E-book as an object for learning linear functions using Mathematical Modeling and Digital Technologies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-1654.124569

Abstract

In this paper we present an interactive e-book as a learning object for linear functions, designed to contain different digital technologies to explain the content and problematized through Mathematical Modeling. The e-book was applied, in the context of remote teaching resulting from the COVID-19 pandemic, to students from five classes who evaluated their pedagogical and digital aspects. The production of data took place from the answers to a questionnaire analyzed in a quantitative and qualitative approach, revealing that the e-book proved to be adequate in its constituent elements. In addition, it is inferred that digital technologies combined with Mathematical Modeling can make the teaching and learning process of Mathematics more dynamic, contextualized, and attractive to students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Geovane Pinheiro, UNIOESTE - Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Graduado em Engenharia de Controle e Automação pelo Centro Universitário Assis Gurgacz (2007). Especialização em Docência do Ensino Superior pelo Centro Universitário Assis Gurgacz (2012). Especialização em Educação Híbrida, Metodologias Ativas e Gestão da Aprendizagem pela Uniamérica (2020). Mestre em Educação em Ciências e Educação Matemática PPGECEM/UNIOESTE (2020). Integrante do GTIE - Grupo de Pesquisa em Tecnologia, Inovação e Ensino PPGECEM/UNIOESTE (2020). Docente das disciplinas de cálculo para os cursos de Engenharia Civil e Mecânica do Centro Universitário Assis Gurgacz.

Sra. Emanueli Pereira, UNIOESTE - Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Possui licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual do Centro-Oeste – UNICENTRO e mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Ponta-Grossa – UEPG. É doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática na Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE. Atualmente é professora assistente na Universidade Estadual do Centro-Oeste – UNICENTRO, Guarapuava, PR. Grupo de Pesquisa: Formação de Professores de Ciências e Matemática - UNIOESTE.

Clodis Boscarioli, UNIOESTE - Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Bacharel em Informática e especialista em Ciência da Computação pela Universidade Estadual de Ponta Grossa, e especialista em Formulação e Gestão de Políticas Públicas pela Escola de Governo do Paraná em parceria com a Universidade Estadual do Oeste do Paraná – Unioeste. Mestre em Informática pela Universidade Federal do Paraná, Doutor em Engenharia Elétrica pela Universidade de São Paulo, Professor Associado na Unioeste, campus de Cascavel, atua no Bacharelado em Ciência da Computação e como docente permanente nos Programas de Pós-graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática e em Ciência da Computação.

Leonardo Sebastian Guillermo Felipe, UNIOESTE - Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Possui graduação em Matemática - Universidad Nacional de Trujillo (1983) e mestrado em Ciências da Computação e Matemática Computacional pela Universidade de São Paulo (1994). Atualmente é professor da Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Tem experiência na área de Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Equações diferenciais, equações integrais e equações integro-diferenciais.

Published

2023-02-09

How to Cite

PINHEIRO, G. D.; PEREIRA, E.; BOSCARIOLI, C.; FELIPE, L. S. G. E-book as an object for learning linear functions using Mathematical Modeling and Digital Technologies. Computers in education: theory & practice, Porto Alegre, v. 25, n. 2, p. 74–85, 2023. DOI: 10.22456/1982-1654.124569. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/124569. Acesso em: 10 may. 2025.
Received 2022-05-17
Accepted 2022-06-26
Published 2023-02-09