“Vaza, Falsiane!”: media literacy initiative to fight fake news on social networks

Authors

  • Ivan Paganotti Mestrado Profissional em Jornalismo - FIAM - FAAM
  • Leonardo Moretti Sakamoto PUC-SP
  • Rodrigo Pelegrini Ratier Faculdade Cásper Líbero

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583202152.94227

Keywords:

Media literacy. Fake news. Journalism. Social networks. Vaza, Falsiane.

Abstract

The proliferation of false information on online social networks created a scenario of mistrust regarding information sources. Concerns over the threat of fake news has become a breeding ground for collective demands for proposals to combat misinformation. This research is based on studies of social responses to fake news to evaluate the proliferation of fact checking sites, threats of legal control and technical alterations in social network algorithms, contrasting these strategies with the potential of initiatives based on media literacy. Based on the research-action methodology, this paper presents a panorama of media education proposals existing in different platforms (video channels, multimedia pages, face-to-face workshops, massive open online courses), comparing their possibilities of interactivity, participation and public engagement. As a result, it was identified a lack of free, asynchronous, massive, multimedia, interactive, accessible, attractive and potentially viral online media literacy courses. In response to the gaps in this field, the papers develops a new mechanism for combating misinformation using the principles of media literacy, but occupying the same space of proliferation of false news – social networks – and using its specific formats to fight fake news in its environment. Developed as a result of this research, the course “Vaza, Falsiane!” reached 200 thousand visitors in two years, and its contents impacted more than 10 million through Facebook.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ivan Paganotti, Mestrado Profissional em Jornalismo - FIAM - FAAM

Docente do Mestrado Profissional em Jornalismo do FIAM-FAAM. Doutor em ciências da comunicação pela USP, com estágio doutoral na Universidade do Minho (Braga/Portugal), com bolsa Capes (2014) e pesquisador do Midiato/ECA-USP.

Leonardo Moretti Sakamoto, PUC-SP

Docente do Departamento de Jornalismo da PUC-SP. Doutor em ciência política pela USP, é coordenador geral da ONG Repórter Brasil e foi visiting scholar do Departamento de Ciência Política da New School for Social Research, em Nova Iorque (2015-2016).

Rodrigo Pelegrini Ratier, Faculdade Cásper Líbero

Docente do curso de jornalismo da Faculdade Cásper Líbero. Doutor em educação pela USP, com estágio doutoral na Université Lumière Lyon 2 (França), com bolsa Capes (2015)

References

ALLCOTT, Hunt; GENTZKOW, Matthew. Social Media and Fake News in the 2016 Election. Journal of Economic Perspectives, Nashville, v. 31, n. 2, p. 211-36, 2017.

AOS FATOS. Estes quadrinhos vão ajudá-lo a descobrir se uma informação é verdadeira ou falsa. São Paulo: Aos Fatos, 28 mar. 2018a.

AOS FATOS. Robô checadora do Aos Fatos começa a operar no Twitter. São Paulo: Aos Fatos, 18 jul. 2018b.

BETIM, Felipe. Após torrente de críticas, Temer vetará censura nas redes na campanha de 2018. El País, São Paulo, 6 out. 2017.

BUCCI, Eugenio. Pós-política e corrosão da verdade. USP, São Paulo, n. 116, p. 19-30, 2018.

BUCKINGHAM, David. Media education: literacy, learning and contemporary culture. Cambridge: Polity, 2003.

CANAL FUTURA. Fake News: é falso ou é notícia. [S. l.: s. n.], 2018.

CAPRINO, Mônica Pegurer; MARTÍNEZ-CERDÁ, Juan-Francisco. Alfabetización mediática en Brasil: experiencias y modelos en educación no formal. Comunicar, Huelva, v. 24, n. 49, p. 39-48, 2016.

CITELLI, Adilson. Comunicação e educação: convergências educomunicativas. Comunicação, Mídia e Consumo, São Paulo, v. 7, n. 19, p. 67-85, 2010.

COSTA, Andriolli de Brites da. Não há fatos contra argumentos. A falha da atestação da Verdade como validador do Jornalismo. In: ENCONTRO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PESQUISADORES EM JORNALISMO, 17., 2019, Goiânia. Anais [...]. Goiânia: UFG, 2019. p. 1-16.

ECO, Umberto. Apocalípticos e integrados. São Paulo: Perspectiva, 2001.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo; GUIMARÃES, Sérgio. Educar com a mídia: novos diálogos sobre educação. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

FUNKE, Daniel. A guide to anti-misinformation actions around the world. [S. l.]: Poynter, 24 July 2018.

HAIGH, Maria; HAIGH, Thomas; KOZAK, Nadine. Stopping fake news. Journalism Studies, Abingdon, v. 19, n. 14, p. 2062-2087, 2017.

HARVEY, Lauren; PALESE, Emily. #NeverthelessMemesPersisted: building critical memetic literacy in the classroom. Journal of Adolescent & Adult Literacy, Newark, v. 62, n. 3, p. 259-270, 2018.

IRELAND, Sonnet. Fake news alerts: teaching news literacy skills in a meme world. The Reference Librarian, Abingdon, v. 59, n. 3, p. 122-128, 2018.

JENKINS, Henry. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2009.

KNIGHT CENTER. Knight Center for Journalism in the Americas. [S. l.]: Knight Center, 2020.

LESSIG, Lawrence. Code version 2.0. New York: Basic books, 2006.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Heredando el futuro: pensar la educación desde la comunicación. Nómadas, Bogotá, n. 5, p. 10-22, 1996.

MATTELART, Armand; MATTELART, Michèle. História das teorias da comunicação. São Paulo: Edições Loyola, 2011.

M&M. Iniciativas para combater notícias falsas: Facebook, Google e Twitter utilizam automação para lidar com o tema. [S. l.]: Meio & Mensagem, 2 jan. 2017.

OLIVEIRA, Felipe Moura de; OSÓRIO, Moreno Cruz; HENN, Ronaldo Cesar. Agir cartográfico: proposta teórico-metodológica para compreensão e exercício do jornalismo em rede. In: ENCONTRO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DOS PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM COMUNICAÇÃO, 26., 2019, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: PUC-RS, 2019. p. 1-20.

OROZCO-GÓMEZ, Guilhermo. “Comunicação, educação e novas tecnologias: tríade do século XXI”. In: CITELLI, Adilson; COSTA, Maria Cristina (org.). Educomunicação: construindo uma nova área do conhecimento. São Paulo: Paulinas, 2011. p. 159-174.

PERUZZO, Cecilia Maria Krohling. Epistemologia e método da pesquisa-ação: uma aproximação aos movimentos sociais e à comunicação. In: ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS, 25., 2016, Goiânia. Anais [...]. Goiânia: UFG, 2016. p. 1-22.

POYNTER. Hands-on fact-checking: a short course. [S. l.]: Poynter News University, 2020. Disponível em: https://www.poynter.org/shop/fact-checking/handson-factchecking. Acesso em 9 nov. 2020.

RIBEIRO, Márcio Moretto; ORTELLADO, Pablo. O que são e como lidar com as notícias falsas. SUR: revista Internacional de Direitos Humanos, São Paulo, v. 15, n. 27, p. 71-83, 2018.

SETHLEWIS.ORG. Introducing a new course for a critical moment in media literacy. [S. l.: s. n.], 26 Sept. 2017.

SILVA, Carlos Eduardo Lins da. Imprensa livre é remédio contra 'fake news'. São Paulo: Rádio USP, 2 abr. 2018.

SMOOTH, Jay. Crash Course Media Literacy Preview. [S. l.: s. n.], 2018. 1 vídeo (112 min). Publicado pelo canal CrashCourse.

SOUZA, Rafael Bellan Rodrigues de. “Fake news”, pós-verdade e sociedade do capital: o irracionalismo como motor da desinformação jornalística. In: ENCONTRO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PESQUISADORES EM JORNALISMO, 16., 2018, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: FIAM-FAAM, 2018. p. 1-15.

SPAGNUOLO, Sérgio. Como fazer sua própria checagem de fatos e detectar notícias falsas. São Paulo: Aos Fatos, 24 nov. 2016.

SUNSTEIN, Cass. A verdade sobre os boatos: como se espalham e por que acreditamos neles. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.

TANDOC JUNIOR, Edson; LIM, Zheng Wei; LING, Richard. Defining 'fake news': a typology of scholarly definitions. Digital Journalism, Abingdon, v. 6, n. 2, p. 137-153, 2017.

THENÓRIO, Iberê; FULFARO, Mariana. Manual do mundo. [S. l.: s. n.], 2008. Canal do YouTube.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 2011.

THIOLLENT, Michel; OLIVEIRA, Lídia. Participação, cooperação, colaboração na relação dos dispositivos de investigação com a esfera da ação sob a perspectiva da pesquisa-ação. In: CONGRESSO IBERO-AMERICANO DE INVESTIGAÇÃO QUALITATIVA, 5., 2016, Porto. Anais [...]. Porto: Universidade Lusófona do Porto, 2016. p. 357-366.

VAZA, FALSIANE! Você conhece os 7 pecados capitais das fake news? São Paulo, 18 ago. 2018a. Facebook: Curso Vaza, Falsiane! @cursovazafalsiane.

VAZA, FALSIANE! Teste: dá para acreditar? São Paulo, 19 ago. 2018b. Facebook: Curso Vaza, Falsiane! @cursovazafalsiane.

VAZA, FALSIANE! Homepage. São Paulo: Vaza, Falsiane!, 2019.

WARDLE, Clair. Fake news. It's complicated. Cambridge: First Draft, 16 Feb. 2017.

WERNER, Jack. Como checar boatos em 9 passos. São Paulo: Aos Fatos, 7 abr. 2017.

Published

2021-04-26

How to Cite

Paganotti, I., L. M. Sakamoto, and R. P. Ratier. “‘Vaza, Falsiane!’: Media Literacy Initiative to Fight Fake News on Social Networks”. Intexto, no. 52, Apr. 2021, p. 94227, doi:10.19132/1807-8583202152.94227.

Issue

Section

Articles