Bank advertising
consumption, work, and value
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-8583202253.107370Keywords:
Advertising, Banks , Fintechs, Comsumption, LaborAbstract
The goal of this article is to determine the transformations in the construction of corporate identities of large retail banks, especially observing the hypothesis that the graphic brands of these companies have lost communicative relevance and have been replaced by the advertised simulation of empathy for customers. Our methodology is the comparison of our empirical object with what the theory presents to us and with the reality of such object. The result is divided into two main parts: “immaterial economy and money” and “immaterial labor and value”. Our conclusion points out that, even though banks are withdrawing their brands from the public space, advertising allows them to enunciate themselves as closer to consumers than ever before.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. O uso dos corpos: homo sacer, IV, 2. São Paulo: Boitempo, 2017.
BANCO DO BRASIL. Evolução da marca BB. [S. l.], [2016?] Disponível em: http://www.bb.com.br/docs/pub/inst/dwn/LinhaTempoMarcaBB.pdf. Acesso em: 31 jan. 2022.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
BRONZATI, Aline; ROCHA, André Ítalo. Bancos terão de fechar 30% das agências em até 3 anos para manter rentabilidade, diz estudo. [S. I.], 12 mar. 2021. Portal Terra. Disponível em: https://www.terra.com.br/noticias/coronavirus/bancos-terao-de-fechar-30-dasagencias-em-ate-3-anos-para-manter-rentabilidade-dizestudo,e706d11e85832b5980b05c024448e577j3430sw4.html. Acesso em: 31 jan. 2021.
COMERCIAL - Itaú (1979). [S. l.], 2018. 1 vídeo (1 min.). Publicado pelo canal Arquivo Marckezini. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=1gdkDrGhtFE. Acesso em: 31 jan. 2022.
FAQUINETTI, Alan. Colírio Mnemônico: assinaturas visuais e o papel da linguagem publicitária na construção de seus significados. 2017. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Semiótica) – Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2017.
FERGUSON, Niall. A ascensão do dinheiro. São Paulo: Planeta do Brasil, 2009.
FERRARA, Lucrécia D’Alessio. Design em espaços. São Paulo: Rosari, 2002.
FERRARI, Hamilton. Maiores bancos digitais têm 82 milhões de contas em 2021. [S. I.], 11 jun. 2021. Poder 360. Disponível em: https://www.poder360.com.br/economia/maioresbancos-digitais-tem-82-milhoes-de-contas-em-2021/. Acesso em: 31 jan. 2022.
GORZ, André. O imaterial: conhecimento, valor e capital. São Paulo: Annablume, 2005.
HUBERMAN, Leo. História da riqueza do homem. Rio de Janeiro: Zahar, 1984.
INSTITUTO ANTÔNIO HOUAISS DE LEXICOGRAFIA. Pequeno dicionário Houaiss da língua portuguesa. São Paulo: Moderna, 2015.
ITAÚ. Atendimento – Buscando mais tempo para o que realmente importa? [S. l.], 2019. 1 vídeo (30 seg.). Publicado pelo Banco Itaú. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=5FIptgvPda8. Acesso em: 31 jan. 2022.
LIPOVETSKY, Gilles. A felicidade paradoxal: ensaio sobre a sociedade do hiperconsumo. São Paulo: Schwarcz, 2008.
NUBANK. O que é fintech e por que esse termo ficou tão popular? [S. l.], 17 mar. 2020.
Blog Nubank. Disponível em: https://blog.nubank.com.br/fintech-o-que-e/. Acesso em: 31 jan. 2022.
SENNETT, Richard. Juntos. 6. ed. Rio de Janeiro: Record, 2021.
SENNETT, Richard. The Craftsman. New Haven; London: Yale University Press, 2008.
STOLARSKI, André. Alexandre Wollner e a formação do design moderno no Brasil. São Paulo: Cosac Naify, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Alan Faquinetti da Costa, Lucrécia D'Aléssio Ferrara

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).