Metanarrative, fiction and non-fiction in Jafar Panahi's Taxi

Authors

  • Pedro Piccoli Garcia
  • Fabiana Quatrin Piccinin

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583202152.92653

Keywords:

Metanarrative. Fiction and nonfiction. Iranian films.

Abstract

The aim of this article is to discuss how contemporary cinema has been exploring the tension in the boundaries between fiction and nonfiction through the strategic use of metanarrative devices. Metanarrative exposes and brings into question the inevitable processes of fictionalization of the narrative and the intention to offer through it authentication proofs of the real, supposedly and dialectically constructed in the bordering relations of the subjective interference of an enunciating instance. Iranian director Jafar Panahi’s cinematography, well known for its self-reflexivity, propounds the idea that art should look inward and recognize itself as discourse. We analyze his 2015 film Taxi, whose choice of language and discourse is the result of the operational constraints to which Panahi was subjected, as he was forbidden by the Iranian justice to make cinema. Seeking to present ordinary life situations in Tehran, the director turns on a camera inside a taxi, where he plays the role of the driver while having conversations with random passengers. We conclude that Panahi makes cinema in order to bring that act into question and to position it as a political act. His work shows us the impossibility of limiting the nature of the audiovisual medium and, by extension, the very principles regulating filmmaking in Iran, and denounces the repressive system which dominates it. in the coon film pr.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pedro Piccoli Garcia

Jornalista e Mestre em Letras pela Universidade de Santa Cruz do Sul (Unisc).

Fabiana Quatrin Piccinin

Doutora em Comunicação, professora e pesquisadora do Departamento de Comunicação Social e do Programa de Pós-Graduação em Letras - Mestrado e Doutorado da Universidade de Santa Cruz do Sul (Unisc).

References

AMARAL, Aline Moreira do. A representação da mulher em O círculo de Jafar Panahi: o Irã, o Islã e o cinema (1979-2001). 2015. Dissertação (Mestrado em História) - Programa de Estudos Pós-Graduados em História, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.

ANDERSON, Perry. As origens da pós-modernidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1999.

ANDRADE, Ana Lúcia. O filme dentro do filme: a metalinguagem no cinema. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1999

AUMONT, Jacques et al. A estética do filme. Campinas: Papirus, 1995.

BARTHES, Roland. Análise estrutural da narrativa. Petrópolis: Vozes, 2008.

BAZIN, André. O cinema: ensaios. São Paulo: Brasiliense, 1991.

BERNARDO, Gustavo. O livro da metaficção. Rio de Janeiro: Tinta Negra, 2010.

CAMARGOS, Marcia; CARRANCA, Adriana. O Irã sob o chador: duas brasileiras no país dos 96 aiatolás. Rio de Janeiro: Globo, 2010.

COSTA, Bruno. Paixão e nostalgia pelo real. In: ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DOS PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM COMUNICAÇÃO, 19., 2010, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: PUC-RJ, 2010. p. 1-13.

FIGUEIREDO, Vera Lúcia Follain de. Novos realismos, novos ilusionismos. In: GOMES, Renato Cordeiro; MARGATO, Izabel (org.). Novos realismos. Belo Horizonte: UFMG, 2012. p. 119-132.

GAUDREAULT, André; JOST, François. A narrativa cinematográfica. Brasília: UnB, 2009.

GOMES, Renato Cordeiro. Por um realismo brutal e cruel. In: GOMES, Renato Cordeiro; MARGATO, Izabel (org.). Novos realismos. Belo Horizonte: UFMG, 2012. p. 71-90.

HUTCHEON, Linda. Poética do pós-modernismo: história, teoria, ficção. Rio de Janeiro: Imago, 1999.

HUTCHEON, Linda. Narcissistic narrative: the metafictional paradox. Waterloo: Wilfrid Laurier University Press, 1980.

JAGUARIBE, Beatriz. O choque do real: estética, mídia e cultura. Rio de Janeiro: Rocco, 2007.

JAMESON, Fredric. Pós-modernismo: a lógica cultural do capitalismo tardio. 2. ed. São Paulo: Ática, 1997.

LOPES, Denílson. Estéticas do artifício, estéticas do real. In: GOMES, Renato Cordeiro; MARGATO, Izabel (org.). Novos realismos. Belo Horizonte: UFMG, 2012. p. 147-162.

LYOTARD, Jean-François. A condição pós-moderna. 8. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2004.

MELEIRO, Alessandra. O novo cinema iraniano: arte e intervenção social. São Paulo: Escrituras, 2006.

METZ, Christian. Linguagem e cinema. São Paulo: Perspectiva, 1980.

MOUSINHO, Luiz Antonio; OLIVEIRA, Rayssa Mykelli de Medeiros. Os dispositivos metaficcionais e a imbricação de forma e conteúdo em O artista. Revista Livre de Cinema, João Pessoa, v. 5, n. 1, p. 4-15, 2018.

TÁXI Teerã. Direção de Jafar Panahi. Teerã: Jafar Panahi Films Production, 2015. 1 disco (82 min), son., color.

ZIZEK, Slavoj. Bem-vindo ao deserto do real! cinco ensaios sobre o 11 de setembro e datas relacionadas. São Paulo: Boitempo, 2002.

Published

2021-01-04

How to Cite

Garcia, P. P., and F. Q. Piccinin. “Metanarrative, Fiction and Non-Fiction in Jafar Panahi’s Taxi”. Intexto, no. 52, Jan. 2021, p. 92653, doi:10.19132/1807-8583202152.92653.

Issue

Section

Articles