Appropriation of information: the process through construction of knowledge collectors of recyclable material
DOI:
https://doi.org/10.19132/1808-5245233.106-129Keywords:
Communication. Production of knowledge. Appropriation of information. Social Incubator. Collectors of recyclable material.Abstract
The aim of this research is to understand the construction process of knowledge developed by people who catch recyclable waste material, also known as either waste pickers or collectors, organized in Cooperatives and advised by a Social Incubation Project at the Federal University of Goiás, from the tension between scientific and common knowledge. Concerning to the methodological aspects, the research has a qualitative approach and regarding the goals, it is characterized as descriptive – exploratory. The data were collected through participant observation. Through the obtained data, it is considered that the construction of knowledge of those waste pickers inserted in the social incubation context happens through some meaningful interaction. That is, via dialogue and immersed in creative methodological strategies, the subject changes the message into some relevant information, causing modifications in his symbolic basis of knowledge. This transformation is only through a communicative process. It is in his interaction that the subject is questioned by performing a critical analysis on his current reality as a collector, which enables him to create a new meaning to his own identity, develops his sense of belonging and linkages with the group he works with, and gets appropriation of the information that is mediated by the Incubation Team Manager.Downloads
References
BOURDIEU, Pierre. Razões práticas: sobre a teoria da ação. Campinas: Papirus, 1996.
BOURDIEU, Pierre. Las formas del capital. Lima: Piedra Azul, 1999.
BOURDIEU, Pierre (Coord.). A miséria do mundo. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.
CARLOS, Ana Fani Alessandri. O lugar no/do mundo. São Paulo: FFLCH, 2007.
CULTI, Maria Nezilda. Conhecimento e práxis: processo de incubação de empreendimentos econômicos solidários como processo educativo. Otra Economía: revista latinoamaericana de economía social y solidaria, São Leopoldo, v. 3, n. 5, p. 146-165, 2009. Disponível em: <http://revistas.unisinos.br/index.php/otraeconomia/article/view/1163>. Acesso em: 20 maio 2015.
DIEHL, Astor Antônio; TATIM, Denise Carvalho. Pesquisa em ciências sociais aplicadas: métodos e técnicas. São Paulo: Prentice Hall, 2004.
ETZKOWITZ, Henry. Hélice tríplice: universidade-indústria-governo: inovação em movimento. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2013.
FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEIRAS (FORPROEX). Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus, 2012. (Coleção Extensão Universitária, 1). Disponível em: <https://www.ufmg.br/proex/renex/images/documentos/2012-07-13-Politica-Nacional-de-Extensao.pdf>. Acesso em: 16 dez. 2016.
FRANÇA, Vera Veiga; MARTINO, Luiz C.; HOHLFELDT, Antonio. Teorias da comunicação: conceitos, escolas e tendências. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 16. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 56. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.
GADOTTI, Moacir. Economia solidária como práxis pedagógica. São Paulo: EDL, 2009.
GADOTTI, Moacir. Paulo Freire: uma biobibliografia. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 1996.
GOMES, Suely Henrique de Aquino. Inovação tecnológica no sistema formal de comunicação científica: os periódicos eletrônicos nas atividades de pesquisa de acadêmicos de pós-graduação no Brasil. 1999. Tese (Doutorado) - Faculdade de Ciência da Informação, Universidade Federal de Brasília, 1999. Disponível em: <http://enancib.ibict.br/index.php/enancib/ivenancib/paper/viewFile/2701/1829>. Acesso em: 21 jan. 2017.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 11. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
KOURY, Mauro Guilherme Pinheiro. Identidade e pertença: disposições morais e disciplinares em um grupo de jovens. Etnográfica, Lisboa, v. 14, n. 1, p. 27-58, jan. 2010.
LIMA, Venício Artur de. Comunicação e cultura: as idéias de Paulo Freire. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.
MORIN, Edgard. O método: 4: as idéias: a sua natureza, vida, habitat e organização. Porto Alegre: Europa-América, 1991.
PETERS, Gabriel. O social entre o céu e o inferno: a antropologia filosófica de Pierre Bourdieu. Tempo Social, São Paulo, v. 24, n. 1, p. 229-262, jan. 2012. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/ts/article/view/48867/52942>. Acesso em: 15 abr. 2017.
SALOMONI, Salete Maria. Moradores do universo: afetos e significados da relação exclusão/inclusão social em programas de melhoramento urbano. 113f. 2009. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Centro de Ciências Humanas, Universidade de Fortaleza, Fortaleza, 2009.
SAMPAIO, Juliana et al. Limites e potencialidades das rodas de conversa no cuidado em saúde: uma experiência com jovens no sertão pernambucano. Botucatu: Interface, 2014.
SANTOS, Boaventura de Sousa (Org.). Produzir para viver: os caminhos da produção não capitalista. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005.
SILVEIRA, Fialho. Emponderamento e a constituição de capital social entre a juventude. In: BAQUERO, Marcelo; CREMONESE, Dejalma. Capital social: teoria e prática. Ijuí: Unijuí, 2006. p. 251-275.
VALLE, Edênio. Conversão: da noção teórica ao instrumento de pesquisa. Revista Eletrônica de Estudos da Religião, São Paulo, n. 2, p. 51-73, 2002. Disponível em: <http://www.puc.br/rever/rv2_2002/t_valle.htm>. Acesso em: 6 jan. 2016.
WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2012. p. 7-72.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Em Questão

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors will keep their copyright and grant the journal with the right of first publication, the work licensed under License Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which allows for the sharing of work and the recognition of authorship.
Authors can take on additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal, such as publishing in an institutional repository, acknowledging its initial publication in this journal.
The articles are open access and free. In accordance with the license, you must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.