The Aura of Professing: deterritorialization of authority towards communitas and enthusiasm

Authors

  • Pedro Luis Braga Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FE-USP) http://orcid.org/0000-0002-9057-9356
  • Ana Cristina Zimmermann Professora da Escola de Educação Física e Esportes da Universidade de São Paulo, associada ao programa de pós-graduação da Faculdade de Educação na mesma Univesidade.

Keywords:

Aura, Teaching Authorit, Communitas, Enthusiasm, Critical Pedagogy

Abstract

The article characterizes the teaching authority as a product of patriarchal and Christian tradition, according to which the teacher’s performance would establish discipline and silence. Just like the aura (Benjamin, 2017) of a work of art decays through technical advance, so would the teacher's aura: the democratization/secularization of education, by unlinking knowledge from the divine, generates deterritorialization of authority. In response, means of dialectically reverting the aura in teaching are sought here in works of art and philosophy. These point toward the construction of communitas in learning, in which professing becomes an aesthetic and collective experience, marked by the presence of an embodied enthusiasm.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pedro Luis Braga, Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FE-USP)

Mestre em Cultura, História e Filosofia da Educação, orientado pela Profa. Dra. Ana Cristina Zimmermann, na Faculdade de Educação da USP (FE-USP)

Bacharel em Artes Cênicas pela Escola de Comunicações e Artes da USP (ECA-USP)

Ana Cristina Zimmermann, Professora da Escola de Educação Física e Esportes da Universidade de São Paulo, associada ao programa de pós-graduação da Faculdade de Educação na mesma Univesidade.

Pós-doutora em Humanidades pela Universidade de Nottingham, Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina, Professora da Escola de Educação Física e Esportes e da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. Atua no Departamento de Pedagogia do Movimento do Corpo Humano, pesquisando os temas de corpo, educação e fenomenologia.

Published

2020-06-26

How to Cite

Braga, P. L., & Zimmermann, A. C. (2020). The Aura of Professing: deterritorialization of authority towards communitas and enthusiasm. Brazilian Journal on Presence Studies, 10(3), 01–30. Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/102230

Issue

Section

Other Themes