Women of the Sea:

performative practices as a critique of Brazilian patriarchal co-lonial myths

Authors

Keywords:

Performative Practices, Feminism, Decolonial, Memory, Archive

Abstract

Women of the Sea: performative practices as a critique of Brazilian patriarchal co-lonial myths – The text analyses the Mulheres do Mar (Women of the Sea) project, conducted with elderly women from the Serviluz community in Fortaleza (CE). Through performance workshops, the colonial myth Iracema, by José de Alencar, was challenged. Feminist analyses in conjunction with Diana Taylor’s approach to archives and repertoires underpin the critique of the novel. Next, aspects of the methodological approach to creation are shared, with an emphasis on cartographies of the self. It reflects on how the collective development of a counter-narrative to the patriarchal heritage summarised in Iracema contributes to the debate on decolonial artistic-pedagogical practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marie Araujo Auip, PPGAC/ECA/Universidade de São Paulo

Marie Araujo Auip é artista, produtora e pesquisadora. Mestra e doutoranda em Artes Cênicas pela Universidade de São Paulo (USP), especialista em Gestão de Projetos Culturais pelo Centro de Estudos Latino-Americanos sobre Cultura e Comunicação pela ECA/USP. Cearense, transita entre Fortaleza (CE) e São Paulo (SP), sendo pesquisadora do Laboratório de Práticas Performativas da USP e inte-grante da plataforma Imaginários, com foco na produção e difusão de arte con-temporânea do norte e nordeste brasileiro.

Marcos Aurélio Bulhões Martins, Universidade de São Paulo

Ator, performer, diretor artístico e curador em Artes Cênicas, nas interfaces entre Performance, Teatro e Cena Expandida. Professor do Departamento de Artes Cênicas da Universidade de São Paulo (USP), onde leciona Direção Artística, Praticas Performativas, Encenação, Performance e Pedagogia e Processos de Criação nos cursos de formação de professores e bacharéis em Artes Cênicas. Professor e pesquisador no Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da USP e um dos editores da revista Sala Preta. Atualmente é coordenador do curso em Artes Cênicas, membro do Conselho do Departamento (CAC) e Vice coordenador da Comissão de Graduação da Escola de Comunicações e Artes da USP. Possui mestrado e doutorado em Artes Cênicas pela USP e Pós- doutorado na UNIRIO, com estágio de pesquisa na New York University (2019)

Published

2024-04-29

How to Cite

Araujo Auip, M., & Aurélio Bulhões Martins, M. . (2024). Women of the Sea:: performative practices as a critique of Brazilian patriarchal co-lonial myths. Brazilian Journal on Presence Studies, 14(2). Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/132181

Issue

Section

Performance and Gender I

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.