Appropriation of transmedia communication strategies of The Walking Dead by brazilian fans: early notes

Authors

  • Sandra Portella Montardo Universidade Feevale
  • Jonas Araújo Amar

Keywords:

Transmedia. Fans. The Walking Dead.

Abstract

This paper approaches the appropriation of transmedia communication strategies of the The Walking Dead (TWD) franchise by its Brazilian fans on the Internet on websites and Facebook fan pages. It is an exploratory study which, by categorizing posts of these websites, reveals a process that provides feedback from different motivations. It is observed that it is up to the fans to manage the transmedia processes, what is done in order to keep the fan status.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sandra Portella Montardo, Universidade Feevale

Doutora em Comunicação Social (PUCRS). Professora e pesquisadora do Mestrado em Processos e Manifestações Culturais, do Mestrado em Indústria Criativa e do Programa de Pós-Graduação em Diversidade Cultural e Inclusão Social da Universidade Feevale. Secretária Executiva da ABCiber.

Jonas Araújo Amar

Especialista em Comunicação Digital pela Universidade Feevale. Jornalista pela Unisinos.

References

AMARAL, Adriana. Subculturas e cibercultura(s): para uma genealogia das identidades de um campo. Revista FAMECOS, Porto Alegre, v. 37, p. 38-44, 2008.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2004.

DUFFETT, Mark. Understanding fandom: an introduction to the study of media fan culture. London: Bloomsbury, 2013.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas em pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2006.

HILLS, Matt. Fan cultures. New York: Routledge, 2002.

JENKINS, Henry. Cultura da convergência. Tradução de Susana Alexandria. 2. ed. São Paulo: Aleph, 2009.

JENKINS, Henry. Fans, bloggers and gamers: exploring participatory culture. New York: New York University, 2006.

JOHNSON, D. Franchising media worlds: content networks and the collaborative production of Culture. Madison, University of Wisconsin-Madison, 2009.

LEMOS, André. Cibercultura. Porto Alegre: Sulina, 2002.

LOPES, Maria Immacolata Vassallo de; MUNGIOLI, Maria Cristina Palma. Ficção televisiva

transmidiática: temas sociais em comunidades virtuais de fãs. In: Ficção televisiva transmidiática no Brasil: plataformas, convergência, comunidades virtuais. Porto Alegre: Sulina, 2011.

MASSAROLO, João Carlos; ALVARENGA, Marcus Vinícius Tavares. Franquia Transmídia: O Futuro da Economia Audiovisual nas Mídias Sociais. CONGRESSO BRASILEIRO DE CIENCIAS DA COMUNICAÇÃO, 33., 2010, Caxias do Sul. Anais… Caxias do Sul: UCS, 2010. Disponível em: https://www.academia.edu/3236440/Franquia_transmidia_o_futuro_da_economia_audiovisual_nas_midias_sociais. Acesso em: 01 out. 2014.

O’REILLY, Tim. Design Patterns and Business Models for the Next Generation of Software. In: DUARTE, Elizabeth Bastos; CASTRO, Maria Lília de (org.). Convergências midiáticas: produção ficcional – RBS TV. Porto Alegre: Sulina, 2010.

PRIMO, Alex. Crítica da cultura da convergência: participação ou cooptação? In: DUARTE, Elizabeth Bastos; CASTRO, Maria Lília de (org.). Convergências midiáticas: produção ficcional – RBS TV. Porto Alegre: Sulina, 2010.

RECUERO, Raquel. Redes sociais na Internet. Porto Alegre: Sulina, 2009.

RÜDIGER, Francisco. As teorias da cibercultura: perspectivas, questões e autores. Porto Alegre: Sulina, 2011.

SANDVOSS, Cornel. Fans: the mirror of consumption. Boston: Polity, 2005.

SHIRKY, Clay. A cultura da participação: criatividade e generosidade no mundo conectado. Tradução de Celina Portocarrero. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.

Published

2014-12-15

How to Cite

Montardo, S. P., and J. A. Amar. “Appropriation of Transmedia Communication Strategies of The Walking Dead by Brazilian Fans: Early Notes”. Intexto, no. 31, Dec. 2014, pp. 79-95, https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/46342.

Issue

Section

Articles