The importance of mediating communicative information in library practice

Authors

  • Jetur Lima de Castro UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARÁ http://orcid.org/0000-0002-6445-4576
  • Luiz Eduardo Ferreira da Silva . UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAÍBA
  • Alessandra Nunes de Oliveira UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARÁ

DOI:

https://doi.org/10.19132/1808-5245262.286-305

Keywords:

Communicative Action, Instrumental Ratio, Emancipation, Mediation, Librarian.

Abstract

Since communication actions allow relational practices that go beyond knowledge transfer in librarian activities, the objective is to analyse the importance of information mediation as collective liberation action in the practice of librarians. For this, a theoretical study was sought, the development of which was based on the idea of communicative action by Jurgen Habermas, starting from self-reflection. Thus, in the practice of librarianship, the mediation of information prevails in the instrumental rationality of the technique and, for this reason, must therefore go through the plan of communicative and emancipated actions. Although the subject studied is explored in the literature, it should be considered that its theoretical and practical foundations have not yet been critically projected, especially when evaluating the "new" discussion relationships in Their environment and the new sense of library practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jetur Lima de Castro, UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARÁ

Mestrando em Ciências da Comunicação pelo Programa de Pós-Graduação Comunicação, Cultura e Amazônia da Universidade Federal do Pará (PPGCOM-UFPA). Graduado em Biblioteconomia (2016) pela Universidade Federal do Pará - Campus Belém. Pesquisador na Rede Brasileira de Preservação Digital (Rede Cariniana) - IBICT.

Luiz Eduardo Ferreira da Silva, . UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAÍBA

Professor adjunto do curso de Arquivologia da Universidade Federal do Paraíba (UFPB). Doutor em Ciência da Informação - UFPB. Mestre em Ciência da Informação - UFPB. Graduado em História pela História pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)

Alessandra Nunes de Oliveira, UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARÁ

Mestranda em Ciências da Comunicação pelo Programa de Pós-Graduação Comunicação, Cultura e Amazônia da Universidade Federal do Pará (PPGCOM-UFPA). Graduada em Biblioteconomia (2016) pela Universidade Federal do Pará.

References

ALMEIDA JUNIOR, O. F. de. Mediação da informação: ampliando o conceito de disseminação. In. VALENTIM, Marta Lígia Pomim. Gestão da informação e do conhecimento no âmbito da Ciência da Informação. São Paulo: Polis: Cultura Acadêmica, 2008.

ALMEIDA JÚNIOR, O. F. de. Mediação da informação e múltiplas linguagens. Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, Brasília, v. 2, n. 1, p. 89-103, 2009.

ALMEIDA JÚNIOR, O. F. de. Conservadorismo e revolução (ou reformismo) na Biblioteconomia e na Ciência da Informação. Divers@!, Matinhos, v. 8, n. 2, p. 132-144, 2015.

ALMEIDA, M. A. de. Mediações da cultura e da informação: perspectivas sociais, políticas e epistemológicas. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, Brasília v. 1, n. 1, p. 1-24, 2008.

ALMEIDA, M. A. de. A produção social do conhecimento na sociedade da informação. Informação & Sociedade, João Pessoa, v. 19, n. 1, p. 11-18, 2009.

ARAÚJO, C. A. A. Correntes teóricas da Ciência da Informação. Ciência da Informação, Brasília, v. 38, n. 3, p. 192-204, 2009.

ARAÚJO, E. A. de. Transferência de informação como processo social: uma proposta de paradigma. Informação & Sociedade, João Pessoa, v. 7, n. 1, p. 68-73, 1997.

CASTRO, J. L. DE; SILVA, L. E. F. DA; OLIVEIRA, A. N. DE. Construções intersubjetivas na prática bibliotecária: reflexões. Informação & Sociedade: Estudos, v. 28, n. 2, 28 ago. 2018.

DAVALON, J. La médiation: la communication en process. Médiations & Médiateurs, Paris, n. 19, p. 37-59, 2003.

FRANÇA, V. V. Paradigmas da comunicação: conhecer o quê?. Revista do Programa de Pós-graduação em Cinema e Audiovisual, n. 5, 2001.

GONZÁLEZ DE GOMEZ, M. N. A representação do conhecimento e o conhecimento da representação: algumas questões epistemológicas. Ciência da Informação, Brasília, v. 22, n. 3, p. 217-222, 1993.

GONZÁLEZ DE GOMEZ, M. N. Regime de informação: construção de um conceito. Informação & Sociedade, João Pessoa, v. 22, n. 3, p. 43-60, 2012.

HABERMAS, J. A crise de legitimação no capitalismo tardio. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1980.

HABERMAS, J. Conhecimento e interesse. Rio de Janeiro: Zahar, 1987.

HABERMAS, J. Consciência moral e agir comunicativo. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1989.

HABERMAS, J. O discurso filosófico da modernidade. 2. ed. Lisboa: Dom Quixote, 1998.

HABERMAS, J. Teoría de la acción comunicativa: racionalidad de la acción y racionalización social. Madrid: Taurus, 1999.

HABERMAS, J. Técnica e ciência como “ideologia”. Lisboa: Edições 70, 2009.

LIMA, J. de C.; RIVERA, F. J. U. Agir comunicativo, redes de conversação e coordenação em serviços de saúde: uma perspectiva teórico-metodológica. Interface, Botucatu, v. 13, n. 31, p. 329-42, 2009.

SHANNON, C. E.; WEAVER, W. A teoria matemática da comunicação. Tradução de Orlando Agueda. São Paulo: DIFEL, 1975.

SESSA, P. da S. A construção de significados e as ferramentas culturais em atividades de campo: demanda para o ensino de Biologia. 2013. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.

STIELTJES, C. Jurgen Habermas: a desconstrução de uma teoria. São Paulo: Germinal, 2001.

SILVA, L. E. F. da. Ciência como técnica ou técnica como ciência: nas trilhas da Arquivologia e seu status de cientificidade. 2013. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2013.

KOCHE, J. C. Fundamentos de metodologia científica: teoria da ciência e iniciação à pesquisa. Petrópolis: Vozes, 1997.

FREIRE, G. G. de A. Ciência da Informação: temática, histórias e fundamentos. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 11, n. 1, p. 6-19, 2006.

Published

2020-04-23

How to Cite

CASTRO, J. L. de; SILVA, L. E. F. da; OLIVEIRA, A. N. de. The importance of mediating communicative information in library practice. Em Questão, Porto Alegre, v. 26, n. 2, p. 286–305, 2020. DOI: 10.19132/1808-5245262.286-305. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/90679. Acesso em: 29 apr. 2025.

Issue

Section

Article