“Vaza, Falsiane!”: media literacy initiative to fight fake news on social networks
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-8583202152.94227Keywords:
Media literacy. Fake news. Journalism. Social networks. Vaza, Falsiane.Abstract
The proliferation of false information on online social networks created a scenario of mistrust regarding information sources. Concerns over the threat of fake news has become a breeding ground for collective demands for proposals to combat misinformation. This research is based on studies of social responses to fake news to evaluate the proliferation of fact checking sites, threats of legal control and technical alterations in social network algorithms, contrasting these strategies with the potential of initiatives based on media literacy. Based on the research-action methodology, this paper presents a panorama of media education proposals existing in different platforms (video channels, multimedia pages, face-to-face workshops, massive open online courses), comparing their possibilities of interactivity, participation and public engagement. As a result, it was identified a lack of free, asynchronous, massive, multimedia, interactive, accessible, attractive and potentially viral online media literacy courses. In response to the gaps in this field, the papers develops a new mechanism for combating misinformation using the principles of media literacy, but occupying the same space of proliferation of false news – social networks – and using its specific formats to fight fake news in its environment. Developed as a result of this research, the course “Vaza, Falsiane!” reached 200 thousand visitors in two years, and its contents impacted more than 10 million through Facebook.
Downloads
References
ALLCOTT, Hunt; GENTZKOW, Matthew. Social Media and Fake News in the 2016 Election. Journal of Economic Perspectives, Nashville, v. 31, n. 2, p. 211-36, 2017.
AOS FATOS. Estes quadrinhos vão ajudá-lo a descobrir se uma informação é verdadeira ou falsa. São Paulo: Aos Fatos, 28 mar. 2018a.
AOS FATOS. Robô checadora do Aos Fatos começa a operar no Twitter. São Paulo: Aos Fatos, 18 jul. 2018b.
BETIM, Felipe. Após torrente de críticas, Temer vetará censura nas redes na campanha de 2018. El País, São Paulo, 6 out. 2017.
BUCCI, Eugenio. Pós-política e corrosão da verdade. USP, São Paulo, n. 116, p. 19-30, 2018.
BUCKINGHAM, David. Media education: literacy, learning and contemporary culture. Cambridge: Polity, 2003.
CANAL FUTURA. Fake News: é falso ou é notícia. [S. l.: s. n.], 2018.
CAPRINO, Mônica Pegurer; MARTÍNEZ-CERDÁ, Juan-Francisco. Alfabetización mediática en Brasil: experiencias y modelos en educación no formal. Comunicar, Huelva, v. 24, n. 49, p. 39-48, 2016.
CITELLI, Adilson. Comunicação e educação: convergências educomunicativas. Comunicação, Mídia e Consumo, São Paulo, v. 7, n. 19, p. 67-85, 2010.
COSTA, Andriolli de Brites da. Não há fatos contra argumentos. A falha da atestação da Verdade como validador do Jornalismo. In: ENCONTRO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PESQUISADORES EM JORNALISMO, 17., 2019, Goiânia. Anais [...]. Goiânia: UFG, 2019. p. 1-16.
ECO, Umberto. Apocalípticos e integrados. São Paulo: Perspectiva, 2001.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo; GUIMARÃES, Sérgio. Educar com a mídia: novos diálogos sobre educação. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
FUNKE, Daniel. A guide to anti-misinformation actions around the world. [S. l.]: Poynter, 24 July 2018.
HAIGH, Maria; HAIGH, Thomas; KOZAK, Nadine. Stopping fake news. Journalism Studies, Abingdon, v. 19, n. 14, p. 2062-2087, 2017.
HARVEY, Lauren; PALESE, Emily. #NeverthelessMemesPersisted: building critical memetic literacy in the classroom. Journal of Adolescent & Adult Literacy, Newark, v. 62, n. 3, p. 259-270, 2018.
IRELAND, Sonnet. Fake news alerts: teaching news literacy skills in a meme world. The Reference Librarian, Abingdon, v. 59, n. 3, p. 122-128, 2018.
JENKINS, Henry. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2009.
KNIGHT CENTER. Knight Center for Journalism in the Americas. [S. l.]: Knight Center, 2020.
LESSIG, Lawrence. Code version 2.0. New York: Basic books, 2006.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. Heredando el futuro: pensar la educación desde la comunicación. Nómadas, Bogotá, n. 5, p. 10-22, 1996.
MATTELART, Armand; MATTELART, Michèle. História das teorias da comunicação. São Paulo: Edições Loyola, 2011.
M&M. Iniciativas para combater notícias falsas: Facebook, Google e Twitter utilizam automação para lidar com o tema. [S. l.]: Meio & Mensagem, 2 jan. 2017.
OLIVEIRA, Felipe Moura de; OSÓRIO, Moreno Cruz; HENN, Ronaldo Cesar. Agir cartográfico: proposta teórico-metodológica para compreensão e exercício do jornalismo em rede. In: ENCONTRO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DOS PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM COMUNICAÇÃO, 26., 2019, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: PUC-RS, 2019. p. 1-20.
OROZCO-GÓMEZ, Guilhermo. “Comunicação, educação e novas tecnologias: tríade do século XXI”. In: CITELLI, Adilson; COSTA, Maria Cristina (org.). Educomunicação: construindo uma nova área do conhecimento. São Paulo: Paulinas, 2011. p. 159-174.
PERUZZO, Cecilia Maria Krohling. Epistemologia e método da pesquisa-ação: uma aproximação aos movimentos sociais e à comunicação. In: ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS, 25., 2016, Goiânia. Anais [...]. Goiânia: UFG, 2016. p. 1-22.
POYNTER. Hands-on fact-checking: a short course. [S. l.]: Poynter News University, 2020. Disponível em: https://www.poynter.org/shop/fact-checking/handson-factchecking. Acesso em 9 nov. 2020.
RIBEIRO, Márcio Moretto; ORTELLADO, Pablo. O que são e como lidar com as notícias falsas. SUR: revista Internacional de Direitos Humanos, São Paulo, v. 15, n. 27, p. 71-83, 2018.
SETHLEWIS.ORG. Introducing a new course for a critical moment in media literacy. [S. l.: s. n.], 26 Sept. 2017.
SILVA, Carlos Eduardo Lins da. Imprensa livre é remédio contra 'fake news'. São Paulo: Rádio USP, 2 abr. 2018.
SMOOTH, Jay. Crash Course Media Literacy Preview. [S. l.: s. n.], 2018. 1 vídeo (112 min). Publicado pelo canal CrashCourse.
SOUZA, Rafael Bellan Rodrigues de. “Fake news”, pós-verdade e sociedade do capital: o irracionalismo como motor da desinformação jornalística. In: ENCONTRO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PESQUISADORES EM JORNALISMO, 16., 2018, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: FIAM-FAAM, 2018. p. 1-15.
SPAGNUOLO, Sérgio. Como fazer sua própria checagem de fatos e detectar notícias falsas. São Paulo: Aos Fatos, 24 nov. 2016.
SUNSTEIN, Cass. A verdade sobre os boatos: como se espalham e por que acreditamos neles. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.
TANDOC JUNIOR, Edson; LIM, Zheng Wei; LING, Richard. Defining 'fake news': a typology of scholarly definitions. Digital Journalism, Abingdon, v. 6, n. 2, p. 137-153, 2017.
THENÓRIO, Iberê; FULFARO, Mariana. Manual do mundo. [S. l.: s. n.], 2008. Canal do YouTube.
THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 2011.
THIOLLENT, Michel; OLIVEIRA, Lídia. Participação, cooperação, colaboração na relação dos dispositivos de investigação com a esfera da ação sob a perspectiva da pesquisa-ação. In: CONGRESSO IBERO-AMERICANO DE INVESTIGAÇÃO QUALITATIVA, 5., 2016, Porto. Anais [...]. Porto: Universidade Lusófona do Porto, 2016. p. 357-366.
VAZA, FALSIANE! Você conhece os 7 pecados capitais das fake news? São Paulo, 18 ago. 2018a. Facebook: Curso Vaza, Falsiane! @cursovazafalsiane.
VAZA, FALSIANE! Teste: dá para acreditar? São Paulo, 19 ago. 2018b. Facebook: Curso Vaza, Falsiane! @cursovazafalsiane.
VAZA, FALSIANE! Homepage. São Paulo: Vaza, Falsiane!, 2019.
WARDLE, Clair. Fake news. It's complicated. Cambridge: First Draft, 16 Feb. 2017.
WERNER, Jack. Como checar boatos em 9 passos. São Paulo: Aos Fatos, 7 abr. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ivan Paganotti, Leonardo Moretti Sakamoto, Rodrigo Pelegrini Ratier

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).