Performing Arts and Education: a comparison between Brazil and Italy
Abstract
This comparative paper aims to search for modes of doing, thinking and organizing theatre and dance in schools in Brazil and in Italy. Its purpose is to understand the insertion of performing arts in the regular education. For such, it has been analyzed documents from European and Brazilian official government bodies, as well as it has been made a literature review situating the fields of theatre and dance in both countries.Downloads
References
BRASIL. Gabinete da Presidência. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei N. 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da União, Brasília, 1996. Available at: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Accessed on: 1 November 2018.
BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Parâmetros curriculares nacionais: Arte. Ensino Fundamental, Séries Iniciais, Livro 6. Brasília: MEC/SEF, 1997.
BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Parâmetros curriculares nacionais: Arte. Ensino Fundamental, Séries Finais, Livro 7. Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Parâmetros curriculares nacionais: Linguagens, códigos e suas tecnologias. Ensino Médio, Parte II. Brasília: MEC/SEF, 2000.
BRASIL. Lei n. 13.006, de 26 de junho de 2014. Acrescenta § 8º ao art. 26 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para obrigar a exibição de filmes de produção nacional nas escolas de educação básica. Diário Oficial da União, Brasília, 2014. Available at: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2014/Lei/L13006.htm>. Accessed on: 2 June 2018.
BRASIL. Gabinete da Presidência. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei N. 13.278 de 02 de maio de 2016. Diário Oficial da União, Brasília, 2016.
BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEF, 2018.
DELDIME, Roger. Le quatrième mur – Regards sociologiques sur la relation théâtrale. Bruxelles: Editions Promotion Théâtre, 1990.
EURIDYCE. L’éducation artistique et culturelle à l’école en Europe. Bruxelles: EACEA, 2009.
FERREIRA, Taís; MARIOT, Marcio P. Normativas educacionais para o ensino de teatro no Brasil e na Itália: um exercício reflexivo-comparativo. Urdimento, Florianópolis, v. 1, n. 34, p. 96-109, 2019.
FERREIRA, Taís. Professores/as de teatro e dança brasileiros/as como espectadores/as. 2017. 301 f. Tese (Doutorado em Artes Cênicas e Dottorato Arti Visive) – Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas; Dottorato Arti Visive, Performative, Mediali, Universidade Federal da Bahia; Università di Bologna, Salvador; Bologna, 2017.
GIACCHÈ, Piergiorgio. Lo spettatore partecipante – Contributi per una antropologia del teatro. Milano: Guerini, 1991.
GUCCINI, Gerardo et al. (Org.). Le partenariat: une voie européenne pour la formation théâtrale des enseignants. Nantes: Project Européen T.E.A.T.R.E, 2001.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo Escolar da Educação Básica 2013: resumo técnico. Brasília: INEP, 2014. Available at: <http://download.inep.gov.br/educacao_basica/censo_escolar/resumos_tecnicos/resumo_tecnico_censo_educacao_basica_2013.pdf>. Accessed on: 18 September 2019.
ITÁLIA. Ministero dell’Istruzione, dell’Università e della Ricerca- MIUR. Decreto 10 settembre 2010 – Definizione della di- sciplina dei requisiti e delle modalità della formazione iniziale degli insegnanti della scuola dell’infanzia, della scuola primaria e della scuola secondaria di primo e se- condo grado. Gazzetta Ufficiale della Repubblica Italiana, Roma, n. 24, 31/01/2011.
ITÁLIA. Ministero dell’Istruzione, dell’Università e della Ricerca- MIUR. Decreto 16 novembre 2012 – Regolamento curriculo scuole d’infanzia e del primo ciclo. Gazzetta Ufficiale della Repubblica Italiana, Roma, n. 30, 05/02/2013.
ITÁLIA. Ministero dell’Istruzione, dell’Università e della Ricerca. Promozione Teatro in Promozione Teatro in Classe. Roma: MIUR, 2015a.
ITÁLIA. Ministero dell’Istruzione, dell’Università e della Ricerca- MIUR. Legge 13 luglio 2015, n. 107 – Riforma del sistema nazionale di istruzione e formazione e delega per il riordino delle disposizioni legislative vigenti. Gazzetta Ufficiale della Repubblica Italiana, Roma, n. 175, 30/07/2015b.
ITÁLIA. Ministero dell’Istruzione, dell’Università e della Ricerca. Indicazione Strategiche Per L’utilizzo Didattico Delle Attività Teatrali a.s. 2016/2017 ‘Buona Scuola’. Roma: MIUR, 2016.
ITÁLIA. Ministero dell’Istruzione, dell’Università e della Ricerca. Orientamenti concernenti, il Piano Triennale dell’Offerta Formativa. ‘Buona Scuola’. Roma: MIUR, 2017.
LASCAR, Jackie. La danse à l’école – Pour une education artistique. Paris: L’Harmattan, 2000.
LOMBARDI, Lucia M. S. dos S. Sobre o teatro no curso de pedagogia. Trama Interdisciplinar, São Paulo, v. 6, n. 2, p. 116-129, maio/ago. 2015.
PANIGADA, Maria Grazia. Il teatro a scuola – la formazione teatrali degli insegnanti in Italia. In.: BERNARDI, Claudio et al. I fuoriscena – Esperienze i reflessioni sulla drammaturgia nel sociale. Milano: Euresis, 2000. P. 219-254.
PERISSINOTTO, Loredana. Animazione teatrale – Le idee, i luoghi, i protagonista. Roma: Carocci, 2004.
PERISSINOTTO, Loredana; TESTA, Giorgio (Org.). Scena Educazione – Per un rapporto organico tra scuola e teatro. Torino: ETI-Agita, 1995.
PUPO, Maria Lúcia de Souza Barros. Luzes sobre o espectador: artistas e docentes em ação. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 5, n. 2, p. 330-355, maio/ago. 2015.
SANTANA, Arão Paranaguá de. Teatro e formação de professores. São Luís: Editora da UFMA, 2010.
SCABIA, Giuliano; CASINI-ROPA, Eugenia. L’animazione Teatrale. Rimini: Guaraldi, 1978.
SMITH-AUTARD, Jacqueline. The Art of Dance in Education. London: A&CBlack, 1994.
SOUZA, Ana Paula A.; FERREIRA, Mirza. Um olhar sobre o ensino da dança nos cursos de pedagogia. Trama Interdisciplinar, São Paulo, v. 6, n. 2, p. 130-144, maio/ago. 2015.
UNESCO. Hoja de ruta para la educación artística. Lisboa: UNESCO, 2006.
UNESCO. La Agenda de Seoul: objetivos para el desarrollo de la educación artística. Seul: UNESCO, 2010.
ZAGATTI, Franca. La danza educativa – Principi metodologici e itinerari operativi per l’espressione artistica del corpo nella scuola. Bologna: Mousikè, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Readers are free to transfer, print out and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention to the author(s) and to the Revista Brasileira de Estudos da Presença and as long as there is no alteration of the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and by the Journal. By submitting an article to the Revista Brasileira de Estudos da Presença and having it approved, the authors agree to assign, without compensation, the following rights to the Journal: the rights of first publication and the rights to redistribute the article and its metadata to the indexing and reference services that the editors deem appropriate.
This journal use a Licença de Atribuição Creative Commons.