The importance of mediating communicative information in library practice
DOI:
https://doi.org/10.19132/1808-5245262.286-305Keywords:
Communicative Action, Instrumental Ratio, Emancipation, Mediation, Librarian.Abstract
Since communication actions allow relational practices that go beyond knowledge transfer in librarian activities, the objective is to analyse the importance of information mediation as collective liberation action in the practice of librarians. For this, a theoretical study was sought, the development of which was based on the idea of communicative action by Jurgen Habermas, starting from self-reflection. Thus, in the practice of librarianship, the mediation of information prevails in the instrumental rationality of the technique and, for this reason, must therefore go through the plan of communicative and emancipated actions. Although the subject studied is explored in the literature, it should be considered that its theoretical and practical foundations have not yet been critically projected, especially when evaluating the "new" discussion relationships in Their environment and the new sense of library practices.Downloads
References
ALMEIDA JUNIOR, O. F. de. Mediação da informação: ampliando o conceito de disseminação. In. VALENTIM, Marta Lígia Pomim. Gestão da informação e do conhecimento no âmbito da Ciência da Informação. São Paulo: Polis: Cultura Acadêmica, 2008.
ALMEIDA JÚNIOR, O. F. de. Mediação da informação e múltiplas linguagens. Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, Brasília, v. 2, n. 1, p. 89-103, 2009.
ALMEIDA JÚNIOR, O. F. de. Conservadorismo e revolução (ou reformismo) na Biblioteconomia e na Ciência da Informação. Divers@!, Matinhos, v. 8, n. 2, p. 132-144, 2015.
ALMEIDA, M. A. de. Mediações da cultura e da informação: perspectivas sociais, políticas e epistemológicas. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, Brasília v. 1, n. 1, p. 1-24, 2008.
ALMEIDA, M. A. de. A produção social do conhecimento na sociedade da informação. Informação & Sociedade, João Pessoa, v. 19, n. 1, p. 11-18, 2009.
ARAÚJO, C. A. A. Correntes teóricas da Ciência da Informação. Ciência da Informação, Brasília, v. 38, n. 3, p. 192-204, 2009.
ARAÚJO, E. A. de. Transferência de informação como processo social: uma proposta de paradigma. Informação & Sociedade, João Pessoa, v. 7, n. 1, p. 68-73, 1997.
CASTRO, J. L. DE; SILVA, L. E. F. DA; OLIVEIRA, A. N. DE. Construções intersubjetivas na prática bibliotecária: reflexões. Informação & Sociedade: Estudos, v. 28, n. 2, 28 ago. 2018.
DAVALON, J. La médiation: la communication en process. Médiations & Médiateurs, Paris, n. 19, p. 37-59, 2003.
FRANÇA, V. V. Paradigmas da comunicação: conhecer o quê?. Revista do Programa de Pós-graduação em Cinema e Audiovisual, n. 5, 2001.
GONZÁLEZ DE GOMEZ, M. N. A representação do conhecimento e o conhecimento da representação: algumas questões epistemológicas. Ciência da Informação, Brasília, v. 22, n. 3, p. 217-222, 1993.
GONZÁLEZ DE GOMEZ, M. N. Regime de informação: construção de um conceito. Informação & Sociedade, João Pessoa, v. 22, n. 3, p. 43-60, 2012.
HABERMAS, J. A crise de legitimação no capitalismo tardio. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1980.
HABERMAS, J. Conhecimento e interesse. Rio de Janeiro: Zahar, 1987.
HABERMAS, J. Consciência moral e agir comunicativo. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1989.
HABERMAS, J. O discurso filosófico da modernidade. 2. ed. Lisboa: Dom Quixote, 1998.
HABERMAS, J. Teoría de la acción comunicativa: racionalidad de la acción y racionalización social. Madrid: Taurus, 1999.
HABERMAS, J. Técnica e ciência como “ideologia”. Lisboa: Edições 70, 2009.
LIMA, J. de C.; RIVERA, F. J. U. Agir comunicativo, redes de conversação e coordenação em serviços de saúde: uma perspectiva teórico-metodológica. Interface, Botucatu, v. 13, n. 31, p. 329-42, 2009.
SHANNON, C. E.; WEAVER, W. A teoria matemática da comunicação. Tradução de Orlando Agueda. São Paulo: DIFEL, 1975.
SESSA, P. da S. A construção de significados e as ferramentas culturais em atividades de campo: demanda para o ensino de Biologia. 2013. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.
STIELTJES, C. Jurgen Habermas: a desconstrução de uma teoria. São Paulo: Germinal, 2001.
SILVA, L. E. F. da. Ciência como técnica ou técnica como ciência: nas trilhas da Arquivologia e seu status de cientificidade. 2013. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2013.
KOCHE, J. C. Fundamentos de metodologia científica: teoria da ciência e iniciação à pesquisa. Petrópolis: Vozes, 1997.
FREIRE, G. G. de A. Ciência da Informação: temática, histórias e fundamentos. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 11, n. 1, p. 6-19, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Jetur Lima de Castro, Luiz Eduardo Ferreira da Silva, Alessandra Nunes de Oliveira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors will keep their copyright and grant the journal with the right of first publication, the work licensed under License Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which allows for the sharing of work and the recognition of authorship.
Authors can take on additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal, such as publishing in an institutional repository, acknowledging its initial publication in this journal.
The articles are open access and free. In accordance with the license, you must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.