Conceptions of literature and training of readers in Librarianship and Information Science: provocations from the work “Paradigmas of the teaching of literature”, by Rildo Cosson

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19132/1808-5245273.458-469

Keywords:

Literature, Paradigms, Libraries, Training of readers

Abstract

Presents a review of the book “Paradigms of teaching literature” by Rildo Cosson in order to highlight the contributions to the area of Librarianship and Information Science. Although the work deals with the teaching of literature, the arguments used by the author capable of broadening and proposing a critical view of literature will be listed in this review, whose understanding is of essential relevance to the performance of the librarian in literary reading spaces. It briefly describes the mapping of the six paradigms identified by Cosson exploring as conceptual, methodological and pragmatic dimensions while, from a historical perspective, points out the virtues and limitations present in each model. It ends with the questioning about the concept of literature in the scope of Librarianship and Information Science and the reflection on the importance of a critical positioning for the field.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mariana de Souza Alves, UFPE

Doutoranda em Ciência da Informação, UFPE (2019). Especialista em Literatura Infantojuvenil, FAFIRE-PE (2018). Mestra em Ciência da Informação, UFPE (2017).Graduada em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Pernambuco (2014). Bibliotecária da Universidade Federal de Pernambuco, UFPE (2019). Bibliotecária do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Pernambuco, IFPE (2014). Mediadora de Leitura pelo CCLF/FUNCULTURA (2017). Formação em Contação de Histórias, Pronatec (2014) e Zumbaiar (2018). Coordenadora de projeto e cursos de Extensão no IFPE. Atuou na coordenação do Núcleo de Arte e Cultura, IFPE. É membro do GPEALE- Grupo De Pesquisa Em Alfabetização, Linguagem e Decolonialidade, da Universidade Federal de São João Del-Rei, sob coordenação da professora Maria do Socorro Alencar Nunes Macedo.Produções acadêmicas e área de atuação voltadas para as seguintes temáticas: Literacy. Letramento. Letramento informacional. Leitura, Literatura, Literatura Infantil, Bibliotecas comunitárias, Práticas informacionais e leitoras, Mediação da Leitura, Biblioteconomia, Negritude, Relações Étnico- Raciais, Inclusão e Direitos Humanos.ORCID ID= http://orcid.org/0000-0002-3452-9629 e-mail: mariana.souzaalves@ufpe.br

References

ABREU, Márcia. Cultura letrada: literatura e leitura. São Paulo: Editora UNESP, 2006.

ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo. Mediação da informação e múltiplas linguagens. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, v. 2, p. 89-103, 2009.

ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo; BORTOLIN, Sueli. Mediação da informação e da leitura. In: SILVA, Terezinha Elisabeth da (org.). Interdisciplinaridade e transversalidade em Ciência da Informação. Recife: Néctar, 2008. p. 67-86.

ALMEIDA, Marco Antônio de. Apresentação. In: ALMEIDA, Marco Antônio de (org.). Ciência da Informação e literatura. Campinas, SP: Alínea, 2012. p. 5-9.

BRITTO, Luiz Percival. Leme; BARZOTTO, Valdir Heitor. Promoção X mitificação da leitura. Boletim ALB, Rio de Janeiro, n. 3, ago. 1998.

COSSON, Rildo. Círculos de leitura e letramento literário. São Paulo: Contexto, 2014.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2006.

KUHN, Thomas. A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: Perspectiva, 1975.

PAULINO, Graça; COSSON, Rildo. Letramento literário: para viver a literatura dentro e fora da escola. In: ZILBERMAN, Regina; RÖSING, Tania M (org.). Escola e leitura: velha crise, novas alternativas. São Paulo: Global, 2009. p.61-79.

ZILBERMAN, Regina. Letramento literário: não ao texto sim ao livro. In: PAIVA, Aparecida; MARTINS, Aracy et al (org.). Literatura e letramento: espaços, suportes e interfaces. Belo Horizonte: Autêntica, 2003. p. 245-266.

Published

2021-06-30

How to Cite

ALVES, M. de S. Conceptions of literature and training of readers in Librarianship and Information Science: provocations from the work “Paradigmas of the teaching of literature”, by Rildo Cosson. Em Questão, Porto Alegre, v. 27, n. 3, p. 458–469, 2021. DOI: 10.19132/1808-5245273.458-469. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/108775. Acesso em: 25 jun. 2025.

Issue

Section

Summary