Communication / Digital Communication - an analysis related to the being together in the contemporary world.
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-8583201739.24-41Keywords:
Digital communication. Otherness. Multi-connection. Incommunication. University.Abstract
This article discusses communicative thinking interfaces in the dual-axis Communication – Digital Communication. The theoretical background entails a analysis of the related implications of the being together in the contemporary world, such as the intensive use of the digital technologies, the receiver problematic, the otherness issue in the communicative Comunicação/Comunicação Digital — uma análise relacionada ao estar juntos no mundo contemporâneo. Intexto, Porto Alegre, UFRGS, n. 39, p. 24-41, maio/ago. 2017. 41 ecosystem and the role of the university in this context. The conclusive aspects point out that attention to the limiting factors of the modern communication process is necessary, due to the fact that we aggregate the uninterrupted pressure of the increasingly faster digital interfaces to it which, however, has not been able to prevent the incommunication of the multiconnected individual.Downloads
References
ARAÚJO, Marlson Assis de. A ecologia flusseriana da Comunicação: ideias e conceitos-chave. Intercom, Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 373-396, dez. 2012. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-58442012000200019&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 23 nov. 2016.
AZEVEDO, Jefferson Cabral et al. Ciberdependência: o papel das emoções na dependência de tecnologias digitais. Texto Livre, Belo Horizonte, v. 7, n. 2, 2014. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.17851/1983-3652.7.2.148-161>. Acesso em: 14 ago. 2015.
BAITELLO JUNIOR, Norval; CONTRERA, Malena Segura; MENEZES, José Eugênio de O (Orgs.). Os meios da incomunicação. São Paulo: Annablume; CISC, 2005.
BAITELLO JUNIOR, Norval. A era da iconofagia: reflexões sobre imagem, comunicação, mídia e cultura. São Paulo: Paulus, 2014.
BARICHELLO, Eugenia; CARVALHO, Luciana. Mídias sociais digitais a partir da ideia
mcluhaniana de medium-ambiência. Matrizes: Revista do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação da Universidade de São Paulo, São Paulo, ano 7, n. 1, jan./jun. 2013, p. 235-246.
BUBER, Martin. Yo y tú. Buenos Aires: Nueva Visión, 1969.
CITELLI, Adilson. Ensino a distância na perspectiva dos diálogos com a comunicação. Comunicação, Mídia e Consumo, São Paulo, v. 8, n. 22, p. 187-209, jul. 2011.
CORAZZA, Helena. Midiatização e mudanças no processo educativo. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 35, 2012, Fortaleza. Anais... Fortaleza: UNIFOR, 2012.
CURY, Lucilene. Reflexões a respeito do papel da universidade face à tecnociência. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 23, 2000, Manaus. Anais... Manaus: 2000.
CURY, Lucilene. O dilema da pesquisa. São Paulo: EDUSP, 2008.
CURY, Lucilene; AZAMBUJA, Marcos Jolbert Cáceres; FELÍCIO, Maurício Cruz. Comunicacão ou conexão? Revista GeMinis, São Carlos, v. 6, n. 1, 2015. Disponível em: <http://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/230/0>. Acesso em: 9 nov. 2016.
FLUSSER, Vilém. O mundo codificado. São Paulo: Cosac-Naify, 2013.
LATOUR, Bruno. Reagregando o social: uma introdução à teoria do ator-rede. Salvador: Edufba, 2012.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. Heredando el Futuro. Pensar la Educación desde la
Comunicación. Nómadas. Bogotá, n. 5, p. 10-22, 1996.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações - comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: UFRJ, 2009.
MARTINO, Luís Mauro Sá. Teoria das mídias digitais: linguagens, ambientes e redes. Petrópolis: Vozes, 2014.
MARTINS, Beatriz Cintra. Autoria em rede: os novos processos autorais através das redes eletrônicas. Rio de Janeiro: Mauad, 2014.
MORIN, Edgar. O método VI: ética. Porto Alegre: Sulina, 2005.
NÓVOA, António. Em busca de liberdade nas universidades: para que serve a pesquisa em Educação? Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. 1, p. 263-277, jan./mar. 2015. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022015000100263&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 12 ago. 2015.
ROSA, Hartmut. Social acceleration: a new theory of modernity. New York: Columbia University, 2013.
SANTOS, Milton. Metamorfoses do espaço habitado: fundamentos teóricos e metodológicos da Geografia. São Paulo: EDUSP, 2014.
SHIRKY, Clay. Lá vem todo mundo – o poder de organizar sem organizações. Tradução Maria Luiza X. de A. Borges. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.
SILVA, Maurício Ribeiro. Os caminhos da incomunicação. In: BAITELLO JUNIOR, Norval; CONTRERA, Malena Segura; MENEZES, José Eugênio de O. (Orgs.) Os meios da incomunicação. São Paulo: Annablume; CISC, 2005.
SODRÉ, Muniz. A ciência do comum: notas para o método comunicacional. Petrópolis: Vozes, 2014.
TOURAINE, Alain. Pensar outramente. Petrópolis: Vozes, 2009.
WEIL, Pierre. A normose informacional. Ciência da Informação, Brasília, v. 29, n. 2, p. 61-70, Ago. 2000. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ci/v29n2/a08v29n2>. Acesso em: 22 nov. 2016.
WOLTON, Dominique. Internet, e depois? Uma Teoria Crítica das novas Mídias. Porto Alegre: Sulina, 2003.
WOLTON, Dominique. La otra mundialización: los desafios de la cohabitación cultural global. Barcelona: Gedisa, 2004.
WOLTON, Dominique. Pensar a comunicação. Tradução Zélia Leal Adghirni. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2004a.
WOLTON, Dominique. É preciso salvar a comunicação. Tradução Vanise Pereira Dresch. São Paulo: Paulus, 2006.
WOLTON, Dominique. Aula Magna de Pós-Graduação com Dominique Wolton. Faculdade Cásper Líbero, São Paulo, 18 mar. 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Lucilene Cury, Sandra Pereira Falcão

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).