Arts of Xakriabá people and the monoepistemic school: methodological challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/2357-9854.103618

Keywords:

Indigenous arts. Differentiated education. Art teaching. Indigenous culture. Xakriabá.

Abstract

Twelve years after the enactment of Law No. 11645/2008 there are evidences that the teaching of the history and the culture of indigenous peoples in Brazil has not been carried out in schools. Questions arise: how can the schools ask the teacher to teach a history and a culture that he has never learned? How to teach a culture of unknown epistemological bases to the school of monoepistemic tradition? From a dialogue between a teacher of Xakriabá people and a non-indigenous teacher, this paper touches on fundamental points such as the conceptions of arts, culture and education among the Xakriabá people and how this people teach and learn their arts.

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Author Biographies

Tales Bedeschi Faria, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais — IFMG, Santa Luzia/MG

Professor do Instituto Federal de Minas Gerais (IFMG), campus Santa Luzia (2016-), atual coordenador do Curso Técnico Subsequente em Paisagismo. Doutor em Artes e Experiência Interartes na Educação, investigando processos de ensino/aprendizagem das artes indígenas na escola monoepistêmica. Mestre em Arte e Tecnologia da Imagem (2013), ambas formações na Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Artista visual.

Vanginei Leite Silva, Universidade Federal de Minas Gerais — UFMG, Belo Horizonte/MG

Mestrando da Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais (EBA/UFMG), na linha Artes e Experiências Interartes na Educação. Graduação pela Formação Intercultural para Educadores Indígenas em Múltiplas linguagens, na Faculdade de Educação (FaE/UFMG). Artista ceramista do povo Xakriabá, professor de arte e cultura Xakriabá na Escola Estadual Indígena Xukurank, na Aldeia Barreiro Preto, Terra Indígena Xakriabá. Pesquisador indígena Xakriabá: realiza oficinas de retomada e fortalecimento do fazer cerâmico xakriabá junto às comunidades das aldeias.

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Published

2020-11-23

How to Cite

FARIA, T. B.; SILVA, V. L. Arts of Xakriabá people and the monoepistemic school: methodological challenges. Revista GEARTE, [S. l.], v. 7, n. 3, 2020. DOI: 10.22456/2357-9854.103618. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/103618. Acesso em: 29 apr. 2025.

Issue

Section

Ensino de Artes Visuais e Artesania: experiências e confluências metodológicas