Teenagers and reading mediation in the school library
DOI:
https://doi.org/10.19132/1808-5245271.388-402Keywords:
Reading mediation. Teenagers. School library. Critical reader. Collaboration librarian-teacher. Reading clubsAbstract
The research investigated the mediation and reading incentive actions that are used by school library teams in order to train readers. The objective was to analyze the work of the school librarian who develops these actions in his way of operating, contributing to the formation of critical subjects and with a taste for reading. Methodologically, a multiple case study was undertaken, with a qualitative approach, based on the point of view of ethnographic theory. In data collection, the research environment was represented by three school libraries, one from private education, and the others belonging to the municipal public network in the city of Belo Horizonte - MG, which serves elementary school students from the fifth year onwards. Observation and semi-structured interviews were used for data collection, which had as research subjects the librarians and teachers who participate in these actions. The research found that mediation and incentive activities are effective when the mediator is a reader and remains open to continuous dialogue with his users and with other instances of the school. It was found that the most successful and long-lived actions of training the reader in the three libraries were those of mediation promoted by the uninterrupted meetings of the reading clubs, whose participants come together to share readings chosen by them, for the pleasure of reading. The analyzed libraries have mediation and reading incentive projects with the participation of teachers and librarians. The novelty was the presence of teachers from other disciplines, who proved to be great mediators of reading. It was also found what several authors in the field proclaim that librarian and teacher are trainers of readers. In the specific case of the research, they are knowledgeable about literature for children and adolescents, the authors, literary genres and, mainly, plan to share the readings, as a possibility to train critical and contextualized readers with their society.Downloads
References
ABREU, F. F. Mediação e leitura na biblioteca escolar: estudo de casos múltiplos. 2019. 124 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Escola de Ciência da Informação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2019.
ALMEIDA JÚNIOR, O. F. Leitura, mediação e apropriação da informação. In: SANTOS, J. P. (org.). A leitura como prática pedagógica: na formação do profissional da informação. Rio de Janeiro: Fundação Biblioteca Nacional, 2007. p. 33- 45.
ALMEIDA JÚNIOR, O. F.; BORTOLIN, S. Bibliotecário: um essencial mediador de leitura. In: SOUZA, R. J. (org.). Biblioteca escolar e práticas educativas: mediador em formação. Campinas: Mercado de Letras, 2009. p. 205-218.
ANTUNES, I. Aula de português: encontro & interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.
ARAÚJO, C. A. Á. Novo quadro conceitual para a ciência da informação: informação, mediações e cultura. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 17., 2016, João Pessoa. Anais eletrônicos [...]. João Pessoa: Ancib, 2016. p. 1-17.
BARROS, M. H. T. C.; BORTOLIN, S.; SILVA, R. J. Leitura: mediação e mediador. São Paulo: Ed. FA, 2006.
BORTOLIN, S. Mediação oral da literatura: a voz do bibliotecário lendo ou narrando. 2010. 233 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2010.
BORTOLIN, S.; ALMEIDA JÚNIOR, O. F. O leitor-narrador, o leitor-ouvinte e o bibliotecário na floresta literária. In: CONGRESSO DE LEITURA DO BRASIL, 17., Campinas, 2009. Anais eletrônicos [...] Campinas: ALB, 2009.
BICHERI, A. L. A. O.; ALMEIDA JÚNIOR, O. F. Bibliotecário escolar: um mediador de leitura. Biblioteca Escolar em Revista, Ribeirão Preto, v. 2, n. 1, p. 41-54, 2013.
BRITTO, L. P. L. Ao revés do avesso: leitura e formação. São Paulo: Pulo do Gato, 2015.
CAMPELLO, B. S. Letramento informacional no Brasil: práticas educativas de bibliotecários em escolas de ensino básico. 2009. 208 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Escola de Ciência da Informação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009.
CARVALHO, M. C. Educação e criatividade: repensando papel dos mediadores de leitura. In: AMARILHA, M. (org.). Educação e leitura: desafios e criatividade. Campinas: Mercado de Letras, 2016. p. 101-112.
CAVALLO, G.; CHARTIER, R. Introdução. In: CAVALLO, G.; CHARTIER, R. (org.). História da leitura no mundo ocidental. São Paulo: Ática, 1998. v. 1.
CECCANTINI, J. L. Leitores iniciantes e comportamento perene de leitura. In: SANTOS, Fabiano dos; MARQUES NETO, José Castilho; ROSING, Tânia Mariza Kuchenbecker. Mediação de leitura: discussões e alternativas para a formação de leitores. São Paulo: Global, 2009.
DUMONT, L. M. M. O imaginário feminino e a opção pela leitura de romances em série. 1998. 256 f. Tese (Doutorado em Comunicação e Cultura). Escola de Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro/Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, Rio de Janeiro, 1998.
DUMONT, L. M. M. Leitura, via de acesso ao conhecimento: algumas reflexões. In: SANTOS, J. P. (org.). A leitura como prática pedagógica: na formação do profissional da informação. Rio de Janeiro: Fundação Biblioteca Nacional, 2007. p. 65-76.
FÉLIX, A. F. Práticas educativas em bibliotecas escolares: a perspectiva da cultura escolar: uma análise de múltiplos casos na RME/BH. 2014. 124 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Escola de Ciências da Informação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2014.
FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 23. ed. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1989.
LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas, 1996.
LAVILLE, C.; DIONNE, J.; SIMAN, L. M. C. A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em Ciências Humanas. Porto Alegre: Artmed, 1999.
MAGNANI, J. G. C. Etnografia como prática e experiência. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, v. 15, n. 32, p. 129-156, jul./dez. 2009.
MARTELETO, R. M. Jovens, violência e saúde: construção de informações nos processos de mediação e apropriação de conhecimentos. Revista Eletrônica de Comunicação, Informação, Inovação e Saúde, Rio de Janeiro, v.3, n.3, p.17-24, set. 2009.
MARTELETO, R. M.; COUZINET, V. Mediações e dispositivos de informação e comunicação na apropriação de conhecimentos: elementos conceituais e empíricos a partir de olhares intercruzados. Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde, Rio de Janeiro, v. 7, n. 2, p. 1-16, jun. 2013.
MARTINS, E. A revitalização das bibliotecas escolares na rede municipal de ensino: espaços de mediação de leitura. 2005. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Biblioteconomia) – Departamento de Ciência da Informação, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2005.
MINAYO, M. C. S. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 29. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.
MOREIRA, J. A. Práticas educativas bibliotecárias de formação de leitores: um mapeamento de suas iniciativas e articulações na Rede Municipal de Ensino de Belo Horizonte (RME-BH). 2014. 123f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Escola de Ciência da Informação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2014.
NUNES J. V.; CAVALCANTE, L. E. Mediação, circulação e apropriação da Informação: por uma epistéme mediacional na Ciência da Informação. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 18., Marília, 2017. Anais eletrônicos [...]. Marília: Ancib, 2017. Não paginado.
PEREIRA, G.; CAMPELLO, B. S. Compreendendo a colaboração entre bibliotecário e professor: a contribuição dos estudos de Patricia Montiel-Overall e do modelo TLC. Brazilian Journal of Information Science: research trends, Marilia, v. 10, n.2, p. 4-14, 2016.
RASTELI, A. Mediação da leitura em bibliotecas públicas. 2013. 169 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2013.
SILVA, E. T. O professor e o combate à alienação imposta. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1991.
SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
TURRA, N. C. Reuven Feuerstein: experiência de aprendizagem mediada: um salto para a modificabilidade cognitiva estrutural. Educere et Educare Revista de Educação, Cascavel, v. 2, n. 4, p. 297-310, jul./dez. 2007.
VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1993.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Flávia Ferreira Abreu, Ligia Maria Moreira Dumont

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors will keep their copyright and grant the journal with the right of first publication, the work licensed under License Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which allows for the sharing of work and the recognition of authorship.
Authors can take on additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal, such as publishing in an institutional repository, acknowledging its initial publication in this journal.
The articles are open access and free. In accordance with the license, you must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.