The construction of the title on magazine covers

a discussion about the format in nine years of TPM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583202253.121279

Keywords:

journalistic headlines, magazine, TPM, magazine covers, style

Abstract

This article seeks to understand seeks to understand the process of stylistic construction in magazine titles, having as a cutout the TPM magazine. Although it is a punctual design and does not effectively cover all the norms for a title in this support, the proposal intends to contribute to the understanding of its structuring manifestations, having as a design a segmented vehicle with monthly periodicity. To the study, 527 titles (headlines) were collected, published on the covers of nine years of publication. The study adopted as a methodological basis the descriptive research, based on the Content Analysis tool. Conclusively, the study points to writing patterns that are very different from those usually adopted in news content titles, both in print newspapers and on websites, and widely discussed in writing manuals and in specialized literature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thaísa Cristina Bueno, Universidade Federal do Maranhão

Doutora em Comunicação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUC-RS), Mestre em Letras Universidade Federal do Mato Grosso o Sul – Campus de Três Lagoas, Graduada em Comunicação Social pela Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS). É professora permanente no Programa de Pós-Graduação em Comunicação – Mestrado, na UFMA. Coordena o Grupo de Pesquisa em Comunicação em Cibercultura (GCiber) e integra o Grupo de Pesquisa em Ciberjornalismo, numa parceria entre a UFMA e a UFMS.

Lucas Santiago Arraes Reino, Universidade Federal do Maranhão

Mestre em Ciência da Informação pela UNB (2005), doutor em Comunicação pela Pontifícia Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2016), professor adjunto no curso de Comunicação Social – Jornalismo na Universidade Federal do Maranhão. Integra os grupos de pesquisa Gciber (Grupo de Pesquisa em Comunicação e Cibercultura) e Ciberjor (Grupo de Pesquisa em Ciberjornalismo). Entre os livros organizados estão “Comentários de leitores na Internet” (2015), “Performance em Ciberjornalismo, tecnologia, inovação e eficiência” (2017), entre outros. Sua pesquisa é focada em geolocalização e rastreabilidade de dados no ciberespaço.

References

ABRIL. Como escrever bem para nossas revistas. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990.

ALI, Fátima. A arte de editar revistas. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

AMARAL, Luiz de. Técnica de jornal e periódico. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1982.

ASSUMPÇÃO, Maria Elena Ortiz; BOCCHINI, Maria Otília. Para escrever bem. São Paulo: Malone, 2006.

BAHIA, Juarez. Jornal, história e técnica: as técnicas do jornalismo. São Paulo: Ática, 1974.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.

BELTRÃO, Luiz. A imprensa informativa. São Paulo: Folco Masucci, 1969.

BUENO, Thaísa; REINO, Lucas Santiago Arraes. Título de revista: uma discussão sobre o formato a partir dos modos de escrita em nove anos da TPM. In: INTERCOM – CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 44., 2021, virtual. Anais [...]. Recife: Universidade Católica de Recife, 2021. p. 1-16.

BUENO, Thaísa; REINO, Lucas Santiago Arraes. SEO no jornalismo: títulos testáveis e suas implicações. Estudos em Jornalismo e Mídia, Florianópolis, v. 16, n. 2, p. 98-112, nov. 2019.

CARDOSO, Carla Rodrigues. Nos bastidores do óbvio: A capa e newsmagazine como Dispositivo de Comunicação. In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO PORTUGUESA DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 5., 2007, Braga. Anais [...]. Braga: Universidade do Minho, 2007. p. 590-601.

COMASSETTO, Leonardo Ramires. As razões do título e do lead: uma abordagem cognitiva da estrutura da notícia. Dissertação (Mestrado em Letras/Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2001.

DOUGLAS, Joaquim. Jornalismo: a técnica do título. São Paulo: Agir, 1966.

ERBOLATO, Mário. Técnicas de Codificação em Jornalimo. São Paulo: Ática, 1991.

FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Análise de Conteúdo. Brasília: Liber Livro Editora, 2005.

FOLHA DE S. PAULO. Manual da redação: as normas de escrita e conduta do principal jornal do país. Publifolha: São Paulo, 2021.

GARCIA, Luiz. Manual de redação e estilo. São Paulo: Globo, 1993.

GRADIM, Anabella. Manual de jornalismo. Covilhã: Universidade da Beira Interior, 2000.

HENRIQUES, Claudio Cezar. Estilística e discurso: estudos produtivos sobre texto e expressividade. Rio de Janeiro: Campus, 2011.

HERNANDES, Nilton. A mídia e seus truques: o que o jornal, revista, TV, rádio e internet fazem para captar e manter a atenção do público. São Paulo: Contexto, 2006.

LAGE, Nilson. A linguagem Jornalística. São Paulo: Ática, 1985.

KOPP, Rudinei. Design para capas de revistas: padronização e flexibilização. In: FELIPPI, Ângela; SOSTER, Demétrio de Azeredo; PICCININ, Fabiana (org.). Edição de imagens em jornalismo. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2008. p. 210-240.

MANUAL DE REDAÇÃO E ESTILO DE O ESTADO DE S. PAULO. São Paulo: O Estado de S. Paulo, 1997.

MEDINA, Jorge Bomfim. Gêneros jornalísticos: repensando a questão. Revista Simpolium, São Paulo, v.1, n. 1, p. 45-55 jan./jun., 2001.

MARQUES DE MELO, José de. A opinião no jornalismo brasileiro. Petrópolis: Vozes, 1985.

MOREIRA, Juzelly Fernandes Barreto. Estilo, texto e sentido. Natal: Editora IFRN, 2019.

FORGEARINI NUNES, Maria. Capas Da Cacique: Efeitos De Sentido Da Infância, Do Brincar E Da Brincadeira Nos Anos 1950 Em Uma Revista Infantil. Caderno de Resumos do Congresso de Leitura do Brasil, [S. l.], v. 1, n. 1, [s. p.], 2021.

PEREIRA JR., Luiz Costa. Guia para a edição jornalística. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

PINTO, Ana Estela de Sousa. Jornalismo Diário: reflexões, recomendações, dicas e exercícios. São Paulo: Publifolha, 2009.

PRETTO, Juliana Regina. O estilo Jornalístico. Estudos Linguísticos, São Paulo, v. 3, n. 38, p. 481-491, 2009.

REINO, Luciana da Silva Souza. Novas configurações textuais do slogan publicitário na contemporaneidade. Tese (Doutorado em Comunicação) – Programa de Pós-graduação em Comunicação, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019.

SCALZO, Marília. Jornalismo de revista. São Paulo: Contexto, 2003.

SODRÉ, Muniz; FERRARI, Maria Helena. Técnica de Redação: o texto nos meios de informação. Rio de Janeiro: Francisco Alves Editora, 1982.

SOUZA, Maurini de; MANDAJI, Carolina Fernandes; MERENCIO, Priscilla Terhaag. Discursos do Feminino na Contemporaneidade: Revista TPM. Revista Ártemis, João Pessoa, v. 21, n. 1, p. 102-115, jan./jul. 2016.

TPM. São Paulo: Editora Trip. Edição 133, julho de 2013.

TPM. São Paulo: Editora Trip. Edição 172, setembro de 2017.

TRIP; TPM. Mídia Kit 2022. Revista Trip, São Paulo, 2022.

Published

2022-11-07

How to Cite

Bueno, T. C., and L. S. A. Reino. “The Construction of the Title on Magazine Covers: A Discussion about the Format in Nine Years of TPM”. Intexto, no. 53, Nov. 2022, p. 121279, doi:10.19132/1807-8583202253.121279.

Issue

Section

Articles