Bodies in Expansion: the art of encounter in the Dancer-Researcher- Performer (BPI) method

Authors

  • Graziela Estela Fonseca Rodrigues Universidade Estadual de Campinas
  • Larissa Sato Turtelli Universidade Estadual de Campinas
  • Paula Caruso Teixeira Universidade Estadual de Campinas
  • Flávio Campos Professor na Universidade Federal de Santa Maria, Doutorando em Artes na Universidade Estadual de Campinas
  • Elisa Massariolli da Costa Universidade Estadual de Campinas
  • Nara Cálipo Universidade Estadual de Campinas
  • Mariana Floriano Universidade Estadual de Campinas
  • Natália Vasconcellos Alleoni Universidade Estadual de Campinas
  • Mariana Dias Jorge (Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP, Campinas/SP, Brasil) Universidade Estadual de Campinas

Keywords:

BPI, Body, Dance, Creation, Psychology,

Abstract

This paper replies to the text of Höfling published in this journal in v. 6, n. 2 (2016), clarifying aspects of the research in the Dancer-Researcher- Performer (BPI) method. Procedures and approaches of the method, concerning field research, artistic creation and presentation of performances are fully expressed. Throughout the text, practical examples of investigations carried out over 36 years of research in this method are given, as well as theories of psychology, which promote a deeper understanding of the contents that are articulated in the body and, as consequence, provide subsidies to guide the emotional processes inherent to artistic creation. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Graziela Estela Fonseca Rodrigues, Universidade Estadual de Campinas

Professora Titular do Programa de Pós-Graduação em Artes da Cena e do Curso de Graduação em Dança do Departamento de Artes Corporais do Instituto de Artes da Unicamp (Universidade Estadual de Campinas). Doutora em Artes pela Unicamp. Bailarina, atriz, coreógrafa e diretora de espetáculos. Psicóloga.

Larissa Sato Turtelli, Universidade Estadual de Campinas

Professora Doutora do Programa de Pós-Graduação em Artes da Cena e do Curso de Graduação em Dança do Departamento de Artes Corporais do Instituto de Artes da Unicamp. Doutora em Artes, Mestre em Educação Física e graduada em Dança, todos pela Unicamp. Bailarina, coreógrafa e diretora de espetáculos.

Paula Caruso Teixeira, Universidade Estadual de Campinas

Professora Doutora do Curso de Graduação em Dança do Departamento de Artes Corporais do Instituto de Artes da Unicamp. Doutora e Mestre em Artes, graduada em Dança, todos pela Unicamp. Graduada em História pela FEPI (Itajubá-MG). Bailarina, coreógrafa e diretora de espetáculos.

Flávio Campos, Professor na Universidade Federal de Santa Maria, Doutorando em Artes na Universidade Estadual de Campinas

Professor da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Doutorando e Mestre em Artes da Cena pela Unicamp. Graduado em Artes Cênicas pela UNIRIO. Ator e bailarino.

Elisa Massariolli da Costa, Universidade Estadual de Campinas

Doutoranda e Mestre em Artes da Cena e Graduada em Dança, todos pela Unicamp. Bailarina

Nara Cálipo, Universidade Estadual de Campinas

Doutoranda e Mestre em Artes da Cena e Graduada em Dança, todos pela Unicamp. Bailarina.

Mariana Floriano, Universidade Estadual de Campinas

Doutoranda e Mestre em Artes da Cena e Graduada em Dança, todos pela Unicamp. Bailarina e produtora cultural.

Natália Vasconcellos Alleoni, Universidade Estadual de Campinas

Doutoranda e Mestre em Artes da Cena e Graduada em Dança, todos pela Unicamp. Bailarina e arte-educadora.

Mariana Dias Jorge (Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP, Campinas/SP, Brasil), Universidade Estadual de Campinas

Mestranda em Artes da Cena, Graduada em Dança e em Pedagogia, todos pela Unicamp. Bailarina e arte-educadora

Published

2022-10-12

How to Cite

Rodrigues, G. E. F., Turtelli, L. S., Teixeira, P. C., Campos, F., Costa, E. M. da, Cálipo, N., Floriano, M., Alleoni, N. V., & Jorge (Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP, Campinas/SP, Brasil), M. D. (2022). Bodies in Expansion: the art of encounter in the Dancer-Researcher- Performer (BPI) method. Brazilian Journal on Presence Studies, 6(3), 551–577. Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/65010

Issue

Section

Other Themes

Most read articles by the same author(s)