From Eisenstein to Bressane: genealogies of an experimental gesture.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583202152.104546

Keywords:

Actor. Cinema. Experimental. Eye mutilation.

Abstract

The art of acting occupies the center of expressive concerns that are the main pillar of researches within what is conventionally called experimental cinema. Countless filmmakers and actors used a vast palette of figurative processes to express a theme that permeates almost the entire history of experimental cinema: the act of seeing through the cinematographic device and by human vision (character / viewer). This article describes how actors and directors promoted this figurative investigation into the motif of the eye mutilation and its variables (enucleation, haemolacria, interferences and ophthalmologic surgeries) in productins outside the theoretical framework of classic cinemas.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sandro de Oliveira, Universidade Estadual de Goiás (UEG)

Docente no Curso de Cinema e Audiovisual na Universidade Estadual de Goiás (UEG). Doutor em Multimeios pela Unicamp (Universidade de Campina). Membro do ACCRA (Approches contemporaines de la création et de la réflexion artistiques), Université de Strasbourg e do GEAs (Grupo de Estudos do Ator no Audiovisual), Unicamp.

References

A IDADE do ouro. Direção: Luís Buñuel. Roteiro: Luís Buñuel e Salvador Dalí. 1930. (60 min.), mono, p. & b.

ALBERA, François. L’Avant-Garde au cinéma. Paris: Armand Colin, 2005.

AMOR louco. Direção: Júlio Bressane. Roteiro: Júlio Bressane. 1971. (85 min.), mono, p. & b.

AUMONT, Jacques. À quoi pensent les films. Paris: Séguier, 1996.

BORDWELL, D.; THOMPSON, K.; STAIGER, J. The classical Hollywood cinema. Film style & mode of production to 1960. London: Routledge, 2005.

BRAKHAGE, Stan. Metaphors on vision. Denver: University of Colorado: Filme Culture, 1963.

BRENEZ, Nicole. L’Ange noir – Plastiques du négatif dans le cinema expérimental. In: De la figure en général e du corps en particulier – L’invention figurative au cinema. Louvain-la- Neuve – Bégica: De Boeck, 1998.

COMOLLI, Jean-Louis. Ver e poder, a inocência perdida: cinema, televisão, ficção, documentário. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.

DAMOUR, Christophe. La déploration, de Sarah Bernhardt à Al Pacino. Permanence et migration d’une posture codifiée (arts visuels, théâtre, cinéma). Cinémas Revue d'études cinématographiques, Montréal, v. 25, n. 1, p. 17-37, 2014.

DAMOUR, Christophe; VALMARY, Hélène; VIVIANI, Christian (dir.) Généalogies de l’acteur au cinéma. Echos, influences, migrations. Cycnos, Nice, vol. 27, n. 2, p. 9–18, 2011.

DUBOIS, Phillipe. Cinema, vídeo, Godard. São Paulo: Cosac & Naify, 2004.

EVEN as you and I. Direção: Roger Barlow, Harry Hay e Leroy Robbins. Roteiro: não creditado. 1937. (12 min.), mono, p. & b.

FAMÍLIA do barulho. Direção: Júlio Bressane. Roteiro: Júlio Bressane. 1970. (75 min.), mono, p. & b.

FERREIRA, Jairo. Cinema de invenção. São Paulo: Limiar, 2000.

FUNERAL parade of roses. Direção: Toshio Matsumoto. Roteiro: Toshio Matsumoto. 1969. (105 min.), mono, p. & b.

GODARD, Jean-Luc. Défense et illustration du découpage classique. Cahiers du Cinéma, Paris, n. 15, Tome III, p. 33-49, set. 1952.

KITTLER, Friedrich. Optical media: Berlin lectures 1999. Cambridge: Polity Press, 2010.

LYRA, Bernadette. A nave extraviada. São Paulo: Annablume: ECA-USP, 1995.

MAUSS, Marcel. As técnicas do corpo. In: Sociologia e antropologia. São Paulo: Cosac & Naify, 2003.

MITRY, Jean. Le cinema expérimental – histoire et perspectives. Paris: Editions Seghers, 1974.

O ENCOURAÇADO Potemkin. Direção: Serguei Eisenstein. Roteiro: Serguei Eisenstein, Nina Agadzhánova-Shutkó, Nicolai Asseiev, Sergei Tretyakov. 1925. (74 min.), mono, p. & b.

O REI do baralho. Direção: Júlio Bressane. Roteiro: Júlio Bressane. 1974. (90 min.), mono, p. & b.

REFLECTIONS on black. Direção: Stan Brakhage. Roteiro: Stan Brakhage. 1955. (12 min.), mono, p. & b.

RENAN, Sheldon. An introduction to the American Underground film. New York: E. P. Dutton, 1967.

SERMÕES: A história de Antônio Vieira. Direção: Júlio Bressane. Roteiro: Júlio Bressane. 1989. (80 min.), dolby, color e p. & b.

SITNEY, P. Adams. Visionary film – The American avant-garde. New York: Oxford University Press, 1980.

SITNEY, P. Adams (ed.) The avant-garde film – A reader of theory and criticism. New York: Anthology Film Archives, 1987. (Col. Anthology Film Archives #3).

TEIXEIRA, Francisco E. O cineasta celerado. A arte de se ver fora de si no cinema poético de Júlio Bressane. São Paulo: Annablume, 2011.

THE CAGE. Direção: Sidney Peterson. Roteiro: não creditado. 1947. (28 min.), mono, p. & b.

THE WAY to shadow Garden. Direção: Stan Brakhage. Roteiro: Stan Brakhage. 1955. (10 min.), mono, p. & b.

T,O,U,C,H,I,N,G. Direção: Paul Sharits. Roteiro: não creditado. 1968. (12 min.), mono, p. & b.

TRAITÉ de bave et d’éternité. Direção: Isidore Isou. Roteiro: não creditado. 1952. (125 min.), mono, p. & b.

TYLER, Parker. Underground Film – a critical history. Nova York: Da Capo Press, 1995.

UM CÃO Andaluz. Direção: Luis Buñuel, Salvador Dalí. Roteiro: Luis Buñuel, Salvador Dalí. 1929. (21 min.), mono, p. & b.

VELOSO, Geraldo. Por uma arqueologia do “outro” cinema. Estado de Minas, Belo Horizonte, 17 mai. 1983-14 jun. 1983.

VISUAL training. Direção: Frank Zwartjes. Roteiro: não creditado. 1969. (08 min.), mono, p. & b.

WEES, William C. Light Moving in Time: Studies in the Visual Aesthetics of Avant-Garde Film. Berkeley: University of California Press, 1992.

Published

2021-06-29

How to Cite

de Oliveira, S. “From Eisenstein to Bressane: Genealogies of an Experimental Gesture”. Intexto, no. 52, June 2021, p. 104546, doi:10.19132/1807-8583202152.104546.

Issue

Section

Articles