Overview of competitive gymnastics in Strict Sensu Postgraduate in Physical Education in Brazil

Authors

  • Lucas Machado de Oliveira Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Florianópolis, SC https://orcid.org/0000-0001-9229-1033
  • Natasha Rose Davida Maidana Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Licenciatura em Educação Física, Florianópolis, SC
  • Ademir Faria Pires Universidade Estadual de Maringá (UEM), Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física UEM/UEL, Maringá, PR https://orcid.org/0000-0003-4164-2942
  • Lara Vinholes Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Florianópolis, SC
  • Ieda Parra Barbosa-Rinaldi Universidade Estadual de Maringá (UEM), Departamento de Educação Física, Maringá, PR
  • Juliana Pizani Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Departamento de Educação Física, Florianópolis, SC

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.139298

Keywords:

Postgraduate Education, Gymnastics, Bibliometrics, Physical Education and Training

Abstract

This study aimed to analyze the knowledge production of postgraduate studies in physical education in Brazil regarding competitive gymnastics through theses and dissertations. To achieve this, we conducted a search for productions directly in databases such as the Public Domain Portal, the CAPES Theses and Dissertations Catalog, and in the Digital Libraries of educational institutions responsible for offering stricto sensu postgraduate programs. The sample comprised 64 studies. The results highlight the concentration of knowledge production on competitive gymnastics in the South and Southeast regions. Artistic gymnastics and rhythmic gymnastics are the most researched. Qualitative research (f=39), focused on pedagogical (f=13) and sociocultural (f=21) subareas, was observed more frequently. Based on these data, we identified gaps in gymnastics themes and modalities that require investment in knowledge production to significantly boost the development of these modalities in the country.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANTUALPA, Kizzy Fernandes; PAES, Roberto Rodrigues. Structure of rhythmic gymnastics trainings center in Brazil. Science of Gymnastics Journal, v. 5, n. 1, p. 71-79, 2013. Disponível em: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.fsp.uni-lj.si/mma/-/20130215174208/%3Fm%3D1360946527&ved=2ahUKEwiJ9O_sy-OGAxV8rZUCHSDAAdUQFnoECBQQAQ&usg=AOvVaw2Vn5HMDGhbW9hDfvTiV1aR. Acesso em: 11 mar. 2024.

ANTUNES, Alfredo Cesar. Identidade acadêmica da educação física: da necessidade de um corpo de conhecimento teórico e fuga do rótulo de profissão prática para uma área que exerce a prática reflexiva. Anuário da Produção Acadêmica Docente, v. 2, n. 2, p. 215-230, 2008. Disponível em: https://repositorio.pgsscogna.com.br/bitstream/123456789/1538/1/v.2%2Cn.2%2C%202008-215-229.pdf. Acesso em 11 mar. 2024.

BARBOSA-RINALDI, Ieda Parra; MARTINELLI, Telma Adriana Pacífico; TEIXEIRA, Roseli Terezinha Selicani. Ginástica Rítmica: história, características, elementos corporais e música. Maringá: Eduem, 2009.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2016.

BARROS, Marta Silene Ferreira et al. A relação teoria e prática na formação docente: condição essencial para o trabalho pedagógico. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, p. 305-318, 2020. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v15i1.13303

BRACHT, Valter et al. A educação física escolar como tema da produção do conhecimento nos periódicos da área no Brasil (1980-2010): Parte II. Movimento, v. 18, n. 2, 2012. DOI: http://dx.doi.org/10.22456/1982-8918.30158

BRESCHILIARE, Fabiane Castilho Teixeira et al. A pós-graduação stricto sensu em Educação Física no Brasil e suas dinâmicas figuracionais. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 43, p. e007421, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/rbce.43.e007421

CARBINATTO, Michele Viviene et al. Campos de atuação em ginástica: estado da arte nos periódicos brasileiros. Movimento, v. 22, n. 3, p. 917-928, 2016. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.61648

CASTRO, Matheus. Retrospectiva olímpica: Por que 2023 foi o ano da ginástica brasileira. ESPN. 2023. Disponível em: https://www.espn.com.br/artigo/_/id/13046228/retrospectiva-olimpica-por-que-2023-foi-ano-ginastica-brasileira. Acesso em: 11 mar. 2024.

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR (CAPES). Plataforma Sucupira: observatório da pós-graduação. 2023. Disponível em: https://sucupira-v2.capes.gov.br/sucupira4/observatorio/programas?search=&size=20&page=0. Acesso em: 11 dez. 2023.

CORRÊA, Marluce Raquel Decian; CORRÊA, Leandro Quadro; RIGO, Luíz Carlos. A pós-graduação na educação física brasileira: condições e possibilidades das subáreas sociocultural e pedagógica. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 41, n. 4, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.rbce.2018.03.009

FRASSON, Jéssica Serafim; MOLINA, Vicente; WITTIZORECKI, Elisandro Schultz. A produção científica resultante de teses e dissertações em programas de pós-graduação em educação física no período de 2013 a 2017. Movimento, v. 25, p. e25091, 2019. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.85355

GAMBOA, Silvio Sánchez; CHAVES, Márcia; TAFFAREL, Celi. A pesquisa em educação física no Nordeste brasileiro (Alagoas, Bahia, Pernambuco e Sergipe), 1982-2004: balanço e perspectivas. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 29, n. 1, 2007. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/12. Acesso em: 11 mar. 2024.

GUNTHER, Hartmut. Pesquisa qualitativa versus pesquisa quantitativa: esta é a questão? Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 22, n. 2, p. 201-210, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-37722006000200010

LEITE FILHO, Geraldo Alemandro; MARTINS, Gilberto de Andrade. Relação orientador-orientando e suas influências na elaboração de teses e dissertações. Revista de Administração de Empresas, v. 46, p. 99-109, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-75902006000500008

LIMA, Letícia Bartholomeu de Queiroz et al. Análise das condições de desenvolvimento da ginástica artística no Estado de São Paulo. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 30, n. 1, p. 133-143, 2016a. DOI: https://doi.org/10.1590/1807-55092016000100133

LIMA, Letícia Bartholomeu Queiroz et al. A produção acadêmica em ginástica na pós-graduação em educação física das universidades estaduais de São Paulo. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, v. 24, n. 1, p. 52-68, 2016b. DOI: https://doi.org/10.18511/rbcm.v24i1.6007

LÜDORF, Sílvia Maria Agatti; CASTRO, Pedro Henrique Zubcich Caiado. Realidades da pós-graduação em educação física: manutenção ou desmonte das subáreas sociocultural e pedagógica? In: TELLES, Silvio de Cássio Costa; LÜDORF, Sílvia Maria Agatti; PEREIRA, Erik Giuseppe. Pesquisa em educação física: perspectivas sociocultural e pedagógica em foco. Rio de Janeiro: Autografia, 2017. p. 21-29.

MANOEL, Edison de Jesus; CARVALHO, Yara Maria de. Pós-graduação na educação física brasileira: a atração (fatal) para a biodinâmica. Educação e Pesquisa, v. 37, n. 2, p. 389-405, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022011000200012 .

MOROSINI, Marília Costa. A pós-graduação no Brasil: formação e desafios. Revista Argentina de Educação Superior, v. 1, n. 1, p. 125-152, 2009. Disponível em: https://flacso.redelivre.org.br/files/2012/07/518.pdf. Acesso em: 11 mar. 2024.

NAKASHIMA, Fernanda Soares et al. Envolvimento parental no processo de desenvolvimento da carreira esportiva de atletas da seleção brasileira de ginástica rítmica: construção de um modelo explicativo. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 40, n. 2, p. 184-196, 2018. DOI: https://doi.org/10.1016/j.rbce.2018.01.016

NUNES, Jéssica Gomes; MORAES, Letícia Cristina Lima; MARCHI JÚNIOR, Wanderley. Um mapeamento de teses e dissertações sobre ginástica rítmica no Brasil. Motrivivência, v. 33, n. 64, p. 1–23, 2021. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2021.e81155 .

OLIVEIRA, Lucas Machado de; BARBOSA-RINALDI, Ieda Parra; PIZANI, Juliana. Produção de conhecimento sobre ginástica na escola: uma análise de artigos, teses e dissertações. Movimento, v. 26, p. e26017, 2020. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.95122

OLIVEIRA, Lucas Machado de et al. A ginástica como tema de investigação nos programas de pós-graduação em educação física no Brasil (1980-2020). Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 43, p. e009321, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/rbce.43.e009321

OLIVEIRA, Mateus Henrique de; BUENO, Bruna Lindman; LIMA, Letícia Bartholomeu de Queiroz. Local de nascimento como fator de influência para o sucesso esportivo de ginastas olímpicos brasileiros. Revista Intercontinental de Gestão Desportiva, v. 13, p. e110063, 2023. DOI: https://doi.org/10.51995/2237-3373.v13i3e110063

OLIVEIRA, Mauricio dos Santos de. O panorama da ginástica artística masculina brasileira: um estudo histórico-crítico do período 2005-2008. 2010. 258 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2010.

PAZ, Bruna; SOUZA, Juliano de; BARBOSA-RINALDI, Ieda Parra. A constituição de um subcampo esportivo: o caso da ginástica rítmica. Movimento, v. 24, n. 2, p. 651-664, 2018. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.73658

PEREIRA, Ana Maria; ANDRADE, Thais Nogueira; CESÁRIO, Marilene. A produção do conhecimento científico em ginástica. Conexões, v. 10, p. 56-79, 2012. DOI: https://doi.org/10.20396/conex.v10i0.8637662

PEREIRA Guilherme; DILLON, Lorena; ROMERA, Rogerio. Brasil conquista prata inédita por equipes no Mundial de ginástica. Globo Esporte, 2023. Disponível em: https://ge.globo.com/ginastica-artistica/noticia/2023/10/04/brasil-conquista-prata-inedita-por-equipes-no-mundial-de-ginastica.ghtml. Acesso em: 11 mar. 2024.

PUBLIO, Nestor Soares. Origem da ginástica artística. In: NUNOMURA, Myrian; NISTA-PICCOLO, Vilma Lení. (org.). Compreendendo a ginástica artística. São Paulo: Phorte, 2005, p.15-26.

READE, Ian; RODGERS, Wendy; HALL, Nathan. Knowledge transfer: how do high performance coaches access the knowledge of sport scientists. International Journal of Sports Science & Coach, v. 3, p. 319-334, 2008. DOI: https://doi.org/10.1260/174795408786238470

SAGAWA, Silvio Massaki. Uma história do desenvolvimento da ginástica artística paulista. 2011. 142 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Faculdade de Educação Física, Universidade São Judas Tadeu, São Paulo, 2011.

SOUZA, Elizabeth Paoliello Machado de. Ginástica geral: uma área do conhecimento da educação física. 1997. 163 f. Tese (Doutorado em Educação Física) – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1997.

SOUZA, Nadia Aparecida de. A relação teoria-prática na formação do educador. Semina: Ciências Sociais e Humanas, v. 22, p. 5-12, 2001. DOI: https://doi.org/10.5433/1679-0383.2001v22n1p5

TANI, Go. Pós-graduação em Educação Física: crescimento e correção da rota. In: MOREIRA, Wagner Wey; NISTA-PICCOLO, Vilma Lení (org.). Educação Física e esporte no século XXI. Campinas: Papirus, 2016. p. 153-171.

VACCHIOLI, Demétrio. Conjunto do Brasil é 6º no mundial de ginástica rítmica e vai às Olimpíadas. Olhar Olímpico - UOL. 2023. Disponível em: https://www.uol.com.br/esporte/colunas/olhar-olimpico/2023/08/25/conjunto-do-brasil-e--no-mundial-de-ginastica-ritmica-e-vai-a-olimpiada.htm . Acesso em: 11 mar. 2024.

VAN ECK, Nees; WALTMAN, Ludo. Software survey: VOSviewer, a computer program for bibliometric mapping. Scientometrics, v. 84, n. 2, p. 523-538, 2010. DOI: https://doi.org/10.1007/s11192-009-0146-3

VARGAS, Pauline Iglesias; SOUZA, Maria Thereza Oliveira; CAPRARO, André Mendes. A iniciação esportiva de atletas da seleção brasileira de ginástica artística masculina (2013-2021). Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 37, n. especial, p. e37215356, 2023. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1981-4690.2023e37nesp215356

VIVEIROS, Luís et al. Ciência do esporte no Brasil: reflexões sobre o desenvolvimento das pesquisas, o cenário atual e as perspectivas futuras. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 29, n. 1, p. 163-175, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/1807-55092015000100163

WIGGERS, Ingrid Dittrich et al. Um “raio-x” da produção do conhecimento sobre educação física escolar: análise de periódicos de 2006 a 2012. Movimento, v. 21, n. 3, p. 831-845, 2015. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.50517

WILLIAMS, John; KENDALL, Lawrence. Perceptions of elite coaches and sports scientists of the research needs for elite coaching practice. Journal of Sports Science, v. 25, p. 1577-1586, 2007. DOI: https://doi.org/10.1080/02640410701245550

Published

2024-08-17

How to Cite

MACHADO DE OLIVEIRA, L.; ROSE DAVIDA MAIDANA, N.; FARIA PIRES, A.; VINHOLES, L.; PARRA BARBOSA-RINALDI, I.; PIZANI, J. Overview of competitive gymnastics in Strict Sensu Postgraduate in Physical Education in Brazil. Movimento, [S. l.], v. 30, p. e30011, 2024. DOI: 10.22456/1982-8918.139298. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/139298. Acesso em: 24 jun. 2025.

Issue

Section

Original Articles