Desenvolvimento e Implementação de Indicadores de Colaboração e Participação no Moodle
DOI:
https://doi.org/10.22456/1982-1654.51508Keywords:
Virtual learning environment, Assessment, IndicatorsAbstract
The computer mediated learning are increasingly expanding in higher education of graduation and post graduation, being the Moodle one of the most used Virtual Learning Environments. One of the difficulties in monitoring those courses is to achieve a global view for users actions (students, tutor, teacher etc). It aimed in this work, to identify data of Moodle tools (Log tables) and build, from that, global participation and collaboration indicators, presented in graphics by period. It focused on the tool the use by tutors, teachers and coordinators of distance learning (D-Learning), since it has presented a potential use in moderating of the interactions and monitoring of the global activities.Downloads
References
Bosi, A. Fenomenologia do olhar. Em: Novaes, Adauto (Org.) (1990). O olhar. São Paulo: Cia. das Letras.
Castells, M. (2003) “The internet Galaxy: Refletions on the Internet, Business and society”. Oxford: Oxford University Press.
Ferreira, Emília B., Soares, Adriana B. e Lima, Cabral (2012) “Aprimoramento Conceitual e Uso de Demonstrações Matemáticas: Um Estudo de Caso Sobre a Geometria Dinâmica e as Pesquisas de Campo com Ambientes Computacionais de Ensino”. Revista Brasileira de Informática na Educação, Volume 20, Número 3, 2012.
Harvey, D. (2001) “Condição pós-moderna”. 16. ed. São Paulo: Loyola.
Hornink, G G. (2010) “Cartografando online: caminhos da informática na escola com professores que elaboram conhecimentos em formação contínua”. Campinas: UNICAMP, tese de doutorado, 289p.
Laguardia, J., Portela, M. C. e Vasconcellos, M. M. (2007) “Avaliações em Ambientes Virtuais de Aprendizagem”, Em: Sala de Aula e Tecnologia, http://www.metodista.br/atualiza/conteudo/material-de-apoio/livros/sala-de-aula-e-tecnologias.
Messa, W. C. (2010) “Utilização de Ambientes Virtuais de Aprendizagem – AVAS: A Busca por uma Aprendizagem Significativa”, Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, Em: http://www.abed.org.br/revistacientifica/revista_pdf_doc/2010/2010_2462010174147.pdf.
Oliveira, D. E. M. B. e Gasparin, J. L. (2009) “A Expansão da Educação a Distância no Brasil e os Aspectos Pedagógicos Esquecidos”, http://www.ppe.uem.br/publicacoes/seminario_ppe_2009_2010/pdf/2009/39.pdf.
Penterich, E. (2005) “Ambientes Virtuais de Aprendizagem”, In: Sala de Aula e Tecnologia, http://www.metodista.br/atualiza/conteudo/material-de-apoio/livros/sala-de-aula-e-tecnologias.
Pinto, Ivete M. e Botelho (2012) “Ambientes Tecnológicos Lúdicos de Autoria (ATLA): Criando Espaços de Ensino e Aprendizagem”. Revista Brasileira de Informática na Educação, Volume 20, Número 3, 2012
Rosado, Luiz A. da S. e Bohadana, Estrella (2007) “Autoria Coletiva na Educação: Análise da Ferramenta Wiki para Cooperação e Colaboração no Ambiente Virtual de Aprendizagem Moodle”, Universidade Estácio de Sá.
Sales, G. L., Barroso, G. C. e Soares, J. M. (2011) “Um Indicador de Aprendizagem Não-Linear para EaD online Fundamentado no Modelo de Avaliação Learning Vectors (LV)”, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE) – Fortaleza, CE - Brasil.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyright for papers published in this journal belong to the author, with rights of first publication for the journal. As the papers appears in this publicly accessed journal, the papers are for free use, receiving their credit, in educational and non-commercial uses. The journal will allow the use of the papers published for non-commercial purposes, including the right to send the paper to publicly accessed databases.Accepted 2015-04-28
Published 2015-07-29