TRAINING OF FOOTBALL PLAYERS: PRINCIPLES AND ASSUMPTIONS FOR A PEDAGOGICAL PROPOSAL

Authors

  • Otávio Baggiotto Bettega Universidade Federal de Santa Catarina Centro de Desportos Florianópolis - SC
  • Alcides José Scaglia Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP Faculdade de Ciências Aplicadas Limeira – SP
  • Márcio Pereira Morato Universidade de São Paulo - USP Escola de Educação Física e Esporte de Ribeirão Preto Ribeirão Preto – SP
  • Larissa Rafaela Galatti Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP Faculdade de Ciências Aplicadas Limeira – SP

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.49051

Keywords:

Soccer. Physical education and training. Professional training.

Abstract

The organization of a pedagogical proposal for teaching and coaching football should consider different contextual factors and focus on demands necessary for progress. This is a descriptive-purposeful study intended to characterize principles and assumptions, pointing guiding and specific principles for a proposed curriculum for the educational process in football. Those guiding and specific principles correspond to the theory objectively constituted to act in that game, in different stages of training. Assumptions are solutions to problems occasionally faced. Therefore, sports training should not only provide responses to its participants, but also enable players to solve unexpected problems.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Otávio Baggiotto Bettega, Universidade Federal de Santa Catarina Centro de Desportos Florianópolis - SC

Mestrando no Programa de Pós-graduação em Educação Física da Universidade Federal de Santa Catarina. Área de Concentração: Teoria e Prática Pedagógica.

Florianópolis-SC

Alcides José Scaglia, Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP Faculdade de Ciências Aplicadas Limeira – SP

 Professor Doutor da Faculdade de Ciências Aplicadas da Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

Limeira – SP

Márcio Pereira Morato, Universidade de São Paulo - USP Escola de Educação Física e Esporte de Ribeirão Preto Ribeirão Preto – SP

Professor Doutor da Escola de Educação Física e Esporte de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo - USP

Ribeirão Preto – SP

Larissa Rafaela Galatti, Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP Faculdade de Ciências Aplicadas Limeira – SP

Professora Doutora da Faculdade de Ciências Aplicadas, da Universidade Estadual de Campinas. 

Limeira - SP

Published

2015-05-26

How to Cite

BETTEGA, O. B.; SCAGLIA, A. J.; MORATO, M. P.; GALATTI, L. R. TRAINING OF FOOTBALL PLAYERS: PRINCIPLES AND ASSUMPTIONS FOR A PEDAGOGICAL PROPOSAL. Movimento, [S. l.], v. 21, n. 3, p. 791–801, 2015. DOI: 10.22456/1982-8918.49051. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/49051. Acesso em: 12 may. 2025.

Issue

Section

Essays