MEANING, MOBILIZATION AND LEARNING: STUDENT’S RELATIONS TO MARTIAL ARTS KNOWLEDGE IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES

Authors

  • Marcos Roberto So Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas – IFSULDEMINAS
  • Mauro Betti Departamento de Educação Física. Faculdade de Ciências de Bauru. Universidade Estadual Paulista (UNESP). Bauru, SP. Brasil

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.70995

Keywords:

Martial arts. Knowledge. Students.

Abstract

Based on “relationship-to-knowledge theory”, the purpose of this study is to understand how students relate to martial arts knowledge at Physical Education classes. It is a case study which used interviews with students and a teacher, and classroom observations. Results indicate that identity and socials relations conditioned students’ initial impressions and interest towards martial arts, and teaching strategies conditioned mobilization or demobilization toward learning. Martial arts teaching in schools was found to be dominated by tensions. Student’s preconceptions have to be re-framed; the teacher has to (re)construct pedagogical knowledge on that content; and Physical Education as a school subject should interrelate all the learning figures: object-knowledge, domain-knowledge and relational-knowledge.

 

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Author Biographies

Marcos Roberto So, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas – IFSULDEMINAS

Possui graduação em Licenciatura e Bacharelado em Educação Física pela UNESP, Mestrado em Educação pela UNESP. Atualmente é Professor Efetivo de Educação Física do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas (IFSULDEMINAS)

Mauro Betti, Departamento de Educação Física. Faculdade de Ciências de Bauru. Universidade Estadual Paulista (UNESP). Bauru, SP. Brasil

Possui graduação em Licenciatura e Mestrado em Educação Física pela USP, Doutorado em Educação pela UNICAMP, Livre-Docência pela Universidade Estadual Paulista (UNESP) e Pós-Doutorado pela Universidade Federal de Santa Catarina. Atualmente é Professor Adjunto do Departamento de Educação Física da Faculdade de Ciências da UNESP, campus de Bauru, e docente credenciado no Programa de Pós-Graduação em Educação (mestrado e doutorado) da Faculdade de Ciências e Tecnologia da UNESP de Presidente Prudente. Lidera o Grupo de Estudos Socioculturais, Históricos e Pedagógicos da Educação Física (CNPq). Atua na área de Educação Física, nos seguintes temas: Educação Física escolar,concepções teórico-metodológicas no ensino da Educação Física, inovação curricular, mídias, saberes da Educação Física, experiências formativo-educacionais no esporte e metodologia das pesquisas qualitativas. É autor dos livros: Educação Física e Sociedade, A Janela de Vidro: esporte, televisão e educação física, e Educação Física Escolar: ensino e pesquisa-ação, além de inúmeros artigos em periódicos especializados. Foi assessor dos PCNs (5a a 8a séries do Ensino Fundamental) e da Proposta Curricular do Estado de São Paulo para a disciplina Educação Física. Entre 1980 e 1985 foi professor de ensino de 1o grau da Prefeitura de São Paulo.

Published

2018-06-24

How to Cite

SO, M. R.; BETTI, M. MEANING, MOBILIZATION AND LEARNING: STUDENT’S RELATIONS TO MARTIAL ARTS KNOWLEDGE IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES. Movimento, [S. l.], v. 24, n. 2, p. 555–568, 2018. DOI: 10.22456/1982-8918.70995. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/70995. Acesso em: 10 may. 2025.

Issue

Section

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