Maquinical Ensembles in Fugue:

feminisms and performativity in two Andean music groups from Argentina

Autores

Resumo

In this article we describe and comparatively analyze the performances of two community Andean music ensembles that represent two regions of Argentina with contrasting characteristics, and that constitute the two most important referents of groups of women and dissidents in Argentina. In this opportunity, we will focus on the performative practices of the women's Band from Tilcara Nuestra Señora de Fátima, Jujuy, and the Mama Quilla Community, from the Buenos Aires Metropolitan Area. The objective is to understand the relationship between the experience-in-the-world understood as a projection oriented towards a cosmogony with Andean roots and the aesthetic-political qualities that reinstate the question of the scope of dissident feminism to produce other modes of action and political consciousness.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Adil Podhajcer, Universidad de Buenos Aires – UBA

Adil Podhajcer holds a BA and PhD in Anthropological Sciences from the Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires. She has specialized in anthropology of music, religion and visual languages, her doctoral thesis consisted in analyzing the socioreligious and community practices of Andean music in the city of Buenos Aires. Currently, she is a researcher of the Equipo de Antropología del Cuerpo y la Performance y de la Red de Investigación de y desde los cuerpos, where she works on new methodologies of performanceresearch/creation, incorporating the ritual and political dimension on her collaborative ethnographies, in connection with sacred, sonorous and visual materialities. In this sense, she co-coordinates networks with indigenous communities, migrants and governmental institutions. She is a regular professor at the Universidad de Buenos Aires y la Universidad Nacional de Avellaneda. 

Alejandra Vega, Universidad de Buenos Aires - UBA

Dr. Adil Podhajcer, co-coordenador da Equipe de Antropologia do Corpo e Performance da Universidade de Buenos Aires. Parte deste projeto foi financiado através do Projeto UBACYT 20020190100238BA. "Corporalidade, materialidade e sonoridade: abordagens a partir de religiosidades populares, ativismos de gênero-sexo e metodologias de investigação-performance". Instituto de Ciências Antropológicas, Faculdade de Filosofia e Letras, Universidade de Buenos Aires, dirigido pela Dra. Silvia Citro e o Projeto "Música comunitária e feminismos contra-hegemônicos: movimentos de mulheres e dissidentes Sikuris na Argentina e América Latina", onde é co- -diretor. Convocação por ordem de mérito. Categoria do projeto: Desigualdades, movimentos sociais e violência de gênero nos campos artísticos, Programa de Pesquisa e Formação em gênero e artes.

Mg. Alejandra Vega, dirige o Projeto "Música comunitária e feminismos contra-hegemônicos: movimentos de mulheres e dissidentes Sikuris na Argentina e na América Latina", Diretora: Lic. Alejandra Vega, Chamada por ordem de mérito. Categoria do projeto: Desigualdades, movimentos sociais e violência de gênero nos campos artísticos, Programa de Pesquisa e Formação em gênero e artes, através do qual financiamos parte de nossas pesquisas.

Adil Podhajcer também dirige a Rede Latino-Americana de Mulheres e Dissidentes Sikuris e junto com Alejandra Vega e outras Sikuris estão trabalhando no primeiro livro sobre grupos de mulheres e dissidentes Sikuris na América Latina. Véase: https://www.facebook.com/profile.php?id=100049149318201

Publicado

2024-06-09

Como Citar

Podhajcer, A., & Vega, A. (2024). Maquinical Ensembles in Fugue:: feminisms and performativity in two Andean music groups from Argentina. Revista Brasileira De Estudos Da Presença, 14(3). Recuperado de https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/138732

Edição

Seção

Performance e Gênero II

Artigos mais lidos pelo mesmo(s) autor(es)