The production of a visual narrative about the Cruz e Sousa Palace, headquarters of the Historical Museum of Santa Catarina
DOI:
https://doi.org/10.22456/2357-9854.93462Keywords:
Visual narrative. Museum. Cruz e Souza Palace. Florianópolis.Abstract
Report on the development of a visual narrative about Cruz e Sousa Palace, home of the Historical Museum of Santa Catarina, in Florianopolis. From a pedagogical point of view, we seek to show that every museum has the potential to inspire visual narratives and, from these, to identify concepts that may lead to a prospect in creativity. Initially, it focuses on what a narrative is and its possibilities of generating learning, based on the perspective of Connelly and Clandinin (1995). From Martins and Tourinho (2009), narrative is considered within the scope of the visual culture, as a form of questioning the gaze, representations and relations. The educational role of museums was examined from Leite (2005) and Barbosa (2012).Downloads
References
BARBOSA, Maria Helena Rosa. Ações educativas em museus de arte: entre políticas e práticas. Palíndromo, Florianópolis, v. 4, n.7, p. 109-132, 2012.
BARTHES, Roland. A Câmara Clara: Nota sobre a fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.
CARDOSO, Rafael. Uma introdução à história do design. 3. ed. rev. e ampl. São Paulo: E. Blucher, 2008.
CARVALHO, Vânia Carneiro de. Gênero e artefato: o sistema doméstico na perspectiva da cultura material – São Paulo, 1870-1920. São Paulo: Edusp; Fapesp, 2008.
CIRCULA FOTOS. Tour virtual: Conheça o Palácio Cruz e Souza em tour virtual 360º. In: FUNDAÇÃO CATARINENSE DE CULTURA. Museu Histórico de Santa Catarina- MHSC (site). Disponível em: <http://www.360mix.us/mhsc/ >. Acesso em:23 jan.2018.
COLI, Jorge. O que é arte. São Paulo: Brasiliense, 2002.
CONNELLY, F. Michael; CLANDININ, D. Jean. Relatos de experiencia e investigación narrativa. In: LARROSA, J. Déjame que te cuente: ensayos sobre narrativa y educación. Barcelona: Laertes, S. A. de Ediciones, 1995.
FERNANDES, Wolney. Atlas de imagens e seus intervalos. Uma constelação de conceitos flutuantes. Revista Digital do LAV - Santa Maria - v. 7, n.2, p. 144-155, maio/ago. 2014. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/15115 >. Acesso em: 04 set. 2017.
FUNDAÇÃO CATARINENSE DE CULTURA. Museu Histórico de Santa Catarina- MHSC (site). Disponível em: <http://www.fcc.sc.gov.br/mhsc/index.php>. Acesso em: 15 dez.2017.
HERNÁNDEZ, Fernando. Catadores da cultura visual: proposta para uma nova narrativa educacional. Porto Alegre: Mediação, 2007.
ILLERIS, Helene; ARVEDSEN, Karsten. Fenômenos e Eventos Visuais: algumas reflexões sobre currículo e pedagogia da cultura visual. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. (Orgs.). Culturas das Imagens: desafios para a arte e para a educação. Santa Maria: Editora da UFSM, 2012, p. 283-309.
KOSELLECK, Reinhart. Futuro passado: uma contribuição à semântica dos tempos históricos. Rio de Janeiro: Contraponto; Editora PUC-Rio, 2006.
LEITE, Maria Isabel. Museus de arte: espaços de educação e cultura. In: LEITE, Maria Isabel Ferraz Pereira; OSTETTO, Luciana Esmeralda. Museu, educação e cultura: encontros de crianças e professores com a arte. Campinas, SP: Papirus, 2005. p.19- 54.
MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. Educação da cultura visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2009.
MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. Pesquisa narrativa: concepções, práticas e indagações. In: Anais do II Congresso de Educação, Arte e Cultura -CEAC. Santa Maria: 2009. p. 1-12.
MICHAELIS. Dicionário Brasileiro da Língua Portuguesa. [S.l.]: Editora Melhoramentos, 2018. Disponível em: <http://michaelis.uol.com.br/>. Acesso em: 21 jan. 2018.
NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Trad. Yara Aun Khoury. Projeto História, São Paulo, v.10, p.7-28, dez. 1993.
PERROT, Michelle. Maneiras de morar. In:_____. História da vida privada. Vol. 4. São Paulo: Companhia das Letras: 1991.
PRADO JR., Caio. Formação do Brasil contemporâneo. 23 ed. São Paulo: Brasiliense, 1999.
PREFEITURA DE FLORIANÓPOLIS. Secretaria Municipal de Turismo, Tecnologia e Desenvolvimento Econômico: Palácio Cruz e Sousa. Disponível em: <http://www.pmf.sc.gov.br/entidades/turismo/index.php?cms=palacio+cruz+e+sousa>. Acesso em: 22 jan. 2018.
ROSA, Aline Nunes da. Sobre mudar de paisagens, sobre mirar com outros olhos: narrativas a partir de deslocamentos territoriais. 2015. Tese (Doutorado)- Universidade Federal de Goiás, Faculdade de Artes Visuais (FAV) , Programa de Pós-Graduação em Arte e Cultura Visual, Goiânia, 2015, 284 f. Disponível em: <https://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/4785 >. Acesso em:26 jan.2018.
SANT’ANNA, Mara Rubia. Álbuns de família, uma experiência pedagógica e de investigação histórica de Moda. Anos 90, Porto Alegre, v. 17, n. 32, p. 249-282, dez. 2010.
SILVA, Augusto da. O governo da Ilha de Santa Catarina e sua terra firme: território, administração e sociedade (1738-1807). 2007. 299 p. Tese (Doutor em História, Programa de Pós-Graduação em História Econômica) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.
SONTAG, Susan. Sobre Fotografia. Trad. Rubens Figueiredo. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
SOUZA, Gilda de Mello. O espírito das roupas: a moda no século dezenove. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Readers are free to download, print and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention of the author (s) and GEARTE Journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the author (s) and the Journal. Upon submitting an article to GEARTE Journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to the Journal: authors are allowed to publish and distribute their work online in institutional/disciplinary repositories or on their personal page.
This journal uses a Licença de Atribuição Creative Commons 4.0 Internacional.