Why russian and not soviet? Cinema and semiotics of the Slavic Field

Authors

  • Irene de Araújo Machado Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583201532.15-37

Keywords:

Russian cinema. Dialogism. Soviet avant-garde. Realism. Semiotics of culture. Modeling systems.

Abstract

This essay explores the dichotomy between the processes of the so-called Russian cultural identity as a form of affiliation with the Soviet ideology. It takes Tarkovski’s film and its clashes with the Socialist realism as its starting point. There lies the sources of a discussion, not least controversy, that goes beyond the very limits of the Soviet revolutionary vanguard. According to the hypothesis of our work, the conflicts surrounding the Russian vs. Soviet conflicts can be scaled in three areas: the geopolitical, cultural, and ideological. As it is set in the literary, cinematic and semiotic fields, we have found arguments and experiences that lead us to situate the main research’s question as a way for a critical investigation of an almost unknown history.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Irene de Araújo Machado, Universidade de São Paulo

Professora da Escola de Comunicações e Artes da USP; Professora do PPG em Meios e Processos Audiovisuais da USP; Pesquisadora CNPq PQ-1D; Editora Científica da Revista Significação e da Revista E-Compós. Orientadora de Mestrado e Doutorado no campo da Semiótica da Cultura.

References

AMÉRICO, E. V. Alguns aspectos da semiótica da cultura de Iúri Lotman. 2012. Tese. (Doutorado em Literatura e Cultura Russa) - Programa de Pós-graduação em Literatura e Cultura Russa, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.

ANDREY RUBLEV. Direção e roteiro: Andrei Tarkovski. Suécia, 1969. Título original: Andrey Rublev. 1 DVD.

BAKHTIN, M.M. Formas de tempo e de cronotopo no romance: ensaio de poética histórica. In: _______. Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. Tradução: A. F. Bernardini et. al. São Paulo: UNESP, 1988. p. 211-362.

DOSTOIÉVSKI, F. Notas de inverno sobre impressões de verão. In: _______. Memórias do subsolo e outros escritos. Trad. B. Schnaiderman. São Paulo: Paulicéia, 1992. p. 62-186.

EIKHENBAUM, B. Literature and Cinema. In: Twentieth Century Literary Studies. Russian Formalism, dec. 1972.

EISENSCHITZ, B. Sur Romm. Cahiers du Cinèma, Paris, n. 219, p. 19-20, avr. 1970.

IVANOV, V.V. et al. Teses para uma análise semiótica da cultura (uma aplicação aos textos eslavos). In: MACHADO, I. Escola de semiótica. A experiência de Tártu-Moscou para o estudo da cultura. São Paulo: FAPESP; Ateliê, 2003. p. 96-137.

JALLAGEAS, N. Estratégia de construção no cinema de Andriêi Tarkóvski. A perspectiva inversa como procedimento. 2007. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) – Programa de Pós-graduação em Comunicação e semiótica, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.

KOVÀCS, B. A.; SZILÀGYI, A. Les mondes d’Andreï Tarkovski. Tradução: V. Charaire. Lausanne: L’Age d’Homme, 1987.

LEYDA, J. Kino. A history of the Russian and Soviet Film. London: George Allen & Unwin, 1973.

LOTMAN, I. M. A estrutura do texto artístico. Tradução: M. C. V. Raposo e A. Raposo. Lisboa: Estampa, 1979.

LOTMAN, Iúri; USPENSKI, Boris; IVANOV, V. Ensaios de semiótica soviética. Tradução: V. Navas; S. T. Menezes. Lisboa: Horizonte, 1981.

LOTMAN, J.M.; USPENSKI, B.A. Tipologia della cultura. Tradução: M. B. Faccani et al. Milano: Bompiani, 1975.

LUCID, Daniel P. (Ed.). Soviet semiotics: an anthology. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 1977.

MACHADO, I. A. Analogia do dissimilar: Bakhtin e o Formalismo russo. São Paulo: Perspectiva; Secretaria do Estado da Cultura, 1989.

MACHADO, I. A. O romance e a voz: a prosa dialógica de Mikhail Bakhtin. São Paulo: FAPESP; Rio de Janeiro: Imago, 1995.

MACHADO, I. A. Espaço semiótico em diálogo e fronteiras. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE ESTUDOS DISCURSIVOS: HUMANIDADE(S) DIALÓGICA(S). Semiótica da cultura: diálogos entre Lótman e Bakhtin. 3., Assis, 2014. Anais... Assis: UNESP, 2014.

O SACRIFÍCIO. Direção e roteiro: Andrei Tarkovski. Suécia, 1986. Título original: Offret. 1 DVD.

PEIRCE, C. S. Conferências sobre o pragmatismo. In: Escritos coligidos. São Paulo: Abril Cultural, 1980. p. 5-60.

PEIRCE, C. S. O ícone, o indicador e símbolo. In: Semiótica e filosofia. São Paulo:Cultrix, 1975. p. 115-134.

PETRIC, V. Constructivism in film. Cambridge: Cambridge University Press, 1987.

SCHNAIDERMAN, B. Semiótica na URSS: uma busca dos “elos perdidos”. In: SCHNAIDERMAN, B. (Org.). Semiótica russa. São Paulo: Perspectiva, 1979. p. 9-27.

TARKOVSKI, A. A. Esculpir o tempo. São Paulo: Martins Fontes, 1990.

TOLSTOI, L. Guerra e paz. Tradução: L. Martins. São Paulo: Círculo do Livro, 1974.

Published

2015-06-05

How to Cite

Machado, I. de A. “Why Russian and Not Soviet? Cinema and Semiotics of the Slavic Field”. Intexto, no. 32, June 2015, pp. 15-37, doi:10.19132/1807-8583201532.15-37.

Issue

Section

Essay