CRITIQUE AND REINVENTION OF COLOMBIAN PHYSICAL EDUCATION: A COMPARISON WITH BRAZIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.105572

Keywords:

Sports. Science. Brazil. Colombia.

Abstract

This article analyzes a movement towards critique and reinvention of Colombian Physical Education started in 1970s, comparing it with a similar phenomenon in Brazil. In methodological terms, on the one hand, the investigation is carried out through content analysis of papers published in two Colombian journals and 16 interviews with professionals of Physical Education from Colombia; on the other hand, the study is based on numerous articles on the theme in Brazil. The comparative examination shows distinct consequences regarding ‘sportivization’ and ‘scientificization’ and their impacts on Physical Education, which enables us to identify not only similarities, differences and ruptures, but also epistemological reinventions produced in Physical Education in both countries.

 

 

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Author Biographies

Karen Lorena Gil Eusse, UFES

Possui graduação em Licenciatura en Educación Física - Universidad de Antioquia (2012). Mestrado em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (2015). Doutorado em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (2020). Integrante do Laboratório de Estudos em Educação Física - UFES. Tem experiência na área de Educação Física.

Felipe Quintão Almeida, UFES

Graduação em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2007). Doutorado em Educação pela mesma instituição (2009). Tem experiência na área de Educação e Educação Física, com ênfase em: educação física escolar e epistemologia da educação física. Entre 2010 e 2018, foi editor adjunto da Revista Brasileira de Ciências do Esporte (RBCE) e do Cadernos de Formação RBCE . Foi Secretário Estadual do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte no Espírito Santo (gestão 2010-2012). Atuou como vice-secretário entre 2012-2014. Foi Coordenador adjunto do Grupo de Trabalho Temático Epistemologia, do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte, na gestão 2011-2013 e 2017-2019. Foi Diretor Científico do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte (2013-2017). Pós-doutorado na Universidade de Strathclyde, em Glasgow/Escócia (2018-2019)

Valter Bracht, UFES

possui doutorado - Universität Oldenburg (1990). Atualmente é professor titular da Universidade Federal do Espírito Santo, onde coordena o Laboratório de Estudos em Educação Física do CEFD. Foi presidente do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte (1991/93 e 1993/95). Tem experiência na área de Educação Física, atuando principalmente nos seguintes temas: educacao fisica escolar, formação continuada de professores, educacao e epistemologia.

Published

2021-02-05

How to Cite

EUSSE, K. L. G.; ALMEIDA, F. Q.; BRACHT, V. CRITIQUE AND REINVENTION OF COLOMBIAN PHYSICAL EDUCATION: A COMPARISON WITH BRAZIL. Movimento, [S. l.], v. 27, p. e27009, 2021. DOI: 10.22456/1982-8918.105572. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/105572. Acesso em: 24 jun. 2025.

Issue

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