Cinema, migration and identities: cinematographic representations of Brazilian identities in between contemporaries

Authors

  • Rafael Tassi Teixeira UNESPAR\UTP

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583201635.76-96

Keywords:

Cinema and migration. Diasporic identities. Cinematic narratives in between.

Abstract

The following article aims to think about the construction of diasporic film narratives in two Brazilian films made in the period of recovery (1995) and post- recovery (2006), analyzing them in relations between the processes of mobility and perception of subjectivity in starting and reception contexts of collective Brazilians in between. The main issue is the perception of migratory individuals in traffic situation (departure expectations, integration, return) and their emergence in recent cinematic reviews, having as the focus group the two films: Terra Estrangeira (Walter Salles e Daniela Thomas, 1995) and Jean Charles (Henrique Goldman, 2009). In parallel, the biggest goal of this paper is to put on a thinking about the contemporary issues of the migration flow and cinematic representations of human movements, these comprehended on film images, and also the interpretation of the phenomenon focusing on Latin American to reason it along with the social perception of the mobility phenomenon nowadays.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rafael Tassi Teixeira, UNESPAR\UTP

Doutor em Sociologia pela Universidade Complutense de Madrid (2004). Professor do Programa de Mestrado e Doutorado em Comunicação e Linguagens da UTP/PR e Professor Adjunto da FAP (Sociologia da Arte e Estudos Culturais). Seus estudos abrangem a área das mediações culturais, estudos diaspóricos, identidades emergentes e a sociologia dos processos migratórios, destacando-se, recentemente, as construções das alteridades in between na cinematografia contemporânea. Desenvolve pesquisas, na atualidade, sobre a identidade e o tratamento sinedóquico das minorias no cinema ibero-americano.

References

ANDREW, Dudley. Além e abaixo do mapa do cinema mundial. In: DENNISON, Stephanie (Org.). World cinema: as novas cartografias do cinema mundial. Campinas: Papirus, 2013.

ARRANZ, David Felipe. Las cien mejores películas sobre migración. Madrid: Cacitel, 2013.

BAÑÓN, Antonio. Discurso periodístico y procesos migratorios. San Sebastian: Gak@a, 2007.

BAÑÓN, Antonio. Manual sobre comunicación e inmigración. San Sebastian: Gakoa, 2012.

BARRIALES-BOUCHE, Sandra; SALVODON, Marjorie Attignol. Zoom in zoom out: crossing borders in contemporary European cinema. Newcastle: Cambridge Scholars, 2007.

BERGFELDER, Tim. National, transnational or supranational Cinema? Rethinking European film studies. Media, Culture & Society, [S.l.], v. 27, n. 3, p. 315-331, May 2005.

BERNADET, Jean-Claude. O autor no cinema. São Paulo: EDUSP, 1994.

BÜRCH, Noel. Praxis del cine. Madrid: Fundamentos, 1979.

CHECA Y OLMOS, Francisco (Org.). La inmigración sale a la calle: comunicación y discursos políticos sobre el fenómeno migratorio. Barcelona: Icaria, 2008.

CHECA Y OLMOS, Francisco. Las migraciones en el mundo. Barcelona: Icaria, 2009.

DENNISON, Sthepanie; LIM, Song Hwee (Org.). Remmapping world cinema: identity, culture and politics in film. London: Wallflower, 2006.

D’LUGO, Marvin. El cine sobre la inmigración: crónicas de un género anunciado. In: VAL LIEW, Maria; CANTERO-EXOJO, Mónica; SUÁREZ, José Carlos. Fotogramas para la multiculturalidad: migraciones y alteridad en el cine español contemporáneo. Valencia: Cine Derecho, 2012.

DE LUCAS, Javier. ¿Ciudadanía para los inmigrantes después del tratado constitucional de la UE? In: CHECA Y OLMOS, Francisco. La inmigración salle a la calle: comunicación y discursos políticos sobre el fenómeno migratorio. Barcelona: Icaria, 2003.

DUROVICOVÁ, Natasa; NEWMAN, Kathleen (Ed.). World cinemas, transnational perspectives. New York: Taylor & Francis, 2010.

EZRA, Elisabeth. Cinema: the film reader. New York: Taylor & Francis, 2006.

GUBERN, Román. Del bisonte a La realidad virtual. Barcelona: Anagrama, 1996.

FRANÇA, Andrea. Novos errantes do cinema político contemporâneo. In: BENTES, Ivana. Ecos do cinema de lumiére ao digital. Rio de Janeiro: UFRJ, 2008.

KILBOURN, Russel. Cinema, memory, modernity: the representation of memory from the art film to transnational cinema. New York: Taylor & Francis, 2010.

LOPES, Denilson. Cinema dos anos 1990. Chapecó: Argos, 2005.

MACHADO, Arlindo. Pré-cinemas & pós-cinemas. Campinas: Papirus, 2012.

MARKS, Laura. The skin of the film: intercultural cinema. London: Duke University, 1996.

MARTES, Ana Maria Braga. Brasileiros nos Estados Unidos. São Paulo: Paz e Terra, 2000.

MARTES, Ana Maria Braga; FLEISCHER, Soraya (Org.). Fronteiras cruzadas: etnicidade, gênero e redes sociais. São Paulo: Paz e Terra, 2003.

MARTIN, Michael T. (Ed.). Cinemas of black diaspora: diversity, dependence and oppositionality. Detroit: Wayne State University, 1996.

MCDOUGALL, David-Taylor. Transcultural cinema. Princeton: Princeton University, 1998.

MONTERDE, José Enrique. El sueño de Europa: cine y migraciones desde el sur. Andalucia: Junta de Andalucia, 2008.

MORENO, Antônio. Cinema brasileiro: história e relações com o estado. Niterói: EDUFF, 1994.

NAFICY, Hamid. An accented cinema: exilic and diasporing filmmaking. Princeton: Princeton University, 2001.

NASH, Mary. Inmigrantes en nuestro espejo: inmigración y discurso periodístico en la prensa española. Barcelona: Icaria Antrazyt, 2008.

PORTES, Alejandro. Inmigration theory for a new century: some problems and opportunities. Journal of Political Economy, [S.l.], v. 70, p. 83-93, 2010.

PUCCI, Renato. Cinema brasileiro pós-moderno: o neon-realismo. Porto Alegre: Sulina, 2008.

RAMOS, Fernão (Org.). Enciclopédia do cinema brasileiro. São Paulo: Senac, 2000.

RODRIGUÉS BORGES, Rodrigo Fidel. El discurso del miedo: inmigración y prensa en la frontera sur de la Union Europea. Madrid: Plaza y Valdes, 2010.

RUESCHMANN, Eva. Moving picture, migration identities. University of Mississippi, 2003.

SALES, Teresa; REIS, Rosana (Org.). Cenas do Brasil migrante. Campinas: Boitempo, 1999.

SALLES, Walter. La eterna oscilación del cine brasileño. El País, 11 out. 2013. Disponível em: <http://cultura.elpais.com/cultura/2013/10/10/actualidad/1381412748_756661.html>. Acesso em: 6 mar. 2016.

SASSEN, Saskia. Deciphering the global: its scales, spaces and subjects. New York: Taylor & Francis, 2013.

SASSEN, Saskia. Sociologia da globalização. Porto Alegre: Penso, 2010.

SHOAT, Ella; STAM, Robert. Multiculturalismo, cine y medios de comunicación. Madrid: Paidós, 1994.

STAM, Robert. Film theory. Massachusetts: Blackwell, 2002.

STAM, Robert. Multiculturalismo tropical: uma história comparativa da raça na cultura e no cinema brasileiros. São Paulo: EDUSP, 2008.

TAYLOR, Lucien (Org.). Transcultural cinema. Princeton University, 1998.

TURNER, Victor. Dramas, fields, and metaphoras: symbolic action in human society. Ithaca: Cornell University, 1974.

XAVIER, Ismail. Alegorias do subdesenvolvimento. São Paulo: Brasiliense, 1993.

XAVIER, Ismail. O cinema brasileiro moderno. São Paulo: Paz e Terra, 2001.

Published

2016-04-29

How to Cite

Teixeira, R. T. “Cinema, Migration and Identities: Cinematographic Representations of Brazilian Identities in Between Contemporaries”. Intexto, no. 35, Apr. 2016, pp. 76-96, doi:10.19132/1807-8583201635.76-96.

Issue

Section

Articles