Fire is a migratory element
reflections on the borders imposed on the migrant characters in the “Elemental” animated movie.
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-8583.56.139595Keywords:
animation, Pixar , migration, representation, identitiesAbstract
This research proposes a narrative analysis of the border elements that constitute the story of the animation Elemental and the way in which the film constructs meanings about the experiences of immigrants. Qualitative research triggers a theoretical contribution that covers spatial notions regarding borders and their relationship with migratory flows; its representation in the media; and recurring discourses involving the construction of their narratives. In order to constitute a corpus of analysis, eight scenes from the film were selected, investigated using the Critical Narrative Analysis technique and organized into three categories: spatial, cultural and open borders. Among the main results, it was noticed the use of the water element to limit the spaces of the migrant race to peripheral areas, the mobilization of cultural and identity elements as segregators, and the possibility of integration between immigrants and natives through coexistence instigated by the individual actions of characters from the two central races of the plot.
Downloads
References
A GANHA PÃO. Direção: Nora Twomey. Roteiro: Deborah Ellis; Anita Doron. Canada: Elevation Pictures, 2017. (94 min.).
AGAMBEN, Giorgio. Homo sacer: o poder soberano e a vida nua. Belo Horizonte: Ed. da UFMG, 2007.
AGAMBEN, Giorgio. Política do exílio. In: DANNER, Leno Francisco; DANNER, Fernando (org.). Temas de filosofia política contemporânea. Porto Alegre: Fi, 2013. p. 33-51.
BATKIN, Jane. Identity in animation: a journey into self, difference, culture and the body. New York: Routledge, 2017.
BAUMAN, Zygmunt. Globalização: as consequências humanas. Rio de Janeiro: Zahar, 1999.
BONIN, Jiani Adriana. Revisitando os bastidores da pesquisa: práticas metodológicas na construção de um projeto de investigação. In: MALDONADO, Alberto Efendy et al. (org.). Metodologias da pesquisa em comunicação: olhares, trilhas e processos. 2. ed. Porto Alegre: Sulina, 2011. p. 19-42.
CASTRO, Martins; JOHN, Valquíria Michela. “O meu nome é Dalila”: possíveis intersecções entre as figuras da vilã de telenovela e do Outro oriental em “Órfãos da Terra” (2019). Revista Brasileira de Estudos da Homocultura, Mato Grosso, v. 6, n. 21, p. 275-303, 2023.
COCA; Adriana Pierre; CORSI, José Rafael Pieroni. O olhar documentarizante sobre a crise dos refugiados na telenovela brasileira Órfãos da terra. In: CONGRESSO INTERNACIONAL MEDIA ECOLOGY AND IMAGE STUDIES, 2., 2019. Anais [...]. São Paulo: Ria, 2019. p. 504-528.
COGO, Denise. Comunicação, migrações e gênero: famílias transnacionais, ativismo e TICs. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 37., 2014, Foz do Iguaçu. Anais [...]. São Paulo: Intercom, 2014. p. 177-193.
COSTA, Leonardo; RIBEIRO, Regiane Regina. O destino da heroína refugiada: animação e instrumentalização da violência e morte em corpos migrantes. Revista Comunicação Midiática, Bauru, v. 18, n. 2, p. 129-148, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.5016/stbsqc94. Acesso em: 23 ago. 2024.
DENIS, Sébastien. O cinema de animação. Lisboa: Texto e Grafia, 2010.
DI CESARE, Donatella. Estrangeiros residentes: uma filosofia da migração. Belo Horizonte: Âyiné, 2020.
DUARTE, Pedro Russi. A diáspora uruguaia nas interações comunicacionais e midiáticas de migrantes no sul do Brasil. Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura, Campinas, v. 14, n. 1, p. 109-118, 2006. Disponível em: https://doi.org/10.20396/resgate.v14i15.8645645. Acesso em: 23 ago. 2024.
ELEMENTOS. Direção: Peter Sohn. Roteiro: Kat Likkel; Brenda Hsueh; John Hoberg. Califórnia: Walt Disney Pictures, 2023. (109 min.)
ELHAJJI, Mohammed; ÁVILA, Otávio Cezarinni. A autobiografia dos que não narram e a solidariedade aos migrantes em tempos de copa do mundo. Metaxy, Rio de Janeiro, v. 2, n. 1, p. 2-30, 2019.
ELHAJJI, Mohammed; ESCUDERO, Camila. A contribuição da comunicação para os estudos migratórios. Revista Latino Americana de Ciencias de la Comunicación, São Paulo, v.14, n. 26, p. 176-190, 2017.
FERNANDES, Pimenta. Diáspora na rede: redes sociais e questões identitárias de migrantes haitianos no Brasil. 2015. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Programa de Pós-graduação em Comunicação, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2015.
FLEE. Direção: Jonas Poher Rasmussen. Roteiro: Amin Nawabi; Jonas Poher Rasmussen. New York: Neon, 2021. (90 min.).
FOSSATTI, Carolina Lanner. Cinema de animação: um diálogo ético no mundo encantado das histórias infantis. Porto Alegre: Sulina, 2011.
GAYOSO, Celso Francisco. Espaços latino-americanos: comunicação, interculturalidade e cidades da fronteira Brasil-Bolívia. 2013. Tese (Doutorado em Comunicação) - Programa de Pós-graduação em Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.
GUIMARÃES, Maristela Abadia. O ‘eu’ confronta o ‘outro’: o que (re)velam as manifestações de brasileiros sobre haitianos nas mídias e redes sociais digitais. 2017. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2017.
HALL, Stuart. Cultura e representação. Rio de Janeiro: Apicuri, 2016.
HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Ed. da UFMG, 2003.
LEURS, Koen. Digital Migration. Utrecht: SAGE, 2023.
LEURS, Koen; PONZANEZI, Sandra. Connected migrants: encapsulation and cosmopolitanization. Popular Comunication, Utrecht , v. 16, n. 1, p, 4-20, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1080/15405702.2017.1418359. Acesso em: 23 ago. 2024.
MARTÍN-SANZ, Álvaro. Animaciones traumatizadas. La imagen dialéctica benjaminiana en Flee. Con A de Animación, Valencia, v. 14, n. 16, p. 24-39, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.4995/caa.2023.17911. Acesso em: 23 ago. 2024.
METZ, Christian. A significação no cinema. São Paulo: Perspectiva, 2019.
MONSNA, Karl; TRUZZI, Oswald. Amnésia social e representações de imigrantes: consequências do esquecimento histórico e colonial na Europa e na América. Sociologias, Porto Alegre, v. 20, n. 49, p. 70-108, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/15174522-02004903. Acesso em: 23 ago. 2024.
MOTTA, Luiz Gonzaga. Análise crítica da narrativa. Brasília: Ed. da UNB, 2013.
ÓRFÃOS DA TERRA. Direção: André Câmara. Roteiro: Duca Rachid; Thelma Guedes. Colaboração: Dora Castellar; Aimar Labaki; Carolina Ziskind; Cristina Biscaia. Rio de Janeiro: Globo, 2019. (154 episódios).
PARAGUASSU, Fernanda; ELHAJJI, Mohammed. Os refugiados e os jogos olímpicos: a representação midiática da iniciativa de inclusão nos jogos de Tóquio 2020. Extraprensa, São Paulo, v. 15, n. 2, p. 127-145, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.11606/extraprensa2022.199539. Acesso em: 23 ago. 2024.
RUIZ, Castor Mari Martín Bartolomé; MOLINA; Carolina Reyes. Os refugiados, uma vida cindida entre o humano e o cidadão - um diálogo com Giorgio Agamben. Interthesis, Florianópolis, v. 19, n. 1, p. 1-23, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.5007/1807-1384.2022.e75091. Acesso em: 23 ago. 2024.
SEREZA, Luiz Carlos. Era o Hotel Cambridge. Arte, violência e refúgio. In: KAMINSKI, Rosane; Honesco, Vinícius; SEREZA, Luiz Carlos (org.). Arte e violência. São Paulo: Intermeios, 2020. p. 207-222.
TEIXEIRA, Luciano. Discursos de ficção, imigração e alteridade na telenovela “Órfãos da Terra”. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 43., 2020. Anais [...]. São Paulo: Intercom, 2020. p. 1-16.
TRUZZI, Oswaldo; MONSMA, Karl. Sociologia das migrações: entre a compreensão do passado e os desafios do presente. Sociologias, Porto Alegre, v. 20, n. 49, p. 18-23, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/15174522-02004901. Acesso em: 23 ago. 2024.
VIEIRA, Maricheli de Alameida; BRIGNOL; Luciane Dutra; CURI; Guilherme de Oliveira. A recepção da telenovela Órfãos da Terra: entre a interculturalidade e a manutenção de estereótipos na representação de identidades migrantes. Revista Comunicação e Sociedade, São Bernardo do Campo, v. 43, n. 3, p. 137-167, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.15603/2176-0985/cs.v43n3p137-167. Acesso em: 23 ago. 2024.
WARD, Jay. Museu Pixar: histórias e arte do estúdio de animação. In: BEECROFT, Simon. Museu Pixar: histórias e arte do estúdio de animação. São Paulo: Planeta, 2022.
WEISS, Anja. Tornar-se refugiado: uma abordagem de trajetória de vida para a migração sob coação. Sociologias, Porto Alegre, v. 20, n. 49, p. 110-141, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/15174522-02004904. Acesso em: 23 ago. 2024.
WELLS, Paul. Desenho para animação. Porto Alegre: Bookman, 2012.
WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, Tomaz Tadeu. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Leonardo José Costa, Regiane Regina Ribeiro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).