Long live the new flesh

grotesque and biopolitics in Cronenberg

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583.56.133928

Keywords:

posthumanism, identity, technology, cinema, content analysis

Abstract

The objective is to present the category of political grotesque. It starts from the hypothesis that this is embedded in the existing concepts of grotesque (eschatological, shocking, teratological, and critical). The content analysis method is used to organize and articulate the two research plans: the theoretical: based on authors such as Bakhtin, Sodré, and Paiva, who studied the grotesque in literature and communication; and the empirical: from film Videodrome, in our interpretation, presents itself as a critique of the biopolitical order. It is concluded that the political grotesque constitutes a central resource for understanding the works of Cronenberg and others who criticize the mind as a prison of the body.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eduado Yuji Yamamoto, Universidade Estadual do Centro Oeste

Jornalista e especialista (latu sensu) em Comunicação Popular e Comunitária pela Universidade Estadual de Londrina (UEL/PR). Mestrando do PPG Comunicação Midiática da Universidade Estadual Paulista (UNESP/FAAC). Pesquisador do grupo Mídia e Sociedade (CNPq). Bolsista Capes. E-mail: yudieduardo@bol.com.br

Mr., Londrina State University

Bachelor in Journalism from the Midwestern State University (Unicentro/PR). Master's student in Communication at the State University of Londrina (UEL/PR)

References

A MOSCA. Direção: David Cronenberg. Canadá, Estados Unidos: Brooksfilme, 1986. DVD

(96 min), son., color.

BAKHTIN, M. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. São Paulo: Hucitec, 1999.

BALTAR, M. Tessituras do excesso: notas iniciais sobre o conceito e suas implicações tomando por base um Procedimento operacional padrão. Significação: Revista de Cultura Audiovisual, São Paulo, v. 39, n. 38, p. 124-146, 2012. Disponível em:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2012.71141. Acesso em: 16 jan. 2014.

CAPISTRANO, T. As entranhas do cinema: abrindo Cronenberg. In: O cinema em carne viva: David Cronenberg. Rio de Janeiro: Wset Multimídia e Editora, 2011. p. 7-14.

CAPISTRANO, T. (org). O cinema em carne viva: David Cronenberg. Rio de Janeiro: Wset Multimídia e Editora, 2011.

COSMOPOLIS. Direção: David Cronenberg, Distribuição Imagens Filme, 2012. DVD (105 min), son., color.

CRASH: estranhos prazeres. Direção: David Cronenberg. Canadá, Inglaterra: Alliance

Communications Corporation, 1996. DVD (100 min), son., color.

CRONENBERG, D; RODLEY, C. (ed.) Cronenberg on Cronenberg. 2 ed. London: Faber and Faber, 1997.

DELEUZE, G. Conversações, 1972 – 1990. Rio de Janeiro: Editora 34, 1992.

DELEUZE, G; GUATTARI, F. O que é a filosofia? São Paulo: Editora 34, 1992.

ESPOSITO, R. Le persone e le cose. Roma: Einaudi, 2014.

FERRAZ, M. C. F. O Cinema Maquínico de David Cronenberg. In: CAPISTRANO, T. (org). O cinema em carne viva: David Cronenberg. Rio de Janeiro: Wset Multimídia e Editora, 2011. p. 77-80.

FOUCAULT, M. Dits et Écrits IV (1954-1988). Paris: Gallimard, 1994.

FOUCAULT, M. Nascimento da Biopolítica. Curso no Collège de France (1978-1979). São Paulo: Martins Fontes, 2008.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 1997.

HARAWAY, D. Manifesto ciborgue: ciência, tecnologia e feminismo-socialista no final do século XX. In: HARAWAY, D.; KUNZRU, H.; TADEU, T. (org.). Antropologia do ciborgue: as vertigens do pós-humano. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

HARDT, M; NEGRI, A. Império. Rio de Janeiro: Record, 2001.

MEDEIROS, R. F. Cinema e identidade cultural: David Cronenberg questionando limites.2008. Tese (Doutorado em Literatura Comparada) - Programa de Pós-Graduação em Letras, Instituto de Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008.

MORAES, R. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v.22, n. 37, p. 7-32, 1999.

PELBART, P. P. Vida Capital: ensaios de biopolítica. São Paulo: Iluminuras, 2003.

PERNIOLA, M. O sex appel do inorgânico. São Paulo: Studio Nobel, 2005.

PETERS, J. D. Speaking into the air: a history of the idea of communication. Chicago: The University of Chicago Press, 2000.

SCANNERS. Direção: David Cronenberg. Canadá: Canadian Film Development Corporation, 1981. (103min), son., color.

SODRÉ, M; PAIVA, R. O império do grotesco. Rio de Janeiro: Mauad, 2002.

VIDEODROME: síndrome do vídeo. Direção: David Cronenberg. Canadá: Famous Players, 1983. 1 DVD (87 min), son., color.

VIEIRA, J. L.; COELHO, L. A. Subjetividade virtual em “nova carne”: o fim do tempo, espaço e corpo orgânico no sujeito recriado”. In: CAPISTRANO, T (org). O cinema em carne viva: David Cronenberg. Rio de Janeiro: Wset Multimídia e Editora, 2011.

WOLF, M. Teorias das comunicações de massa. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

YARZA. F. I. S. Diccionario Griego Español. Barcelona: Ramon Sopena, 1945.

Published

2024-02-28

How to Cite

Yamamoto, E. Y., and D. M. Kuspiosz. “Long Live the New Flesh: Grotesque and Biopolitics in Cronenberg”. Intexto, no. 56, Feb. 2024, doi:10.19132/1807-8583.56.133928.

Issue

Section

Articles