Arts of Xakriabá people and the monoepistemic school: methodological challenges
DOI:
https://doi.org/10.22456/2357-9854.103618Keywords:
Indigenous arts. Differentiated education. Art teaching. Indigenous culture. Xakriabá.Abstract
Twelve years after the enactment of Law No. 11645/2008 there are evidences that the teaching of the history and the culture of indigenous peoples in Brazil has not been carried out in schools. Questions arise: how can the schools ask the teacher to teach a history and a culture that he has never learned? How to teach a culture of unknown epistemological bases to the school of monoepistemic tradition? From a dialogue between a teacher of Xakriabá people and a non-indigenous teacher, this paper touches on fundamental points such as the conceptions of arts, culture and education among the Xakriabá people and how this people teach and learn their arts.Downloads
References
BARBOSA, Ana Mae Tavares Bastos; COUTINHO, Rejane Galvão. Ensino de arte no Brasil: aspectos históricos e metodológicos. Curso de Especialização para o quadro do Magistério da SEESP. Unesp/Rede São Paulo de Formação Docente – Redefor. Módulo I. Disciplina 02. Disponível em: https://acervodigital.unesp.br/bitstream/123456789/40427/3/2ed_art_m1d2.pdf. Acesso em: 13 jan. 2018.
BEDESCHI, Tales. Artes indígenas e a escola não indígena: a retomada da cultura entre os Pataxó e os Xakriabá. 2020. Tese (Doutorado em Artes) – Escola de Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2020. Disponível em: http://hdl.handle.net/1843/33902. Acesso em: set. 2020.
BRASIL. Lei nº 11.645/2008, de 10 de março de 2008. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11645.htm. Acesso em: 23 set. 2019.
CARVALHO, José Jorge. Encontro de saberes e descolonização: para uma refundação étnica, racial e epistêmica das universidades brasileiras. In: BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón. (Orgs.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. 1. ed.; 1. reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.
CORRÊA XAKRIABÁ, Célia Nunes; O barro, o genipapo e o giz no fazer epistemológico de autoria Xakriabá: reativação da memória por uma educação territorializada. 2018. 218 f., il. Dissertação (Mestrado Profissional em Sustentabilidade junto a Povos e Terras Tradicionais) — Centro de Desenvolvimento Sustentável, Universidade de Brasília, 2019. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/34103 Acesso em: 19 out. 2019.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 57. ed. rev. atual. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.
LEITE, Nei. Manual de cerâmica Xakriabá. 1 ed. Belo Horizonte: Fino Traço, 2017.
LUCIANO, Gersem José dos Santos. Educação para manejo do mundo: entre a escola ideal e a escola real no Alto Rio Negro. Rio de Janeiro: Contra Capa; Laced, 2013.
LUCIANO, Gersem José dos Santos. O índio brasileiro: o que você precisa saber sobre os povos indígenas no Brasil de hoje. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade; LACED/Museu Nacional, 2006.
MELIÀ, Bartolomeu. Educação indígena na escola. Conferência ministrada no I Congresso Internacional de Educação Indígena. Dourados (MT), 23-27/3/1998. Uma versão anterior, “Ação pedagógica e alteridade: Por uma pedagogia da diferença”, foi apresentada na Conferência Ameríndia de Educação. Cuiabá, 17-21/11/1997.
PIMENTEL, Lucia Gouvêa. Abordagem Triangular e as narrativas de si: autobiografia e aprendizagem em Arte. Revista GEARTE, Porto Alegre, v. 4, n. 2, p. 307-316, maio/ago. 2017. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/gearte/article/view/71493. Acesso em: 12 nov. 2018.
RICARDO, Fany Pantaleoni (Coord.). Povos indígenas no Brasil mirim. São Paulo: Instituto Socioambiental, 2015.
SOUZA, Arissana Braz Bomfim. Arte indígena na escola. [Entrevista cedida a] Tales Bedeschi Faria. Revista Clea, Belo Horizonte, n. 6, p. 48-61, 2018. Disponível em: http://www.redclea.org/wp-content/uploads/2019/04/REVISTA-CLEA-N%C2%B0-6.-abril_DIAGRAMADA_-ok.pdf.
Fontes orais:
LEITE, Dalzira. [Entrevista cedida a] Tales Bedeschi na Aldeia Barreiro Preto, Terra Indígena Xakriabá, São João das Missões, MG, 2019.
LEITE, Nei. Religiosidades de matriz africana e indígena e paz religiosa. Belo Horizonte, 2018. Palestra ministrada no evento Aldeia Kilombo no Século XXI em 29 set. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Readers are free to download, print and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention of the author (s) and GEARTE Journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the author (s) and the Journal. Upon submitting an article to GEARTE Journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to the Journal: authors are allowed to publish and distribute their work online in institutional/disciplinary repositories or on their personal page.
This journal uses a Licença de Atribuição Creative Commons 4.0 Internacional.