The academic library as a hybrid mechanism of enterprise generation: possibilities towards the entrepreneurial university

Authors

  • Maísa Maryelli de Oliveira Universidade Federal de São Carlos
  • Camila Cassiavilani Universidade Federal de São Carlos
  • Adriana Tahereh Pereira Spinola Universidade Federal de São Carlos
  • Roniberto Morato do Amaral Universidade Federal de São Carlos
  • Roberto Ferrari Júnior Universidade Federal de São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.19132/1808-5245263.437-462

Keywords:

Entrepreneurial university, Academic library, Academic entrepreneurship, Startup.

Abstract

This article discusses the potentialities and difficulties of the academic library as a hybrid mechanism of enterprise generation, capable of contributing to the transition to the entrepreneurial university, understood from an international model. The discussion is based on the participation of the Biblioteca Comunitária da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) (“Community Library of the Federal University of São Carlos”) in the first edition of the Desafio UFSCar de Inovação e Empreendedorismo (UFSCar Innovation and Entrepreneurship Challenge). This is an exploratory study which takes a qualitative approach and adopts a documentary research procedure. Although the UFSCar library’s performance in the UFSCar Challenge had been restricted to the allocation of physical space, experience showed that, through adaptations in terms of infrastructure and management, that library, as well as the academic library in general, could incorporate elements of coworking and of prototyping laboratories, which would enable collaboration between potential entrepreneurs, would provide for networking and would make it possible to draw upon known tools and techniques for new business proposals. Furthermore, librarians could train future entrepreneurs to use technical and scientific databases, especially patent databases, which would enable them to search for precedence and would stimulate processes of competitive intelligence and technological mapping, considered crucial to the development of a business plan. Generally being a place where many people go to and where many people meet, the library could also help to disseminate a culture of innovation and entrepreneurship at the university, which would foster the appreciation of that institution and that of its professionals on campus. On the other hand, for all this to happen, some possible difficulties must be overcome, such as the scarcity of financial and human resources, the development of a library space usage policy, and professionals’ resistance to culture change and to the adoption of new practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maísa Maryelli de Oliveira, Universidade Federal de São Carlos

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade da UFSCar.

Camila Cassiavilani, Universidade Federal de São Carlos

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da UFSCar.

Adriana Tahereh Pereira Spinola, Universidade Federal de São Carlos

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade da UFSCar.

Roniberto Morato do Amaral, Universidade Federal de São Carlos

Doutor em Engenharia de Produção e professor associado da UFSCar, vinculado ao Departamento de Ciência da Informação.

Roberto Ferrari Júnior, Universidade Federal de São Carlos

Doutor em Física Computacional e professor da UFSCar vinculado ao Departamento de Computação.

References

ARANHA, J. A. S. Mecanismos de geração de empreendimentos inovadores: mudança na organização e na dinâmica dos ambientes e o surgimento de novos atores. Brasília: ANPROTEC, 2016.

AUDY, J. L. N. Entre a tradição e a renovação: os desafios da universidade empreendedora. In: MOROSINI, M. (org.). 2 ed. A universidade no Brasil: concepções e modelos. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2011.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BONTE, A. Was ist eine Bibliothek? Physische Bibliotheken im digitalen Zeitalter. ABI Technik, [s. l.], v. 35, n. 2, p. 95-104, 2015.

BRASIL. Decreto nº 9.283, de 7 de fevereiro de 2018. Regulamenta a Lei nº 10.973, de 2 de dezembro de 2004, a Lei nº 13.243, de 11 de janeiro de 2016, o art. 24, § 3º, e o art. 32, § 7º, da Lei nº 8.666, de 21 de junho de 1993, o art. 1º da Lei nº 8.010, de 29 de março de 1990, e o art. 2º, caput, inciso I, alínea “g”, da Lei nº 8.032, de 12 de abril de 1990, e altera o Decreto nº 6.759, de 5 de fevereiro de 2009, para estabelecer medidas de incentivo à inovação e à pesquisa científica e tecnológica no ambiente produtivo, com vistas à capacitação tecnológica, ao alcance da autonomia tecnológica e ao desenvolvimento do sistema produtivo nacional e regional. Diário Oficial da União. Brasília, 8 fev. 2018.

BRASIL. Lei nº 13.243, de 11 de janeiro de 2016. Dispõe sobre estímulos ao desenvolvimento científico, à pesquisa, à capacitação científica e tecnológica e à inovação e altera a Lei nº 10.973, de 2 de dezembro de 2004, a Lei nº 6.815, de 19 de agosto de 1980, a Lei nº 8.666, de 21 de junho de 1993, a Lei nº 12.462, de 4 de agosto de 2011, a Lei nº 8.745, de 9 de dezembro de 1993, a Lei nº 8.958, de 20 de dezembro de 1994, a Lei nº 8.010, de 29 de março de 1990, a Lei nº 8.032, de 12 de abril de 1990, e a Lei nº 12.772, de 28 de dezembro de 2012, nos termos da Emenda Constitucional nº 85, de 26 de fevereiro de 2015. Diário Oficial da União. Brasília, 12 jan. 2016.

CLARK, B. Creating entrepreneurial universities: organizational pathways of transformation. Oxford: Pergamon-Elsevier, 1998.

CLARK, B. Sustaining change in universities: continuities in case studies and concepts. Tertiary Education and Management, [s. l.], v. 9, n. 2, p. 99-116, 2003.

DYSART, J.; JONES, R. Innovative services in libraries. Computers in Libraries, Medford, v. 31, n. 5, p. 14-15, 2011.

ETZKOWITZ, H. The norm of entrepreneurial science: cognitive effects of the new university-industry linkages. Research Policy, [s. l.], v. 27, n. 8, p. 823-833, 1998.

EYCHENNE, F.; NEVES, H. Fab Lab: a vanguarda da nova revolução industrial. São Paulo: Editorial Fab Lab Brasil, 2013.

FREEMAN, C. Schumpeter’s business cycles and techno-economic paradigms. In: DRECHSLER, W.; KATTEL, R.; REINERT, E. (org.). Techno-economic paradigms: essays in honour of Carlota Perez. London: Anthem, 2011.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6 ed. São Paulo: Atlas, 2010.

HARRIS, M. Technology, innovation and post-bureaucracy: the case of the British Library. Journal of Organizational Change Management, [s. l.], v. 19, n. 1, p. 80-92, 2006.

HOPPENFELD, J.; MALAFI, E. Engaging with entrepreneurs in academic and public libraries. Reference Services Review, [s. l.], v. 43, n. 3, p. 379–399, 2015.

JANSEN, S. et al. How education, stimulation, and incubation encourage student entrepreneurship: observations from MIT, IIIT, and Utrecht University. The International Journal of Management Education, [s. l.], v. 13, n. 2, p. 170-181, 2015.

JANTZ, R. C. Innovation in academic libraries: an analysis of university librarians’ perspectives. Library & Information Science Research, [s. l.], v. 34, n. 1, p. 3-12, 2012.

KATSIRIKOU, A.; SEFERTZI, E. Innovation in the everyday life of libraries. Technovation, [s. l.], n. 20, v. 12, p. 705-709, 2000.

LASTRES, H. M. M.; FERRAZ, J. C. Economia da Informação, do Conhecimento e do Aprendizado. In: LASTRES, H. M. M.; ALBAGLI, S. (org.). Informação e globalização na era do conhecimento. Rio de Janeiro: Editora Campus, 1999.

MEDINA, P. F.; KRAWULSKI, E. Coworking como modalidade e espaço de trabalho: uma análise bibliométrica. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, [s. l.], v. 18, n. 2, p. 181, 31 dez. 2015.

MESQUITA, L. A. F. As práticas que sustentam o trabalho colaborativo em espaços de coworking e o papel das tecnologias de informação e comunicação: estudo de caso da Goma. 2016. Dissertação (Mestrado em Administação de Empresas) – Escola de Administração de São Paulo, Fundação Getúlio Vargas, São Paulo, 2016.

NELSON, R. R. Technology, institutions, and economic development. In: DRECHSLER, W.; KATTEL, R.; REINERT, E. (org.). Techno-economic paradigms: essays in honour of Carlota Perez. London: Anthem, 2011.

ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT. The knowledge-based economy. Paris: OECD, 1996.

PINTO, S. L. U. et al. O movimento maker: enfoque nos fablabs brasileiros. Revista Livre de Sustentabilidade e Empreendedorismo, [s. l.] v. 3, n. 1, p. 38-56, 2018.

RESNICK, B. The Library of the Future Is Here. Citylab, 2014.

SCHUMPETER, J. A. Teoria do desenvolvimento econômico: uma investigação sobre lucros, capital, crédito, juro e o ciclo econômico. São Paulo: Nova Cultural, 1997.

SCHOPFEL, J.; ROCHE, J.; HUBERT, G. Co-working and innovation: new concepts for academic libraries and learning centres. New Library World, [s. l.], v. 116, n. 1/2, p. 67-79, 2015.

YEH, S.T.; WALTER, Z. Determinants of service innovation in academic libraries through the lens of disruptive innovation. College and Research Libraries, [s. l.], v. 77, n. 6, p. 795-804, 2016.

ZANINELLI, T. B.; NOGUEIRA, C. A.; PERES, A. L. M. Bibliotecas universitárias: uma perspectiva teórica sobre inovação em serviços informacionais. Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, [s. l.], v. 17, p. 1-20, 2019.

Published

2020-09-16

How to Cite

DE OLIVEIRA, M. M.; CASSIAVILANI, C.; SPINOLA, A. T. P.; DO AMARAL, R. M.; FERRARI JÚNIOR, R. The academic library as a hybrid mechanism of enterprise generation: possibilities towards the entrepreneurial university. Em Questão, Porto Alegre, v. 26, n. 3, p. 437–462, 2020. DOI: 10.19132/1808-5245263.437-462. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/94292. Acesso em: 24 jun. 2025.

Issue

Section

Article

Most read articles by the same author(s)