Advertising and meaning displacements in the masculine/feminine relation

Authors

  • Maria Ogécia Drigo Universidade de Sorocaba (Uniso)
  • Clotilde Perez ECA/USP

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583201738.98-116

Keywords:

Advertising. Brand. Masculine. Feminine. Fairy tales.

Abstract

This paper aims to clarify aspects of the relationship between the feminine and masculine in contemporary times. The corpus consists of the printed advertisements made for Melissa, a Brazilian brand of women´s shoes, of a series called “Melissa Tales”. To achieve said goal, we present the notion of postmodern brand, based on Lipovestky and Serroy and Semprini, and also one analysis of the brand as sign and one of the advertisement from Peirce's semiotics. Among the results, it is worth emphasizing that the fairy tale, although subverted, renews the initiatory evidence to the imaginary level, with what the brand, via advertising, offers the reconstruction of meanings and values that inhabit it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Ogécia Drigo, Universidade de Sorocaba (Uniso)

Doutora em Comunicação em Semiótica pela PUC/SP.

Docente do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura

References

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

BORGHIERH/LOWE. [Campanha Primavera/Verão 2008 Contos de Melissa]. 2007.

BETTELHEIM, Bruno. A psicanálise dos contos de fadas. 16. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

COELH, Mario; MELISSA. [Cartazes promocionais da Galeria Melissa de Nova York. In: MAXI TENDANCE. Melissa Plastic Dreams: campagne artistique New Yorkaise. 2012 . Disponível em: <http://www.maxitendance.com/2012/10/melissa-plastic-dreams-campagne-new-york.html>. Acesso em: 30 ago. 2016.

CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain. Dicionário de símbolos: mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números. 22. ed. Rio de Janeiro: J. Olympio, 2008.

DIAS, Kadu. Melissa. In: DIAS, Kadu. Mundo das marcas. 2006. Disponível em: <http://mundodasmarcas.blogspot.com.br/2006/07/melissa-moda-em-plstico.html>. Acesso em: 30 ago. 2016.

DRIGO, Maria Ogécia. Comunicação e cognição: semiose na mente humana. Porto Alegre: Sulina; Sorocaba: EdUniso, 2007.

DRIGO, Maria Ogécia; SOUZA, Luciana C. P. de. Aulas de semiótica peirceana. São Paulo: Annablume, 2013.

ELIADE, Mircea. Mito e realidade. 6. ed. São Paulo: Perspectiva, 2000.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade de saber. 13. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

GASTALDO, Edison. Gênero em discursos da mídia. Florianópolis: Mulheres, 2005.

GIDDENS, Anthony. A transformação da intimidade: sexualidade, amor e erotismo nas sociedades modernas. São Paulo: UNESP, 1993.

LIPOVETSKY, Gilles; SERROY, Jean. A cultura-mundo: resposta a uma sociedade desorientada. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

MAFFESOLI, Michel. No fundo das aparências. Petrópolis: Vozes, 2005.

MAFFESOLI, Michel. Saturação. São Paulo: Iluminuras, 2010.

OLIVEIRA, Heloisa H. de S. F. A construção das relações de gênero na publicidade da cerveja Skol: uma análise sobre consumo, cultura e criatividade. 2014. Dissertação de Mestrado em Comunicação. Programa de Pós-Graduação, Faculdade de Comunicação, Universidade de Brasília, Brasília, 2014.

PEIRCE, Charles Sanders. Collected papers of Charles Sanders Peirce. Edited by Charles Hartshorne and Paul Weis. Cambridge: Harvard University Press, 1931-1935. 6v.

PEREIRA, Francisco; VERISSIMO, Jorge. A mulher na publicidade e os estereótipos de género. In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO PORTUGUESA DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 5. 2007, Braga. Atas. Braga: Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade, 2007.

PEREZ, Clotilde. Signos da marca: expressividade e sensorialidade. São Paulo: Thomson Learning, 2004.

PEREZ, Clotilde; BARBOSA, Ivan (Org.). Hiperpublicidade 1: fundamentos e interfaces. São Paulo: Cengage Learning, 2007.

SABAT, Ruth. Pedagogia cultural, gênero e sexualidade. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v.9, n. 1. P. 9-21, 2001.

SANTAELLA, Lúcia. Semiótica aplicada. São Paulo: Thompson, 2002.

SEMPRINI, Andrea. A marca pós-moderna: poder e fragilidade da marca na sociedade contemporânea. São Paulo: Estação das Letras, 2006.

TODOROV, Tzevtan. Introdução à literatura fantástica. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 2003.

Published

2017-01-24

How to Cite

Drigo, M. O., and C. Perez. “Advertising and Meaning Displacements in the masculine/Feminine Relation”. Intexto, no. 38, Jan. 2017, pp. 98-116, doi:10.19132/1807-8583201738.98-116.

Issue

Section

Articles