WORK AND USE OF FREE TIME/LEISURE FOR TEACHERS IN SARANDI, PARANÁ: FROM COMPENSATION TO CONFORMITY

Authors

  • Sérgio de Freitas Junior Universidade Estadual de Maringá - UEM/PR, Departamento de Educação Física, Maringá, Paraná, Brasil https://orcid.org/0000-0003-1133-5407
  • Rogerio Massarotto Oliveira Universidade Estadual de Maringá - UEM/PR, Departamento de Educação Física, Maringá, Paraná, Brasil https://orcid.org/0000-0002-0518-8765
  • Rafael dos Santos Amaro Universidade Estadual de Maringá - UEM/PR, Departamento de Educação Física, Maringá, Paraná, Brasil https://orcid.org/0000-0001-7567-223X
  • Jhony Rodrigo Viana Tavares Universidade Estadual de Maringá - UEM/PR, Departamento de Educação Física, Maringá, Paraná, Brasil https://orcid.org/0000-0002-5996-6235

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.107646

Keywords:

School teachers. Occupational groups. Occupational health. Leisure activities.

Abstract

This study examined determinations of teachers’ work at municipal schools in Sarandi, Paraná, Brazil, focused on their free time/leisure practices. This type of work has become increasingly precarious and intense, resulting in needs both in terms of these workers’ health care and in compensatory activities using free time/leisure. Through semi-structured interviews, we found that teachers work long shifts while earning increasingly low wages and losing established rights, but they also face challenges in schools’ physical and pedagogical structure. These aspects have a strong influence on their level of health and their choices and possibilities for occupying their free time/leisure. Their time is controlled, tight and restricted in their emancipatory possibilities both at work and during time off.

 

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Author Biographies

Sérgio de Freitas Junior, Universidade Estadual de Maringá - UEM/PR, Departamento de Educação Física, Maringá, Paraná, Brasil

Academico do último ano de licenciatura em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá (UEM).

Rogerio Massarotto Oliveira, Universidade Estadual de Maringá - UEM/PR, Departamento de Educação Física, Maringá, Paraná, Brasil

Docente do Departamento de Educação Física da UEM. Doutor em Educação pela UFBA e mestre em Educação Física pela UFSC. Coordenador do grupo de pesquisa CNPq Marxlutte.

Rafael dos Santos Amaro, Universidade Estadual de Maringá - UEM/PR, Departamento de Educação Física, Maringá, Paraná, Brasil

Formando em licenciatura em Educação Física pela UEM/PR e participante do grupo MARXLUTTE CNPq

Jhony Rodrigo Viana Tavares, Universidade Estadual de Maringá - UEM/PR, Departamento de Educação Física, Maringá, Paraná, Brasil

Formando em licenciatura em Educação Física da Universidade Estadual de Maringá, Integrante bolsista do PET saúde.

Published

2021-06-09

How to Cite

JUNIOR, S. de F.; OLIVEIRA, R. M.; AMARO, R. dos S.; TAVARES, J. R. V. WORK AND USE OF FREE TIME/LEISURE FOR TEACHERS IN SARANDI, PARANÁ: FROM COMPENSATION TO CONFORMITY. Movimento, [S. l.], v. 27, p. e27028, 2021. DOI: 10.22456/1982-8918.107646. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/107646. Acesso em: 3 may. 2025.

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