Art on the streets: a strategy reframing and of communication interaction

Authors

  • Ione Maria Ghislene Bentz UNIVERSIDADE DO VALE DO RIO DOS SINOS-UNISINOS

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583201534.60-78

Keywords:

Artifacts. Cities. Environments. Narratives. Metaphors.

Abstract

The paper investigates the effects that visual rhetoric has in the composition of metaphors/urban allegories by producing symbolic meanings and through the connections of communication brought by urban technologies. These artifacts are so present in our daily lives that they have become prostheses into the body of the city. Thematic and contemporary practices were chosen that representate forms of nature in urban space and therefore produce a dialogue with culture in the form of narratives. The narrative matrix works with: (a) the playful element, present in different manifestations; and (b) with the social critical element, present in the narrative arguments of the texts in question. The theme of the development complies with the parameters the theories of language, the understanding of semiosis and communication interaction. The objective is to identify and understand how senses respond to the objects and the ways which interaction takes place, both mediated in complex semiosis by urban devices.

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Author Biography

Ione Maria Ghislene Bentz, UNIVERSIDADE DO VALE DO RIO DOS SINOS-UNISINOS

Doutora em Linguística e Semiótica pela Universidade de São Paulo, BR., Estágio pós-doutoral na Université de Paris 3, Sorbonne,  Mestre em Teoria Literária pela Pontfícia Universidade Católica de Porto Alegre, RS., Especialista em Teoria Literária pela Universidade de Lisboa ( Fundação Calouste Gulbenkian), Graduação em Letras. Tem experiência em docência, pesquisa e orientação ( mestrado e doutorado)  nas áreas de Linguística e Comunicação, com ênfase em sistemas de linguagem,  processos de significação e linguagens sincréticas. Atuação anterior (1994-20040 no Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação – Mestrado e Doutorado da Unisinos. Atualmente, é professora pesquisadora e orientadora no curso de Pós-graduação em Design, nível de Mestrado, integrante da Escola Indústria Criativa da Universidade do Vale do Rio dos Sinos e integra o Grupo de Pesquisa “Design Estratégico para inovação cultural e social”, inscrito no diretório do CNPq. Integra o Grupo de Pesquisa em “Semiótica e Culturas da Comunicação”, UFRGS, Diretório CNPq. Atua em docência na Graduação de Design, Moda e Produtos, na disciplina Semiótica; orienta bolsistas de Iniciação Científica em projetos de Design e de Moda. Desenvolve ( 2014/2017)  o  projeto  de pesquisa “Os fundamentos teóricos do design estratégico: reflexão crítica e experiência de pesquisa aplicada”  e, no âmbito do Grupo de Pesquisa, coordena o sub-projeto de pesquisa aplicada “Mulheres do Quilombo do Areal ( POA): práticas criativas artesanais em design para qualificação e inovação”.

E-mail; ioneb@unisinos.br

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Published

2015-12-16

How to Cite

Bentz, I. M. G. “Art on the Streets: A Strategy Reframing and of Communication Interaction”. Intexto, no. 34, Dec. 2015, pp. 60-78, doi:10.19132/1807-8583201534.60-78.