíticas e retrocessos micropolíticos. Psicologia & Sociedade, (34) 1-14, e249960. doi: http://doi.org/10.1590/1807-0310/2022v34249960.
Romagnoli, R. C. (2009). A cartografia e a relação pesquisa e vida. Psicologia & Sociedade. 21(2), 166-173.
Saquet, M. A. & Mondardo, M. L. (2008). A construção de territórios na migração por meio de redes de relações sociais. Revista Nera, 11(13), 118-127.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Statement
Authorship Responsibility:
First author: ______________________________________________________________________
Manuscript title:___________________________________________________________________
Manuscript Number:________________________________________________________________
Co-author(s) identification (in the order that they should appear in the manuscript):____________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
1. Author Statement of Responsibility: - By this statement I guarantee, that in case of multiple authors, they read and agreed with the terms of this statement, granting me, through their written authorization, the right to sign this statement on their behalf; - Certify that it is an original and unpublished work, that neither, partially or totally, any other work with substantially similar content, of my authorship, was published or is being considered for publication elsewhere, electronically or printed; - Certify that, if requested, I will provide or cooperate in obtaining the information data on which the article was based, for examination by the editors; - Certify that all authors have participated sufficiently in this work, holding also the public responsibility for their content. In case of articles with more than six authors, the statement must specify the type(s) of participation(s) of each author, as specified below: - It is certify that In this work, (1) I, significantly contributed to the design, planning, collection and/or analysis and interpretation of data; (2) significantly contributed to the manuscript draft and/or in the critical revision of the content, (3) Participated effectively in the approval of the final version of the manuscript.
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Signature (on behalf of all authors):
________________________________________________________________________________
Date:____________________________________________________________________________
Copyright Transfer:
It is stated that, in case of recommendation for publication (acceptance) of the manuscript, I agree that its copyrights shall become the exclusive property of the journal Polis e Psique, implying the prohibition of any form of reproduction, totally or partially, in any other part or means of divulgation, printed or electronic, without the request of a prior authorization that, if obtained, I will provide the proper acknowledgment to the Polis e Psique Journal from Universidade Federal do Rio Grande do Sul.
Signature (on behalf of all authors):
________________________________________________________________________________
Date: