Thank God I’m an atheist: the criticism of priesthood in the cinema of Luis Buñuel

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583202050.127-145

Keywords:

Luis Buñuel. Surrealism. Religiosity. Priesthood. Atheism.

Abstract

This article aims to analyze how the cinema of Luis Buñuel deals with the devotion of leading characters in the exercise of some degree in priesthood, especially the Christian, permeated by the filmmaker’s atheism and the surrealism in his work, since the misfortunes of religiosity are recurrent as a theme in his filmography. From the concepts of surrealism and its strategies in audiovisual construction of rational disarticulation, three films with sacerdotal protagonists are analyzed in terms of how much they align or differ from those attributes of the surrealist movement, in search of particularities. The films are Nazarin (1959), Viridiana (1961) and Simão do Deserto (1965). They are also compared to each other and to the specific surrealistic characteristics and criticism of religion, recurring in the work of the Spanish filmmaker, in order to note to what extent they apply to each of them. In all the three films, the adversities of the protagonists reinforce the sense that their devotion and their sacrifice can’t make the beneficiaries better nor accomplish their own plans. In practice, the supposedly exempt perspective defended by the director reiterates the uselessness of faith, in a logical construction that moves away from the surrealist subconscious principle, a strategy that only Simão do Deserto (1965) clearly recovers, while still maintaining the same thesis.

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Author Biographies

Fabiano Pereira de Souza, Universidade Anhembi Morumbi

Doutorando (2017-2020) e Mestre em Comunicação, área de concentração Comunicação Audiovisual, linha de pesquisa Análises de Produtos Audiovisuais (2016) pela Universidade Anhembi Morumbi. Possui especialização em Cinema, Vídeo e Fotografia - Criação em Multimeios (2008), graduação em Comunicação Social - Jornalismo (2002) e graduação em Design Digital (1997), todos pela Universidade Anhembi Morumbi. Integrante do grupo de pesquisa, inscrito no CNPq, Cinema expandido, da estereoscopia ao web footage: novos regimes de visualidade no século XXI. Tem experiência na área de Comunicação, com ênfase em Jornalismo, em publicações de mídia impressa de larga circulação nacional e online.

Rogério Ferraraz, Universidade Anhembi Morumbi

Rogério Ferraraz concluiu o doutorado em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, em 2003, com a tese O cinema limítrofe de David Lynch, sob a orientação da Profa. Dra. Lúcia Nagib. Foi pesquisador visitante na UCLA Los Angeles, em 2002, com bolsa de doutorado-sanduíche da CAPES. Foi secretário de redação da revista Imagens (Unicamp) e editor assistente da revista Galáxia (PUC/SP). Desde 2006, é professor do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Anhembi Morumbi/SP, do qual foi coordenador entre fevereiro de 2010 e janeiro de 2014. Autor de diversos artigos científicos, resenhas e capítulos de livros, atua nas áreas de Comunicação e Artes, com ênfase em Cinema e Televisão. Foi líder do Grupo de Pesquisa Formas e Imagens na Comunicação Contemporânea (CNPq), que estudou, entre outros assuntos, o Cinema de Bordas, e é vice-líder do Grupo de Pesquisa Inovações e Rupturas na Ficção Televisiva Brasileira (CNPq), integrante da rede de pesquisadores OBITEL - Brasil. Foi Secretário-Geral da COMPÓS (Diretoria 2015-2017), da qual fez parte do Conselho entre 2010 e 2014, e também é membro da SOCINE, da qual já fez parte do Conselho Deliberativo entre 2007 e 2011 e do Conselho Fiscal entre 2013 e 2015. Desenvolve, no momento, a pesquisa Desvendando os mistérios de Twin Peaks - o retorno: um novo marco das narrativas seriadas televisivas?, junto à Universidade Anhembi Morumbi/SP.

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Published

2020-08-31

How to Cite

de Souza, F. P., and R. Ferraraz. “Thank God I’m an Atheist: The Criticism of Priesthood in the Cinema of Luis Buñuel”. Intexto, no. 50, Aug. 2020, pp. 127-45, doi:10.19132/1807-8583202050.127-145.

Issue

Section

Articles