Why russian and not soviet? Cinema and semiotics of the Slavic Field
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-8583201532.15-37Keywords:
Russian cinema. Dialogism. Soviet avant-garde. Realism. Semiotics of culture. Modeling systems.Abstract
This essay explores the dichotomy between the processes of the so-called Russian cultural identity as a form of affiliation with the Soviet ideology. It takes Tarkovski’s film and its clashes with the Socialist realism as its starting point. There lies the sources of a discussion, not least controversy, that goes beyond the very limits of the Soviet revolutionary vanguard. According to the hypothesis of our work, the conflicts surrounding the Russian vs. Soviet conflicts can be scaled in three areas: the geopolitical, cultural, and ideological. As it is set in the literary, cinematic and semiotic fields, we have found arguments and experiences that lead us to situate the main research’s question as a way for a critical investigation of an almost unknown history.Downloads
References
AMÉRICO, E. V. Alguns aspectos da semiótica da cultura de Iúri Lotman. 2012. Tese. (Doutorado em Literatura e Cultura Russa) - Programa de Pós-graduação em Literatura e Cultura Russa, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.
ANDREY RUBLEV. Direção e roteiro: Andrei Tarkovski. Suécia, 1969. Título original: Andrey Rublev. 1 DVD.
BAKHTIN, M.M. Formas de tempo e de cronotopo no romance: ensaio de poética histórica. In: _______. Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. Tradução: A. F. Bernardini et. al. São Paulo: UNESP, 1988. p. 211-362.
DOSTOIÉVSKI, F. Notas de inverno sobre impressões de verão. In: _______. Memórias do subsolo e outros escritos. Trad. B. Schnaiderman. São Paulo: Paulicéia, 1992. p. 62-186.
EIKHENBAUM, B. Literature and Cinema. In: Twentieth Century Literary Studies. Russian Formalism, dec. 1972.
EISENSCHITZ, B. Sur Romm. Cahiers du Cinèma, Paris, n. 219, p. 19-20, avr. 1970.
IVANOV, V.V. et al. Teses para uma análise semiótica da cultura (uma aplicação aos textos eslavos). In: MACHADO, I. Escola de semiótica. A experiência de Tártu-Moscou para o estudo da cultura. São Paulo: FAPESP; Ateliê, 2003. p. 96-137.
JALLAGEAS, N. Estratégia de construção no cinema de Andriêi Tarkóvski. A perspectiva inversa como procedimento. 2007. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) – Programa de Pós-graduação em Comunicação e semiótica, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.
KOVÀCS, B. A.; SZILÀGYI, A. Les mondes d’Andreï Tarkovski. Tradução: V. Charaire. Lausanne: L’Age d’Homme, 1987.
LEYDA, J. Kino. A history of the Russian and Soviet Film. London: George Allen & Unwin, 1973.
LOTMAN, I. M. A estrutura do texto artístico. Tradução: M. C. V. Raposo e A. Raposo. Lisboa: Estampa, 1979.
LOTMAN, Iúri; USPENSKI, Boris; IVANOV, V. Ensaios de semiótica soviética. Tradução: V. Navas; S. T. Menezes. Lisboa: Horizonte, 1981.
LOTMAN, J.M.; USPENSKI, B.A. Tipologia della cultura. Tradução: M. B. Faccani et al. Milano: Bompiani, 1975.
LUCID, Daniel P. (Ed.). Soviet semiotics: an anthology. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 1977.
MACHADO, I. A. Analogia do dissimilar: Bakhtin e o Formalismo russo. São Paulo: Perspectiva; Secretaria do Estado da Cultura, 1989.
MACHADO, I. A. O romance e a voz: a prosa dialógica de Mikhail Bakhtin. São Paulo: FAPESP; Rio de Janeiro: Imago, 1995.
MACHADO, I. A. Espaço semiótico em diálogo e fronteiras. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE ESTUDOS DISCURSIVOS: HUMANIDADE(S) DIALÓGICA(S). Semiótica da cultura: diálogos entre Lótman e Bakhtin. 3., Assis, 2014. Anais... Assis: UNESP, 2014.
O SACRIFÍCIO. Direção e roteiro: Andrei Tarkovski. Suécia, 1986. Título original: Offret. 1 DVD.
PEIRCE, C. S. Conferências sobre o pragmatismo. In: Escritos coligidos. São Paulo: Abril Cultural, 1980. p. 5-60.
PEIRCE, C. S. O ícone, o indicador e símbolo. In: Semiótica e filosofia. São Paulo:Cultrix, 1975. p. 115-134.
PETRIC, V. Constructivism in film. Cambridge: Cambridge University Press, 1987.
SCHNAIDERMAN, B. Semiótica na URSS: uma busca dos “elos perdidos”. In: SCHNAIDERMAN, B. (Org.). Semiótica russa. São Paulo: Perspectiva, 1979. p. 9-27.
TARKOVSKI, A. A. Esculpir o tempo. São Paulo: Martins Fontes, 1990.
TOLSTOI, L. Guerra e paz. Tradução: L. Martins. São Paulo: Círculo do Livro, 1974.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Irene de Araújo Machado

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).