Advertising and meaning displacements in the masculine/feminine relation
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-8583201738.98-116Keywords:
Advertising. Brand. Masculine. Feminine. Fairy tales.Abstract
This paper aims to clarify aspects of the relationship between the feminine and masculine in contemporary times. The corpus consists of the printed advertisements made for Melissa, a Brazilian brand of women´s shoes, of a series called “Melissa Tales”. To achieve said goal, we present the notion of postmodern brand, based on Lipovestky and Serroy and Semprini, and also one analysis of the brand as sign and one of the advertisement from Peirce's semiotics. Among the results, it is worth emphasizing that the fairy tale, although subverted, renews the initiatory evidence to the imaginary level, with what the brand, via advertising, offers the reconstruction of meanings and values that inhabit it.Downloads
References
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
BORGHIERH/LOWE. [Campanha Primavera/Verão 2008 Contos de Melissa]. 2007.
BETTELHEIM, Bruno. A psicanálise dos contos de fadas. 16. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.
COELH, Mario; MELISSA. [Cartazes promocionais da Galeria Melissa de Nova York. In: MAXI TENDANCE. Melissa Plastic Dreams: campagne artistique New Yorkaise. 2012 . Disponível em: <http://www.maxitendance.com/2012/10/melissa-plastic-dreams-campagne-new-york.html>. Acesso em: 30 ago. 2016.
CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain. Dicionário de símbolos: mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números. 22. ed. Rio de Janeiro: J. Olympio, 2008.
DIAS, Kadu. Melissa. In: DIAS, Kadu. Mundo das marcas. 2006. Disponível em: <http://mundodasmarcas.blogspot.com.br/2006/07/melissa-moda-em-plstico.html>. Acesso em: 30 ago. 2016.
DRIGO, Maria Ogécia. Comunicação e cognição: semiose na mente humana. Porto Alegre: Sulina; Sorocaba: EdUniso, 2007.
DRIGO, Maria Ogécia; SOUZA, Luciana C. P. de. Aulas de semiótica peirceana. São Paulo: Annablume, 2013.
ELIADE, Mircea. Mito e realidade. 6. ed. São Paulo: Perspectiva, 2000.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade de saber. 13. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1988.
GASTALDO, Edison. Gênero em discursos da mídia. Florianópolis: Mulheres, 2005.
GIDDENS, Anthony. A transformação da intimidade: sexualidade, amor e erotismo nas sociedades modernas. São Paulo: UNESP, 1993.
LIPOVETSKY, Gilles; SERROY, Jean. A cultura-mundo: resposta a uma sociedade desorientada. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
MAFFESOLI, Michel. No fundo das aparências. Petrópolis: Vozes, 2005.
MAFFESOLI, Michel. Saturação. São Paulo: Iluminuras, 2010.
OLIVEIRA, Heloisa H. de S. F. A construção das relações de gênero na publicidade da cerveja Skol: uma análise sobre consumo, cultura e criatividade. 2014. Dissertação de Mestrado em Comunicação. Programa de Pós-Graduação, Faculdade de Comunicação, Universidade de Brasília, Brasília, 2014.
PEIRCE, Charles Sanders. Collected papers of Charles Sanders Peirce. Edited by Charles Hartshorne and Paul Weis. Cambridge: Harvard University Press, 1931-1935. 6v.
PEREIRA, Francisco; VERISSIMO, Jorge. A mulher na publicidade e os estereótipos de género. In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO PORTUGUESA DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 5. 2007, Braga. Atas. Braga: Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade, 2007.
PEREZ, Clotilde. Signos da marca: expressividade e sensorialidade. São Paulo: Thomson Learning, 2004.
PEREZ, Clotilde; BARBOSA, Ivan (Org.). Hiperpublicidade 1: fundamentos e interfaces. São Paulo: Cengage Learning, 2007.
SABAT, Ruth. Pedagogia cultural, gênero e sexualidade. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v.9, n. 1. P. 9-21, 2001.
SANTAELLA, Lúcia. Semiótica aplicada. São Paulo: Thompson, 2002.
SEMPRINI, Andrea. A marca pós-moderna: poder e fragilidade da marca na sociedade contemporânea. São Paulo: Estação das Letras, 2006.
TODOROV, Tzevtan. Introdução à literatura fantástica. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Intexto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).