Capoeira Angola Diversifying the University: sowing an Ecology of Knowledges in the Performing Arts

sowing an Ecology of Knowledges in the Performing Arts

Authors

Keywords:

Capoeira. Actor Training. University. Folk Knowledge.

Abstract

Using testimonies from students after one semester practicing the art of capoeira, we underscore the potentiality of Capoeira Angola for actor training, as well as for promoting the self-knowledge of human beings and their social action. It is the playfulness and complexity of Capoeira Angola’s martial game, congregating space-body skills, music and poetry, in addition to a history of resistance and resilience as African heritage, constructing an Ecology of Knowledgesthat contributes to performing arts training and also to the embracing of Afro-diasporic popular culture by Brazilian universities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cristiano de Mello Gallep, FT UNICAMP

Cristiano de Mello Gallep has a PhD in Electrical Engineering, is a full professor at the School of Technology and a collaborator at the Institute of Arts of the State University of Campinas (Unicamp). He is a capoeirista, Capoeira Angola’s contramestre formed by Me. Jogo de Dentro, of the Grupo Semente do Jogo de Angola, of which he has been a member since 1997. He is responsible for the group’s nucleus in Limeira, offering Capoeira Angola classes to the community since 2006, and contributing to the Performing Arts course since 2017.

References

ABIB, Pedro Rodolpho Jungers. Capoeira Angola: cultura popular e o jogo dos saberes na roda. 2004. Thesis (PhD in em Education) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2004.

ACUNA, Jorge Mauricio Herrera. Maestrias de Mestre Pastinha: um intelectual da cidade gingada. 2017. Thesis (PhD in Social Antropology) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.

ANDRADE, Bruno Amaral. A Arte do Jogo nas Escolas – A capoeira em diferentes espaços educacionais brasileiros. 2016. Thesis (PhD in Global Citizenship and Post-colonialism) – Faculdade de Economia, Universidade de Coimbra, Coimbra, 2016.

ARAÚJO, Rosângela Costa. Iê, viva meu mestre – a Capoeira Angola da ‘escola pastiniana’ como práxis educativa. 2004. Thesis (PhD in Education) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2004.

ASSUNÇÃO, Matthias Röhrig. Capoeira: the history of an Afro-Brazilian martial art. London: Routledge, 2004.

ASSUNÇÃO, Matthias Röhrig. Capoeira: From Slave Combat Game to Global Martial Art. Oxford Research Encyclopedia of Latin American History, Northamptonshire, 2019. Available at: https://doi.org/10.1093/acrefore/9780199366439.013.293. Access on: 02 nov. 2020.

BRITO, Celso de. O processo de transnacionalização da Capoeira Angola: uma etnografia sobre a geoeconomia política nativa. 2015. Thesis (PhD in Social Anthropology) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015.

COURANT, Ansel Joseph. Conscientização branca em espaços de Capoeira: percepções de privilégio entre brancos que convivem com negros. 2018. Dissertation (Master in Ethnic and African Studies) – Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2018.

FERRAZ, Fernando M. C. Eusébio Lobo: caminhos abertos na diáspora. In: ENCONTRO CIENTÍFICO NACIONAL DE PESQUISADORES EM DANÇA, 5., Natal, 2017. Proceedings […] Natal: ANDA, 2017. P. 920-944.

GALLEP, Cristiano M. Foi agora que eu cheguei - a Capoeira Angola e o desenvolvimento humano. 2009. Monography (Curso Livre de Fundamentação em Pedagogia Waldorf) – Sítio das Fontes, Jaguariúna, 2009. Available at: https://www.academia.edu/34791470/Foi_agora_que_eu_cheguei_a_Capoeira_Angola_e_o_desenvolvimento_humano. Access on: 05 nov. 2020.

GOULART, Lucas Machado. Discípulo que aprende, mestre que dá lição: uma análise sobre o processo formativo da capoeira, na perspectiva do grupo Semente do Jogo de Angola. 2018. Dissertation (Master in Arts) – Instituto de Artes, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018.

HÖFLING, Ana Paula. Pedagogia dos Possuídos: repensando o método Bailarino – Pesquisador – Intérprete (BPI) no ensino da dança no Brasil. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 6, n. 2, p. 287-308, 2016.

HÖFLING, Ana Paula. Staging Brazil: Choreographies of Capoeira. Middletown: Wesleyan University Press, 2019.

LIMA, Evani Tavares. Capoeira Angola como treinamento para o ator. 2002. Dissertation (Master in Scenic Arts) – Escola de Dança e Teatro, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2002.

MACHADO, Sara Abreu da Mata. Saberes e Fazeres na Capoeira Angola: a autonomia no jogo de Muleekes. 2012. Dissertation (Master in Education) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2012.

MORO, Carlos Alberto Correa. O centro da roda é o centro da vida: tradição, experiência, e improviso na roda de capuêra angola. 2016. Thesis (PhD in Social Anthropology) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.

NOGUEIRA, Simone Gibran. Processos educativos da Capoeira Angola e construção do pertencimento étnico-racial. 2007. Dissertation (Master in Education) – Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2007.

NOGUEIRA, Simone Gibran. Psicologia crítica africana e descolonização da vida na prática da Capoeira Angola. 2013. Thesis (PhD in Social Psicology) – Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2013.

O’SHEA, Janet. Decolonizar o Currículo? Possibilidades para desestabilizar a formação em performance. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 8, p. 750-762, 2018.

OTANI, Daves. O ator em jogo. 2005. Dissertation (Master in Arts) – Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2005.

REIS, Monique Priscila A.; RODRIGUES, Tatiane Cosentino. Relações étnico-raciais na formação de professores/as de teatro. Perspectiva, v. 37, n. 2, p. 499-520, 2019.

ROSA, Cristina F. Brazilian bodies and their choreographies of identification: Swing nation. London: Palgrave Macmillan/Springer, 2015.

SANTOS, Boaventura de Sousa. O Fim do Império Cognitivo – A afirmação das epistemologias do sul. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019a. (Kindle Edition).

SANTOS, Boaventura de Sousa. Epistemic Justice and the Future of the Democratic University. University Bristol, Public Events, Bristol, 09 jul. 2019b. (Sound). Available at: https://soundcloud.com/university-of-bristol/epistemic-justice-and-the-future-of-the-democratic-university. Access on 05 nov. 2020.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Corpos Conhecimentos. Colóquio online. Escola de Dança – UFBA, Salvador, 07 out. 2020. Available at: https://youtu.be/5C0k3l2--H4. Access on 05 nov. 2020.

SANTOS, Jorge Egídio dos. Jogo de Angola: vida e obra (Life and work) / Mestre Jogo de Dentro. 2. ed. Salvador: Ed. do Autor, 2020. Available at: https://www.kobo.com/us/en/ebook/jogo-de-angola-mestre-jogo-de-dentro. Access on: 02 nov. 2020.

SANTOS, Plínio César Ferreira dos. Rodas de Debates (2020) - Branquitude na Capoeira. UFPI TV, Teresina, 2020. Available at: https://www.youtube.com/watch?v=pxl2uhJ2Vmg. Access on: 05 Nov. 2020.

SILVA, Eusébio Lobo da. Cappoeira. 1980. Dissertation (Master in Dance) – The Katherine Dunham School of Arts and Research, East St. Louis, 1980.

SILVA, Eusébio Lôbo da. Introdução ao estudo do corpo na capoeira. Campinas: Editora da UNICAMP, 2008.

SILVA, Renata de Lima. A potência artística do corpo na capoeira Angola. Ilinx–Revista do LUME, Campinas, v. 2, n. 1, p. 1, 2012.

SILVA, Renata de Lima; FALCÃO, José Luiz Cirqueira. Performance negra e dramaturgias do corpo na Capoeira Angola. Porto Alegre: Editor Fi, 2021.

SIMÃO, Marina Fazzio; SAMPAIO, Juliano Casimiro de Camargo. Corpo e Descolonialidade em Composição Poética Cênica. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 8, n. 4, p. 665-690, 2018.

STOTZ, Marcelo Backes Navarro. Ritmo & rebeldia em jogo: só na luta da capoeira se dança?. 2010. Dissertation (MSc in Physical Education) – Centro de Desportos, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis / BR, 2010.

Published

2022-07-22

How to Cite

Gallep, C. de M. (2022). Capoeira Angola Diversifying the University: sowing an Ecology of Knowledges in the Performing Arts: sowing an Ecology of Knowledges in the Performing Arts. Brazilian Journal on Presence Studies, 12(3), 1–26. Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/122858

Issue

Section

Other Themes