Tikmũ’ũn’s caterpillar-cinema: practice-theory of shamanic images

Authors

  • André Brasil Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583202048.157-175

Keywords:

Tatakox. Tikmũ’ũn. Shamanism. Ritual-film.

Abstract

In this article, I approach the films Tatakox (2007); Tatakox Vila Nova (2009) and Kakxop pit hãmkoxuk xop te yũmũgãhã (Initiation of the sons of the earth spirits, 2015), directed by tikmũ’ũn collectives, trying to identify in this works, precarious traces of a “multiple shamanism”. I intent to think the encounter between cinema – a technology of ĩnmõxa – and the Caterpillar spirit-people (tatakox), who with their aerophones, punch their skin, opening passages through it.

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Author Biography

André Brasil, Universidade Federal de Minas Gerais

Professor do Departamento de Comunicação da Universidade Federal de Minas Gerais, integra o corpo docente permanente do Programa de PósGraduação. Pesquisadordo CNPq, participa do Grupo Poéticas da Experiência (CNPq/UFMG) e da equipe de editores da Revista Devires Cinema e Humanidades. Atualmente, integra o Comitê Pedagógico de Formação Transversal em Saberes Tradicionais na UFMG. Desenvolve pesquisas no domínio do cinema e do cinema documentário, com atenção à produção de filmes por diretores e coletivos indígenas.

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Published

2020-01-01

How to Cite

Brasil, A. “Tikmũ’ũn’s Caterpillar-Cinema: Practice-Theory of Shamanic Images”. Intexto, no. 48, Jan. 2020, pp. 157-75, doi:10.19132/1807-8583202048.157-175.

Issue

Section

Dossiê Teoria dos cineastas