The dimensions of mediation of information as the foundation for mediation of reading for the elderly

Authors

  • Fausto José Silva Calheira Universidade Federal da Bahia
  • Raquel do Rosário Santos Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.19132/1808-5245282.112916

Keywords:

Mediation of reading, Information mediation, Dimensions of information mediation, Elderly

Abstract

The practice of reading enables the exchange of important information and supports the development of the intellectual capacities and the critical sense of the subjects. Reading mediation also contributes to the process of (re)construction of knowledge and, at the same time, aims to provide autonomy in face of the interpretation and emotions that are generated at the time of reading. In this perspective, this study aimed to highlight the scope of the dimensions of information mediation proposed by Gomes (2014, 2016, 2017, 2019a, 2019b) in reading mediation activities with the elderly. As for the methodology, the qualitative approach was adopted, using the documentary method. We sought to articulate the theoretical, conceptual and analytical aspects that supported the discussion on reading mediation activities with the elderly, carried out and documented by long-term institutions located in Salvador, Bahia. Through reflective development, it could be considered that the mediator, when seeking a conscious performance in reading mediation activities, to reach the five dialogical, aesthetic, formative, ethical and political dimensions, starts to contribute to the process of resignification of the elderly’s life and with the appropriation of information by the subjects involved in the mediating action, which will favor the strengthening of social protagonism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fausto José Silva Calheira, Universidade Federal da Bahia

Graduado em Enfermagem - Faculdade de Ilhéus (2014). Granduado em Biblioteconomia e Documentação pela Universidade Federal da Bahia (2019). Atualmente encontra-se vinculado ao programa de pós graduação na modalidade de mestrado do (PPGCI-UFBA). Atua principalmente nos seguintes temas: mediação da leitura, mediação da informação, idoso e bibliotecas.

Raquel do Rosário Santos, Universidade Federal da Bahia

Professora Adjunta do Instituto de Ciência da Informação (ICI) da Universidade Federal da Bahia (UFBA). Docente do corpo permanente do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PPGCI) da UFBA. Vice líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Mediação e Comunicação da Informação (GEPEMCI). Coordenadora do projeto de extensão Lapidar: ações de leitura para o protagonismo social e Vice coordenadora do projeto de extensão Rede Mediar. Doutora em Ciência da Informação (2015) pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Mestre em Ciência da Informação (2012) pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Possui graduação em Biblioteconomia e Documentação (2009) também pela UFBA. Atua na área de Ciência da Informação. No ano de 2008 realizou atividades de iniciação científica pelo PIBIC/UFBA sem bolsa, passando em 2009 a desenvolver essas atividades de pesquisa com bolsa mantida pela FAPESB . Atuou como tutora do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação Cientifica PIBIC/UFBA/CNPq, sob a orientação da Profa. Dra. Henriette Ferreira Gomes, através do projeto ?Mediação para leitura e escrita nas atividades das bibliotecas das universidades públicas brasileiras?. Atua principalmente nos seguintes temas: mediação da informação; mediação da leitura; gestão da informação e do conhecimento; bibliotecas universitárias; comunicação em bibliotecas universitárias - web social.

References

ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. Mediação da informação: um conceito atualizado. In: BORTOLIN, Sueli; SANTOS NETO, João Arlindo dos; SILVA, Rovilson José da (Org.). Mediação Oral da Informação e da Leitura. Londrina: ABECIN, 2015. p. 9-32.

ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de; BORTOLIN, Sueli. Mediação da informação e da leitura. In: SEMINÁRIO EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 2., 2007, Londrina. Anais eletrônicos [...]. Londrina: Universidade Estadual de Londrina, 2007.

BORTOLIN, Sueli. Mediação Oral da Literatura: a voz dos bibliotecários lendo ou narrando. 2010. 233 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Departamento de Ciência da Informação, Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2010.

BOSO, Augiza Karla et al. Aspectos cognitivos da leitura: conhecimento prévio e teoria dos esquemas. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, Florianópolis, v. 15, n. 2, p. 24- 39, jul./dez. 2010.

CAVALCANTE, Lídia Eugenia. Mediação da leitura e formação do

leitor. In: NETTO, Raymundo; CAVALCANTE, Lídia Eugenia (Org.). Curso de Formação de Mediadores da Leitura. Fortaleza: Fundação Demócrito Rocha, 2018.

COSTA, Clarissa Benassi Gonçalves da; BORTOLIN, Sueli. A terceira idade e as ações de leitura dos bibliotecários de duas instituições. In: SEMINÁRIO EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 2., 2007, Londrina. Anais eletrônicos [...]. Londrina: Universidade Estadual de Londrina,

GIL, Antônio Carlos. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

GOMES, Henriette Ferreira. Comunicação e informação: relações dúbias, complexas e intrínsecas. In: MORIGI, Valdir; JACKS, Nilda; GOLIN, Cida.

(Org.). Epistemologias, Comunicação e Informação. Porto Alegre: Sulina, 2016. p. 91-107.

GOMES, Henriette Ferreira. A dimensão dialógica, estética, formativa e ética da mediação da informação. Informação & Informação, Londrina, v. 19, n. 2, p. 46-59, maio/ago. 2014.

GOMES, Henriette Ferreira. Mediação da informação e protagonismo social: relações com vida ativa e ação comunicativa à luz de Hannah Arendt e Jürgen Habermas. In: GOMES, Henriette Ferreira; NOVO, Hildenise Ferreira

(Org.). Informação e Protagonismo Social. Salvador: EDUFBA, 2017. p. 27-44.

GOMES, Henriette Ferreira. Mediação da informação e suas dimensões dialógica, estética, formativa, ética e política: um fundamento da Ciência da Informação em favor do protagonismo social. Informação & Sociedade: estudos, João Pessoa, v. 30, n. 4, p. 1-23, out./dez. 2020.

GOMES, Henriette Ferreira. Protagonismo social e mediação da informação. Logeion: Filosofia da Informação, Rio de Janeiro, v. 5, n. 2, p. 10-21, mar. 2019.

NHOQUE, Janete Ribeiro; WEISS, Cláudia Suéli; NEITZEL, Adair de Aguiar. Mediação de leitura: o olhar dos alunos sobre o trabalho com textos literários. Educação em Foco, Juiz de Fora, n. 30, p. 247-266, jan./abr. 2017.

OLIVEIRA, Amanda Leal de. A negociação cultural: um novo paradigma para a mediação e a apropriação da cultura escrita. 2014. 250 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação, Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.

PAES, Camila da Rocha. Idosos Moradores de Instituição de Longa Permanência e a Influência das Narrativas Literárias e Musicais: estudo de caso. 2007. 85 f. Monografia (Bacharelado em Biblioteconomia) – Departamento de Ciência da Informação, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2007.

SANTOS, Silvana Sidney Costa. Concepções teórico-filosóficas sobre envelhecimento, velhice, idoso e enfermagem gerontogeriátrica. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, DF, v. 63, n. 6, p. 1035-1039, dez. 2010.

SILVA, Maria da Conceição. A Mediação da Leitura: o caso do Curso Sesc Vem Ler. 2012. 147 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação, Instituto de Ciências da Informação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2012.

THOMAZ, Fabiane; VALENCIA, Maria Cristina Palhares. Inclusão social do idoso através da leitura. CRB8 Digital, São Paulo, v. 1, n. 5, p.148-160, 2012.

Published

2022-02-23

How to Cite

CALHEIRA, F. J. S.; SANTOS, R. do R. The dimensions of mediation of information as the foundation for mediation of reading for the elderly. Em Questão, Porto Alegre, v. 28, n. 2, p. 112916, 2022. DOI: 10.19132/1808-5245282.112916. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/112916. Acesso em: 30 apr. 2025.

Issue

Section

Article

Most read articles by the same author(s)