The dimensions of mediation of information as the foundation for mediation of reading for the elderly
DOI:
https://doi.org/10.19132/1808-5245282.112916Keywords:
Mediation of reading, Information mediation, Dimensions of information mediation, ElderlyAbstract
The practice of reading enables the exchange of important information and supports the development of the intellectual capacities and the critical sense of the subjects. Reading mediation also contributes to the process of (re)construction of knowledge and, at the same time, aims to provide autonomy in face of the interpretation and emotions that are generated at the time of reading. In this perspective, this study aimed to highlight the scope of the dimensions of information mediation proposed by Gomes (2014, 2016, 2017, 2019a, 2019b) in reading mediation activities with the elderly. As for the methodology, the qualitative approach was adopted, using the documentary method. We sought to articulate the theoretical, conceptual and analytical aspects that supported the discussion on reading mediation activities with the elderly, carried out and documented by long-term institutions located in Salvador, Bahia. Through reflective development, it could be considered that the mediator, when seeking a conscious performance in reading mediation activities, to reach the five dialogical, aesthetic, formative, ethical and political dimensions, starts to contribute to the process of resignification of the elderly’s life and with the appropriation of information by the subjects involved in the mediating action, which will favor the strengthening of social protagonism.Downloads
References
ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. Mediação da informação: um conceito atualizado. In: BORTOLIN, Sueli; SANTOS NETO, João Arlindo dos; SILVA, Rovilson José da (Org.). Mediação Oral da Informação e da Leitura. Londrina: ABECIN, 2015. p. 9-32.
ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de; BORTOLIN, Sueli. Mediação da informação e da leitura. In: SEMINÁRIO EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 2., 2007, Londrina. Anais eletrônicos [...]. Londrina: Universidade Estadual de Londrina, 2007.
BORTOLIN, Sueli. Mediação Oral da Literatura: a voz dos bibliotecários lendo ou narrando. 2010. 233 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Departamento de Ciência da Informação, Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2010.
BOSO, Augiza Karla et al. Aspectos cognitivos da leitura: conhecimento prévio e teoria dos esquemas. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 15, n. 2, p. 24- 39, jul./dez. 2010.
CAVALCANTE, Lídia Eugenia. Mediação da leitura e formação do
leitor. In: NETTO, Raymundo; CAVALCANTE, Lídia Eugenia (Org.). Curso de Formação de Mediadores da Leitura. Fortaleza: Fundação Demócrito Rocha, 2018.
COSTA, Clarissa Benassi Gonçalves da; BORTOLIN, Sueli. A terceira idade e as ações de leitura dos bibliotecários de duas instituições. In: SEMINÁRIO EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 2., 2007, Londrina. Anais eletrônicos [...]. Londrina: Universidade Estadual de Londrina,
GIL, Antônio Carlos. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
GOMES, Henriette Ferreira. Comunicação e informação: relações dúbias, complexas e intrínsecas. In: MORIGI, Valdir; JACKS, Nilda; GOLIN, Cida.
(Org.). Epistemologias, Comunicação e Informação. Porto Alegre: Sulina, 2016. p. 91-107.
GOMES, Henriette Ferreira. A dimensão dialógica, estética, formativa e ética da mediação da informação. Informação & Informação, Londrina, v. 19, n. 2, p. 46-59, maio/ago. 2014.
GOMES, Henriette Ferreira. Mediação da informação e protagonismo social: relações com vida ativa e ação comunicativa à luz de Hannah Arendt e Jürgen Habermas. In: GOMES, Henriette Ferreira; NOVO, Hildenise Ferreira
(Org.). Informação e Protagonismo Social. Salvador: EDUFBA, 2017. p. 27-44.
GOMES, Henriette Ferreira. Mediação da informação e suas dimensões dialógica, estética, formativa, ética e política: um fundamento da Ciência da Informação em favor do protagonismo social. Informação & Sociedade: estudos, João Pessoa, v. 30, n. 4, p. 1-23, out./dez. 2020.
GOMES, Henriette Ferreira. Protagonismo social e mediação da informação. Logeion: Filosofia da Informação, Rio de Janeiro, v. 5, n. 2, p. 10-21, mar. 2019.
NHOQUE, Janete Ribeiro; WEISS, Cláudia Suéli; NEITZEL, Adair de Aguiar. Mediação de leitura: o olhar dos alunos sobre o trabalho com textos literários. Educação em Foco, Juiz de Fora, n. 30, p. 247-266, jan./abr. 2017.
OLIVEIRA, Amanda Leal de. A negociação cultural: um novo paradigma para a mediação e a apropriação da cultura escrita. 2014. 250 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação, Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.
PAES, Camila da Rocha. Idosos Moradores de Instituição de Longa Permanência e a Influência das Narrativas Literárias e Musicais: estudo de caso. 2007. 85 f. Monografia (Bacharelado em Biblioteconomia) – Departamento de Ciência da Informação, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2007.
SANTOS, Silvana Sidney Costa. Concepções teórico-filosóficas sobre envelhecimento, velhice, idoso e enfermagem gerontogeriátrica. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, DF, v. 63, n. 6, p. 1035-1039, dez. 2010.
SILVA, Maria da Conceição. A Mediação da Leitura: o caso do Curso Sesc Vem Ler. 2012. 147 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação, Instituto de Ciências da Informação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2012.
THOMAZ, Fabiane; VALENCIA, Maria Cristina Palhares. Inclusão social do idoso através da leitura. CRB8 Digital, São Paulo, v. 1, n. 5, p.148-160, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Fausto José Silva Calheira, Raquel do Rosário Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors will keep their copyright and grant the journal with the right of first publication, the work licensed under License Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which allows for the sharing of work and the recognition of authorship.
Authors can take on additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal, such as publishing in an institutional repository, acknowledging its initial publication in this journal.
The articles are open access and free. In accordance with the license, you must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.