Texts, textures and intertexts: notes on learning and competency in the digital communication

apontamentos sobre aprendizado e competência na comunicação digital

Authors

  • Fátima Regis Oliveira Universidade do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583201533.209-224

Keywords:

Texts. Competencies. Digital communication.

Abstract

The paper aims to discuss the learning process in digital communication. Media and digital networks cause the emergence of communication practices which enables appropriation, creation and sharing of hybrid texts (oral, visual and tactile). These digital practices explore body sensorialities and operate in physical situations, mobilizing knowledge, abilities and attitudes denominated by sociology as competence building (PERRENOUD, 1999). Because competence building is based upon concrete situations, and stimulates body and engagement, it differs from formal learning, often abstract and decontextualized. This can explain educators’ interest in digital communication. We can infer that digital learning operates as a sociotechnical network. This etymological recover enable us to see how scholar culture stripped text of its fundamental qualities: text includes texture (form, sensorium) and plot (network, intertextuality) (MCKENZIE, 2004).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fátima Regis Oliveira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Professora Associada e Pesquisadora da Faculdade de Comunicação Social e do Programa de Pós-graduação em Comunicação da UERJ. Bolsista CNPq e Bolsista Prociência/Faperj.

References

AARSETH, Espen. Cybertext: perspectives on ergodic literature. Baltimore: The John Hopkins University, 1997.

ANDERSON, Chris. A cauda longa: do mercado de massa para o mercado de nicho. Rio de Janeiro: Campus; Elsevier, 2006.

AQUINO, Maria Clara. Interatividade e participação em contexto de convergência midiática. In: RIBEIRO, José Carlos; FALCÃO, Thiago; SILVA, Tarcízio (Org.). Mídias Sociais: saberes e representações. Salvador: EDUFBA, 2012.

BOLTER, Jay D.; GRUSIN, Richard. Remediation: understanding new media. Cambridge, Massachusetts, 1999.

CECI, Stephen J.; BARNETT, Susan M.; KANAYA, Tomoe. Developing Childhood Proclivities Into Adult Competencies. In: STERNBERG, Robert; GRIGORENKO, Elena (Ed.). The Psychology of abilities, competencies, and expertise. Cambridge: Cambridge University, 2003.

ECO, Umberto. A Inovação no seriado. In: ECO, Umberto. Sobre os espelhos e outros ensaios. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1989.

FLEURY, Maria Tereza Leme; FLEURY, Afonso. Construindo o conceito de competência. Revista de Administração Contemporânea, São Paulo, n. esp., p. 186-186, 2001.

FRAGOSO, Suely. De interações e interatividade. Revista Fronteiras Estudos Midiáticos, São Leopoldo, v. 3, n. 1, p. 83-95, 2001.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

HUTCHINS, Edwin. Cognition in the wild. London: MIT, 1996.

INSTITUTO PRÓ-LIVRO. Retratos da leitura no Brasil. 2012. Disponível em: <http://prolivro.org.br/home/images/relatorios_boletins/3_ed_pesquisa_retratos_leitura_IPL.pdf>. Acesso em: 30 set. 2012.

JOHNSON, Steven. Cultura da interface: como o computador transforma nossa maneira de criar e comunicar. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

KASTRUP, Virgínia. A invenção de si e do mundo: uma introdução do tempo e do coletivo no estudo da cognição. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

KRISTEVA, Julia. Introdução à semanálise. São Paulo: Perspectiva, 1974.

LATOUR, Bruno. Reassembling the social: an introduction to the Actor-Network-Theory. Oxford: Oxford University, 2005.

LEMOS, André. Cibercultura: tecnologia e vida social na cultura contemporânea. Porto Alegre: Sulina, 2002.

LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Rio de Janeiro: Ed. 34 Letras, 1993.

MAMEDE-NEVES, Maria Aparecida. O (re)encanto de ler e ouvir histórias. 2012. Disponível em: <http://proler.bn.br/images/PDF/encantoneves.DOC>. Acesso em: 30 ago 2012.

MANOVICH, Lev. Remixing and Remixability. 2005. Disponível em: <http://imlportfolio.usc.edu/ctcs505/ManovichRemixModular.pdf >. Acesso em: 10 set. 2012.

McKENZIE, Donald F. Bibliography and the sociology of texts. Cambridge: Cambridge University, 2004.

NDALIANIS, Angela. Neo-Baroque aesthetics and contemporary entertainment. London: The MIT, 2004.

OLSON, David R. O mundo no papel: as implicações conceituais e cognitivas da leitura e da escrita. São Paulo: Ática, 1997.

OROZCO GÓMEZ, Guillermo. Comunicação Social e mudança tecnológica: um cenário de múltiplos desordenamentos. In: MORAES, Dênis de (Org). Sociedade midiatizada. Rio de Janeiro: Mauad, 2006.

PERRENOUD, Philippe. Construir as competências desde a escola. Porto Alegre: Artmed, 1999.

PIAGET, Jean. A psicogênese do conhecimento e sua significação epistemológica. In: PIAGET, J. ; Chomsky, N. (Org.). Teorias da linguagem, teorias da aprendizagem. Trad. Rui Pacheco. Lisboa: Ed. 70, 1985. p. 51-62.

PLATÃO. Mênon. In: PLATÃO. Diálogos. Rio de Janeiro: Ediouro, 1996. p. 56-60.

PRIMO, Alex. Interação mediada por computador: comunicação, cibercultura, cognição. Porto Alegre: Sulina, 2007.

REGIS, Fátima. Tecnologias de comunicação, entretenimento e competências cognitivas na cibercultura. Revista Famecos, Porto Alegre, v. 1, n. 37, p. 32-37, dez. 2008.

REGIS, Fátima; MESSIAS, José. Comunicação, tecnologia e cognição: rearticulando homem, mundo e pensamento. In: REGIS, Fátima et al. (Org.). Tecnologias de comunicação e cognição. Porto Alegre: Sulina, 2012. p. 23-51.

SANTAELLA, Lúcia. Cultura e artes do pós-humano: da cultura das mídias à cibercultura. São Paulo: Editora Paulus, 2003.

SIMONDON, Gilbert. Du mode d’existence des objets techniques. Paris: Aubier-Montaigne, 2008.

STYLES, Elisabeth. Attention, perception and memory. New York: The Psychology, 2005.

VYGOTSKY, Lev. A formação social da mente. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

WICKENS, Christopher D.; McCARLEY, Jason S. Applied attention theory. New York: CRC Press, 2008.

Published

2015-07-30

How to Cite

OLIVEIRA, Fátima Regis. Texts, textures and intertexts: notes on learning and competency in the digital communication: apontamentos sobre aprendizado e competência na comunicação digital. Intexto, Porto Alegre, n. 33, p. 209–224, 2015. DOI: 10.19132/1807-8583201533.209-224. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/50808. Acesso em: 28 aug. 2025.

Issue

Section

Essay

Similar Articles

<< < 31 32 33 34 35 36 37 38 39 

You may also start an advanced similarity search for this article.