Evaluation of a course on obesity in primary care in a virtual learning environment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22491/1982-1654.138352

Abstract

Given the context of technological insertion in Permanent Health Education processes, we sought to evaluate student satisfaction in relation to the strategy, tools, learning interface, content and interaction possibilities offered by the course "Coping and Care for Obesity in Primary Care in Pernambuco." This is research applied on the Moodle platform to 158 primary care professionals, using an initial characterization questionnaire and a final survey on the constituent elements of instructional design. The results show that, from the point of From the students' perspective, the instructional design model was well structured in all dimensions analyzed and the inclusion of forums, images, videos and other creative tools were essential for the quality of the course. Therefore, the instructional design fulfilled its objectives, highlighting the importance of using different means and resources to support learning in Virtual Environments.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBOSA, L. M. A. et al. Prevalence and factors associated with excess weight in adolescents in a low-income neighborhood - Northeast, Brazil. Rev. Bras. Saude Mater. Infant., Recife, v. 19, n. 3, p. 661-670, 2019.

BRASIL. Ministério da Saúde. Política Nacional de Educação Permanente em Saúde: o que se tem produzido para o seu fortalecimento? Ministério da Saúde: Brasília, DF; 2018.

COSTA, D.B. et al. Avaliação na educação a distância: um estudo investigativo no curso de pedagogia UEPA/UAB – Polo Cametá. InFor, São Paulo/SP, v. 6, n. 2, p. 248-264, 2020.

FERNANDES, Frederico; SCHERER, Suely. Constituição de um Ambiente Virtual de Aprendizagem: Uma Disciplina, Espaços Virtuais, Interações. EaD em Foco, v. 10, n. 1, p. 20-20, 2020.

DE FIGUEIREDO, A. T. T. et al. Percepções e práticas profissionais no cuidado da obesidade na estratégia saúde da família. Revista de Atenção à Saúde, v. 18, n. 64, 2020.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

HATAKEYAMA, V.V.; GOMES, A.C. O papel do tutor na aprendizagem – EaD: Sobre (vivências) de professoras e professores. Revista Humanidades e Inovação [online], v. 6, n. 10, p 396 – 403. 2019.

HSU, CM.; YEH, YC.; YEN, J. Development of design criteria and evaluation scale for web-based learning platforms. International Journal of Industrial Ergonomics. Amsterdã, v. 39, n. 1, p. 90-95, 2009.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍTICA. Pesquisa de Orçamento Familiar 2017-2018. Avaliação Nutricional da Disponibilidade Domiciliar de Alimentos no Brasil. Rio de Janeiro: IBGE, 2020. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101704.pdf. Acesso em: 19 marc. 2023.

LACERDA, AL.; SILVA, T. Materiais e estratégias didáticas em ambiente virtual de Aprendizagem. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos [online]. v. 96, n. 243, p. 321-342, 2015.

MESQUITA, LM. et al. Estratégias de Educação Permanente na Avaliação das Equipes de Saúde da Família: uma Revisão Sistemática. Revista Brasileira de Educação Médica [online]. v. 44, n. 01, p. e010, 2020.

OLIVEIRA, J.K.C. Ambiente Virtual de Aprendizagem: Elementos e Ferramentas que Influenciam a Interação Online. Revista Docência e Cibercultura, [S.l.], v. 2, n. 2, p. 185-196, jun. 2018.

OLIVEIRA, P.R.; OESTERREICH, S.A.; ALMEIDA, V.L. Evasão na Pós-Graduação a Distância: evidências de um estudo no interior do Brasil. Educ. Pesqui., [online], v. 44, p. e165786., 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022018000100307&lng=pt&tlng=pt Acesso em: 19 de março de 2019.

RODOLFO, R. et al. As Teorias de Aprendizagem na Produção de Livros Didáticos na Educação a Distância. Revista EaD em Foco, [online], V10, e896. 2020.

SANTIAGO, M.A.M.T. et al. Digital educational technology for care management of diabetes mellitus people’s feet. Revista Brasileira de Enfermagem. [online] v. 74, n. Suppl 5 p. e20190725. 2021.

SANTOS, S.E. et al. Inteligência artificial em ambientes virtuais de ensino e aprendizagem: Uma proposta de modelo. Pesquisa, Sociedade e Desenvolvimento. Itajabá, v. 10, n. 4, p. e9210413855-e9210413855, 2021.

SILVA, A.C. et al. Desenvolvimento de ambiente virtual de aprendizagem para a capacitação em parada cardiorrespiratória. Rev. esc. enferm. USP, São Paulo, v. 50, n. 6, p. 990-997, 2016.

SOARES, K. P. B. et al. Impactos das tecnologias de informação e comunicação como estratégia de educação permanente em saúde para os profissionais de enfermagem. Revista Ciência Plural, [S. l.], v. 8, n. 2, p. 1–18, 2022. DOI: 10.21680/2446-7286.2022v8n2ID24770. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/rcp/article/view/24770. Acesso em: 31 jan. 2024.

SONNENSTRAHL, T. S.; BERNARDI, G.; PERTILE, S. Análise de Interações do Ambiente Virtual de Aprendizagem para Predição de Evasão em Cursos no Ensino a Distância. EaD em Foco, v. 11, n. 1, e1463, 2021. https://doi.org/10.18264/eadf.v11i1.

SWINBURN B. A. et al. The Global Syndemic of Obesity, Undernutrition, and Climate Change: The Lancet Commission Report. The Lancet, London, v. 393, n. 10173, p.741-755, 2019.

TOBASE, L. et al. O design instrucional no desenvolvimento do curso on-line sobre Suporte Básico de Vida. Rev. esc. enferm. USP, [online], v. 51, p. e03288, 2017.

ZANIN, A.A. et al. Analysis of student satisfaction regarding the use of online technologies and resources in Forensic Dentistry /Análise da satisfação discente quanto ao uso de tecnologias e recursos online na Odontologia Forense. Rev. ABENO.[online] v. 18, n. 4, p. 64-75, 2018.

Published

2024-06-30

How to Cite

LARYSSA REBECA DE SOUZA MELO; NATHÁLIA PAULA DE SOUZA; AMANDA TAYNÁ TAVARES DE FIGUEIREDO GADELHA; LUIZ MIGUEL PICELLI SANCHES; VANESSA SÁ LEAL; PEDRO ISRAEL CABRAL DE LIRA; JULIANA SOUZA OLIVEIRA. Evaluation of a course on obesity in primary care in a virtual learning environment. Computers in education: theory & practice, Porto Alegre, v. 27, n. 1, 2024. DOI: 10.22491/1982-1654.138352. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/138352. Acesso em: 24 jun. 2025.
Received 2024-01-31
Accepted 2024-05-20
Published 2024-06-30