Perceptions of social presence in interactions mediated by mobile communication devices

Authors

  • José Bonifácio do Amparo Sobrinho Doutorando; Universidade Federal da Bahia, Salvador, BA
  • Marcel Ayres Doutorando; Universidade Federal da Bahia, Salvador, BA
  • José Carlos Ribeiro Doutor; Universidade Federal da Bahia, Salvador, BA

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583201944.184-203

Keywords:

Social presence. Social interactions. Mediated interactions. Mobile communication devices. Young university students.

Abstract

This article presents a qualitative analysis about the perception of Social Presence in interactions mediated by mobile devices, focusing on the particularities associated with the absence or the decrease of non-verbal clues (which usually occur in this modality). The data came from a survey conducted with 120 young university students from six Brazilian cities. In general, the narratives showed difficulties in the perception of social presence due to the overlapping of demands and social expectations derived from the two interactional modalities: mobile devices and face to face encounters.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Carlos Ribeiro, Doutor; Universidade Federal da Bahia, Salvador, BA

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal da Bahia (1993), pós-graduação em Práticas de Ensino e Pesquisa em Psicologia (UFBA), doutorado em Comunicação e Cultura Contemporâneas pela Universidade Federal da Bahia (2003), e Pós-doutorado pela Universidade Nova de Lisboa (2015). É coordenador do Programa de Pós-graduação em Psicologia (UFBA) e pesquisador associado ao Programa de Pós-graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas (UFBA). É coordenador do GITS - Grupo de Pesquisa em Interações, Tecnologias Digitais e Sociedade (UFBA/CNPQ) e professor colaborador do LAB404 - Laboratório de Pesquisa em Mídia Digital, Redes e Espaço (UFBA/CNPQ). Tem experiência nas áreas de Psicologia Social e de Comunicação, com ênfase em Novas Tecnologias Digitais, atuando principalmente nos seguintes temas: cultura, sociabilidade, interações e processos psicossociais relacionados aos meios e ambientes digitais de comunicação.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1991.

BLASCOVICH, J. Social influence within immersive virtual environments. In: SCHROEDER, R. (Ed.). The social life of avatars: presence and interaction in shared virtual environments. London: Springer, 2002. p. 127-145.

BERGER, P. L; LUCKMAN, T. A construção social da realidade. Petrópolis: Vozes, 2014.

BLUMER, H. Symbolic interactionism: perspective and method. Los Angeles: University of California Press, 1969.

BOYD, D. Social Network sites as networked publics: affordances, dynamics, and implications. In: Papacharissi, Z. (Ed.). A networked self: identity, community and culture on social network sites. New York: Routledge, 2011. p. 39-58.

CARON, A. H.; CARONIA, L. Moving cultures: mobile communication in everyday life. Québec: McGill-Queen’s University Press, 2007.

CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.

DAFT, R. L.; LENGEL, R. H.; TREVINO, L. K. The relationship among message equivocality, media selection, and manager performance. MIS Quarterly, Minneapolis, v. 11, n. 3, p. 355-366, 1987.

GARRISON, D.R. ANDERSON, T. ARCHER, W. Critical inquiry in a text-based environment: computer conferencing in higher education. The Internet and Higher Education, New York, v. 2, n. 2-3, p. 87-105, 1999.

GOFFMAN, E. Comportamento em lugares públicos: notas sobre a organização social dos ajuntamentos. Petrópolis: Vozes, 2010.

GOFFMAN, E. A representação do eu na vida cotidiana. Petrópolis: Vozes, 2014.

HJARVARD, S. Midiatização: conceituando a mudança social e cultural. Matrizes, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 21-44, 2014a.

HJAVARD, S. A midiatização da cultura e da sociedade. São Leopoldo: Editora Unisinos, 2014b.

IJSSELSTEIJN, W. A. et al. Presence: concept, determinants and measurement. In: SPIE CONFERENCE, 5., 2000, San Jose. Proceedings… San Jose: SPIE, 2000. p. 520-529

JACOBSEN, M. H. (Org). The contemporary Goffman. Londres: Routledge, 2010.

JOSEPH, I. Erving Goffman e a microssociologia. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 2000.

MEYROWITZ, J. No sense of place. New York: Oxford, 1985.

RETTIE, R. M. Presence and embodiment in mobile phone communication. PsychNology Journal, Padova, v. 3, n. 1, p. 16-34, 2005.

RIBEIRO, J. C. Percepções sobre usos e apropriações de dispositivos comunicacionais móveis nas práticas interacionais contemporâneas: um estudo com jovens universitários portugueses. Lisboa: Universidade Nova de Lisboa, 2015. Relatório de Pesquisa de Pós-Doutorado.

RIBEIRO, J. C. Um olhar sobre a sociabilidade no ciberespaço: aspectos sociocomuni-cativos dos contatos interpessoais efetivados em uma plataforma on-line. 2003. Tese (Doutorado em Comunicação) - Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Contemporâneas, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2003.

RODRIGUES, A. D. O paradigma comunicacional: histórias e teorias. Lisboa: Fundação Calouste Gulbekian, 2011.

SCHEFF, T. Goffman unbound: a new paradigm. New York: Paradigm Publishers, 2005.

SCHROEDER, R. Being there and the future of connected presence. Presence: teleoperators and virtual environments, Cambridge, v. 15, n. 4, p. 438-454, 2006.

THOMPSON, John. B. A mídia e a modernidade: uma teoria social da mídia. 12. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

TU, C. H., The measurement of social presence in an online learning environment. Interntional Journal on E-Learning, Waynesville, v. 1, n. 2, p.34-45, 2002.

TU, C. H. et al. A study of the predictive relationship between online social presence and online interaction. International Journal of Distance Education Technologies, Athabasca, v. 10, n. 3, p. 53-66, 2012.

WATZLAWICK, P. et al. Pragmática da comunicação humana: um estudo dos padrões, patologias e paradoxos da interação. 9. ed. São Paulo: Cultrix, 1993.

YIN, R. Q. Pesquisa qualitativa: do início ao fim. Porto Alegre: Penso, 2016.

ZHAO, S.; ELESH, D. Copresence as ‘being with’. Information Communication and Society, Oxon, v. 11, n. 4, p. 565-583, 2008.

Published

2019-01-01

How to Cite

Amparo Sobrinho, J. B. do, M. Ayres, and J. C. Ribeiro. “Perceptions of Social Presence in Interactions Mediated by Mobile Communication Devices”. Intexto, no. 44, Jan. 2019, pp. 184-03, doi:10.19132/1807-8583201944.184-203.

Issue

Section

Articles