Communication studies: from enunciation to mediatization

Authors

  • Giovandro Marcus Ferreira UFBA - Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583201637.101-117

Keywords:

Communication studies. Enunciation. Circulation. Mediatization.

Abstract

The article aims to highlight semiotic contributions to the communication studies, taking into account changes in the media landscape with the advent of the internet, especially in the current phase of social networks. The study provides insights, concerning the importance of further explorations of the conceptual universe of three areas deemed essential for a better understanding of the semiosis produced in and by the media: enunciation, circulation and mediatization. The starting point of this work is the study of the effects, in order to rethink other paths of research due to the media implications in the contemporary context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Giovandro Marcus Ferreira, UFBA - Universidade Federal da Bahia

Giovandro Marcus Ferreira pesquisador do CNPq e professor na Faculdade de Comunicação da Universidade Federal da Bahia (FACOM-UFBA). Coordena o CEPAD - Centro de Estudos e Pesquisa em Análise do Discurso e o CCDC – Centro de Comunicação, Democracia e Cidadania. É professor no Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura. É doutor e mestre em Ciências da Informação pelo Instituto Francês de Imprensa e Comunicação (IFP), Universidade de Paris 2 (Panthéon-Assas). Graduou-se em Filosofia pela PUC-MG eem Comunicação Social- jornalismo  pela UFES. 

References

ATTALLAH, Paul. Théories de la communication: histoire, contexte, pouvoir. 2. ed. Sainte-Foy (Québec): Téle-université Université du Québec, 1997.

CALHOUN, Craig. Comunicação como Ciência Social (e mais). Revista Brasileira de Ciências da Comunicação (INTERCOM), São Paulo, v. 35, n. 1, p. 277-310, jan. / jun. 2012.

CULIOLI, Antoine. Pour une linguistique de l'énonciation, Tome 1. Paris: Ophrys, 1990.

DAYAN, Daniel. Les mystères de la reception. Le Débat, Paris, n. 71, Gallimard, september-october 1992.

DEACON, D.; STANYER, J. Mediatization: key concept or conceptual bandwagon? Media, Culture and Society, New York, v. 36, n. 7, p. 1032-1044, 2014.

DERVILLE, Gregory, Le pouvoir des médias: mythes et réalités. Grenoble: PUG, 1997.

FAUSTO NETO, Antônio. Fragmentos de uma “analítica” da midiatização. Matrizes, São Paulo, n. 2, p. 89-105, abr. 2008.

FEENBERG, Andrew. Vers une théorie critique de l´internet. Tic&Société, Paris, v. 8, n. 1-2, p. 29-56, 2014.

FERREIRA, Giovandro Marcus. Uma leitura dos estudos dos efeitos. In: BARROS FILHO, Clovis; CASTRO, Gisele (Org.). Comunicação e práticas de consumo. São Paulo: Saraiva, 2007, p. 151-162.

FERREIRA, Giovandro Marcus. Do círculo semiológico ao círculo hermenêutico: contribuições de Paul Ricoeur à análise do discurso. Interface, Vitória, v. 3, n. 5, set. 1999.

FERREIRA, Giovandro Marcus; ANDRADE, Ivanise Hilbig de. Percurso da reflexão sobre a mediatização nos estudos de Eliseo Verón. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 38., 2015, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: INTERCOM, 2015.

FLICHY, Patrice. Le sacre de l´amateur : sociologie des passions ordinaries à l´ère numérique. Paris: Seuil, 2010.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 3. ed. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 1999.

HEPP, Andreas; HJARVARD, Stig; LUNDBY, Knut. Mediatization: theorizing the interplay between media, culture and society. Media, Culture & Society, New York, n. 2, v. 37, 2015.

HJARVARD, Stig. Mediatização: conceituando a mudança social e cultural. Matrizes, São Paulo, v. 8, n.1, p. 21-44, jan./jun. 2014.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. 6. ed. Rio de Janeiro: UFRJ, 2009.

MATTELART, Armand; MATTELART, Michèle. História das teorias da comunicação. São Paulo: Edições Loyola, 1999.

RICOEUR, Paul. Temps et récit I. Paris: Seuil, 1983.

RICOEUR, Paul. Du texte à l'action. Paris: Seuil, 1986.

SCHRAMM, Wilbur. The beginnings of communication study in America: a memoir. Thousand Oaks: Sage Publications, 1997.

SODRÉ, Muniz. A ciência do comum: notas para o método comunicacional. Petrópolis: Vozes, 2014.

VERÓN, Eliseo ; FISHER, Sophie. Théorie de l'énonciation et discours sociaux. Études de Lettres, Lausanne, p. 71-92, octobre-décembre 1986.

VERÓN, Eliseo. Le séjour et ses doubles: architectures du petit écran. Temps Libre, Paris, n° 11, p. 67-78, 1984.

VERÓN, Eliseo. Fragmentos de um tecido. São Leopoldo: Unisinos, 2004.

VERÓN, Eliseo. Esquema para el análisis de la mediatización. Diálogos, Buenos Aires, n. 48. p. 9-16, outubro de 1997.

VERÓN, Eliseo. Teoria da midiatização: uma perspectiva semioantropológica e algumas de suas consequências. Matrizes, São Paulo, v. 8, n 1. p. 13-19, jan./jun. 2014.

WOLTON, Prenome. Éloge du grand public : une théorie critique de la télévision. Paris: Flammarion, 1999.

Published

2016-12-21

How to Cite

Ferreira, G. M. “Communication Studies: From Enunciation to Mediatization”. Intexto, no. 37, Dec. 2016, pp. 101-17, doi:10.19132/1807-8583201637.101-117.

Issue

Section

Articles