Towards a visual grammar: a peircean approach

Authors

  • Anabela Gradim Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583201637.47-57

Keywords:

Image. Logocentrism. Visual Semiotics. Pictorial Semiotics.

Abstract

Western culture has for the most part been logocentric, in the sense that logos – concept, but also rational discourse – has played a central role in its development. With the emergence of a new paradigm in the XXth century – individualism, postmodernism, digital culture – this model has been challenged. Logocentric privilege is caving in such a culture, as an overwhelming flow of images is taking its place. How do all these images convey meaning? The purpose of this paper is to question the linguistic model applied to images, examining, through Peirce’s sign theory, if they are susceptible of signifying in and for themselves, and reflecting on the mechanisms through which that can be done. Reflecting an interwovenness of language and imaging that humans can hardly disentangle, this works suggests the classical rhetoric figures could lay down the framework for a visual semiotics, a theory of visual interpretation’s mechanisms that encompasses all its idiosyncrasies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARISTÓTELES. Organon: categorias. Lisboa: Guimarães Editores, 1985.

BARTHES, R. Elementos de semiologia. Lisboa: Edições 70, 1989.

BARTHES, R.. Mitologias. Lisboa: Edições 70, 1984.

ECO, U. Signo. Lisboa: Editorial Presença, 1990.

GARDNER, H. Educación artística y desarrollo humano. Barcelona: Paidós, 1994.

GIL, F. Categorizar. In: ENCICLOPÉDIA Einaudi. Lisboa: Imprensa Nacional Casa da Moeda, 2000. v. 41, Conhecimento.

GOMBRICH, E. H. Art and illusion: a study in the psychology of pictorial representation. London: Phaidon Press, 1977.

GOMBRICH, E. H. The image and the eye: further studies in the psychology of pictorial representation. London: Phaidon Press, 1983.

GRADIM, A. Comunicação e ética. O sistema semiótico de Charles S. Peirce. Covilhã: Labcom Books, 2006.

GRADIM, A. O que pedem as palavras? Comunicação e Sociedade, Braga, v. 12, p. 189-200, 2012.

HJELMSLEV, L. Ensayos linguísticos. Madrid: Editorial Gredos, 1987.

KNEALE, W.; KNEALE, M. O desenvolvimento da lógica. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1980.

LAKOFF, G.; JOHNSON, M. Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago, 2008.

MARTINS, M. L. Crise no castelo da cultura. Das estrelas para os ecrãs. Braga: Centro de Estudos Comunicação e Sociedade, 2015.

MORIARTY, S. E. Abduction: a theory of visual interpretation. Communication Theory, v. 6, n. 2, p. 167-187, 1996.

MORIARTY, S. Handbook of visual communication: theory, methods, and media. London: Routledge, 2004.

PEIRCE, C. S. Collected papers. Massachussets: Harvard University, 1992. 8 v.

PINTO, J. M. C. As figuras de estilo da língua portuguesa e outros recursos expressivos. Lisboa: Plátano, 2012.

RICŒUR, P. La métaphore vive. Paris: Le Seuil, 1975.

SACKS, O. Alucinações musicais: relatos sobre a música e o cérebro. Lisboa: Editora Companhia das Letras, 2007.

SACKS, O. O homem que confundiu a mulher com o chapéu. Lisboa: Relógio d’àgua, 1985.

SACKS, O. Um antropólogo em Marte: sete histórias paradoxais. Lisboa: Companhia das Letras, 2006.

SARDO, F. B. Para o estudo das raízes pré-aristotélicas da lógica ocidental. Filosofia. Revista da Faculdade de Letras da Universidade do Porto, Porto, v. 2, n. 1, 2014.

SAUSSURE, F. Curso de linguística geral. Lisboa: Dom Quixote, 1978.

Published

2016-12-21

How to Cite

Gradim, A. “Towards a Visual Grammar: A Peircean Approach”. Intexto, no. 37, Dec. 2016, pp. 47-57, doi:10.19132/1807-8583201637.47-57.

Issue

Section

Articles