POSSIBILITIES FOR PHYSICAL EDUCATION IN SECONDARY VOCATIONAL EDUCATION

Authors

  • Marlon André da Silva Instituto Federal Rio Grande do Sul - Campus Canoas - Departamento de Educação Física.
  • Lisandra Oliveira e Silva Escola de Educação Física da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.
  • Vicente Molina Neto Escola de Educação Física da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.54333

Keywords:

Secondary education. Vocational education. Schools. Public policies.

Abstract

Professional and technological education is expanding in Brazil in order to contribute to the nation’s material development. However, Federal Education Institutes (vocational schools known as IFes) have the task of advancing beyond material development and providing education for thinking, which is not restricted to specialized technical training. Such assumptions lead to reflection about the possibilities and challenges of Physical Education (PE) at IFes guided by the following question: does the fact that IFes students look for certification and professional qualification in Technical Courses Integrated to Secondary Education exempt them from accessing the body culture of movement? From the methodological point of view, this is a reflective essay that does not consider empirical data. Finally, it highlights the relationship between the possibilities for PE at IFes and the political and epistemological debate – at macro and micro levels – within the context of the IFes creation.

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Author Biographies

Marlon André da Silva, Instituto Federal Rio Grande do Sul - Campus Canoas - Departamento de Educação Física.

Docente de Educação Física do Instituto Federal Rio Grande do Sul – Câmpus Canoas. Mestre em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Rio Grande do Sul (Unijuí). Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano (PPGCMH) da Escola de Educação Física (ESEF) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

Lisandra Oliveira e Silva, Escola de Educação Física da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Doutora em Ciências do Movimento Humano pela UFRGS. Docente do Curso de Graduação em Educação Física da UFRGS.

Vicente Molina Neto, Escola de Educação Física da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Doutor em Filosofia e Ciências da Educação – Universidad de Barcelona. Docente de Graduação e Pós-Graduação da ESEF/UFRGS.

Published

2015-12-11

How to Cite

SILVA, M. A. da; SILVA, L. O. e; MOLINA NETO, V. POSSIBILITIES FOR PHYSICAL EDUCATION IN SECONDARY VOCATIONAL EDUCATION. Movimento, [S. l.], v. 22, n. 1, p. 325–336, 2015. DOI: 10.22456/1982-8918.54333. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/54333. Acesso em: 28 apr. 2025.

Issue

Section

Essays