The cyberculture workgroup of Compós: an analysis on theme and coauthorship

Authors

  • Raquel Recuero PPGL/Universidade Catolica de Pelotas PPGCom/ Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583201534.553-570

Keywords:

Theme analysis. Coautorship analysis. Cyberculture.

Abstract

This study explores the works presented in the Cyberculture Workgroup of Compós by studying their patterns of theme and coauthorship. The objective was to discover which themes were more frequently addressed and how the members of the group came together in coauthored works through the years. We seek, through a methodology that combines content analysis and network analysis, to verify and measure the themes and collaborations in the workgroup, as well as offer insights on the group’s scientific production and on its role as an inciter of coauthorship and collaboration among its researchers. As our main findings, we can point out two major emerging themes (digital culture and social networks on the Internet) and the low but growing presence of coauthorships in the group.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Raquel Recuero, PPGL/Universidade Catolica de Pelotas PPGCom/ Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutora em Comunicação e Informação (UFRGS, 2006). Pesquisadora vinculada ao CNPq e ao PPGL/UCPel e PPGCOM/UFRGS.

References

ASSOCIAÇÃO NACIONAL DOS PROGRAMAS DE PÓS GRADUAÇÃO EM COMUNICAÇÃO. Comunicação e Cibercultura. [S.l.], 2013a. Disponível em: <http://compos.org.br/ler_gts.php?idGt=Mg==>. Acesso em: 16 set. 2015.

ASSOCIAÇÃO NACIONAL DOS PROGRAMAS DE PÓS GRADUAÇÃO EM COMUNICAÇÃO. Biblioteca. [S.l.], 2013b. Disponível em: <http://compos.org.br/biblioteca.php>. Acesso em: 16 set. 2015.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BASTOS, M. Outcompeting Traditional Peers? Scholarly Social Networks and Academic Output. In: HAWAII INTERNATIONAL CONFERENCE ON SYSTEM SCIENCES, 48., 2015, Kauai. Anais... Kauai: IEEE, 2015. p. 2043- 2052.

BRZEZINSKI, I.; GARRIDO, E. Análise dos trabalhos do GT Formação de Professores: o que revelam as pesquisas do período 1992-1998. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 18, p. 82-100, set./dez. 2001. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n18/n18a08>. Acesso em: 16 set. 2015.

CARRIGNTON, P. J.; SCOTT, J.; WASSERMAN, S. Models and methods in social network analysis. Cambridge: Cambridge University, 2005.

DEGENNE, A.; FORSÉ, M. Introducing social networks. London: Sage, 1999.

GEPHI. [S.l.], c2015. Disponível em: <http://gephi.github.io/>. Acesso em: 16 set. 2015.

MENA-CHALCO, J. P., DIGIAMPIETRI, L. A., CESAR JUNIOR, R. M. Caracterizando as redes de coautoria de currículos Lattes. [S.l.], 2012. Disponível em: <http://professor.ufabc.edu.br/~jesus.mena/publications/pdf/menachalco2012coautoria-lattes.pdf>. Acesso em: 16 set. 2015.

NODEXL. [S.l.], c2015. Disponível em: <http://nodexl.codeplex.com/>. Acesso em: 16 set. 2015.

OSGOOD, C. The representational model and relevant research methods. In: SOLA POOL, I. de (Ed.). Trends in content analysis. Urbana: University of Illinois, 1959. p. 33–88.

PRIMO, A. et al. Análise de citações dos trabalhos da Compós 2008. E-compos, Brasília, v. 11, n. 3, set./dez. 2008. Disponível em: <http://compos.org.br/seer/index.php/e-compos/article/view/328/311>. Acesso em: 16 set. 2015.

PRIMO, A. [Reproposição do GT Comunicação e Cibercultura. Porto Alegre, 2011]. Disponível em: <http://compos.com.puc-rio.br/media/GT_comunicacao_e_cibercultura.pdf>. Acesso em: 16 set. 2015.

RECUERO, R.; BASTOS, M.; ZAGO, G. Análise de redes para mídia social. Porto Alegre: Sulina, 2015.

TREIN, E.; CIAVATTA, M. O percurso teórico e empírico do GT Trabalho e Educação: uma análise para debate. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 24, p. 141-164, set./dez. 2003. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n24/n24a11>. Acesso em: 16 set. 2015.

WASSERMAN, S.; FAUST, K. Social network analysis. Cambridge: Cambridge University, 1994.

ZAGO, G.; BASTOS, M.; RECUERO, R. A endogamia da comunicação: redes de colaboração na CSAI. In: ENCONTRO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DOS PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM COMUNICAÇÃO, 24., 2015, Brasília. Anais... Brasília: Compós, 2015. p. 1-23.

Published

2015-12-17

How to Cite

Recuero, R. “The Cyberculture Workgroup of Compós: An Analysis on Theme and Coauthorship”. Intexto, no. 34, Dec. 2015, pp. 553-70, doi:10.19132/1807-8583201534.553-570.