Creative brains in the world of mass audiovisual productions? Entertainment, fans of animations and creative possibilities in the visual arts

Authors

  • Isac dos Santos Pereira Universidade Anhembi Morumbi — UAM, São Paulo/SP

DOI:

https://doi.org/10.22456/2357-9854.89909

Keywords:

Television. Animation. Creative process. Stimulus of the brain. Art. Drawing.

Abstract

The present research arose from the restlessness arising from the reflection on the extent to which the audiovisual communication, specifically the television animations, and their hyperstimuli, are no longer mere entertainment within the contemporary complex to fact to be useful for the studies of creativity, besides subsidizing in the creative process of its fans. The assimilation of such constructs lacks the actuation of several sensorial fields, which retains and directs information to the various cerebral pathways. In dialogue with the complex thinking of Edgard Morin, the text is based on the intention of understanding some of the faces of infantile-juvenile animations as a complex framework that establishes and affects diverse fields of the imaginary and, as soon as it fosters the creative act in proposing new such as the case of some producers. From now on, the investigative looks have been written with a positive conception of the audiovisual media, aiming at discussing some productions and their consequent influence on the conformation of the image-frame of the children / fans who constantly consume them in the moments of leisure, and externalize their perceptions through drawings within the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Isac dos Santos Pereira, Universidade Anhembi Morumbi — UAM, São Paulo/SP

Possui graduação em Artes Visuais pela Faculdade Paulista de Artes (2013). Especialista em arte na educação: teoria e prática pela escola de comunicações e artes da Universidade de São Paulo. Especializando em Neurociências aplicada à educação e Mestrandoem comunicação audiovisual pela universidade anhembi morumbi. Tem experiência na área de Arte, com ênfase em Artes Visuais e música. É professor efetivo na rede municipal do ensino de São Paulo. Professor auto didata em Instrumentalização com ênfase em música erudita. Conhecimentos em órgão eletrônico, teclado e Violino. 

References

ADORNO, Theodor W; HORKHEIMER, Max. A indústria cultural: o esclarecimento como mistificação das massas. In: ADORNO, Theodor W; HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento. Tradução Antônio de Almeida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.

BACCEGA, Maria Aparecida. Televisão e educação: a escola e o Livro. Revista Comunicação e educação, do Departamento de Comunicações e Artes da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, p. 7-14, maio/ago., 2002.

COSENSA, Ramon M. e Guerra, Leonor B. Neurociência e educação: como o cérebro aprende. Porto Alegre: Artmed, 2011.

DABUL, Lígia; PIRES, Bianca Salles. Set e ação: notas sobre processos criativos no cinema. Revista Poiesis, Niterói, v. 12, p. 77-88, nov., 2008.

DAMÀSIO, António R. O erro de Descartes: emoção, razão e o cérebro humano; tradução de Dora Vicente, Georgina Segurado. 3º. ed. São Paulo: Companhia das letras, 2012.

HOUZEL, Suzana Herculano. O cérebro nosso de cada dia: descobertas da neurociência sobre a vida cotidiana. 2º. Ed. Rio de Janeiro: Vieira e Lent, 2012.

IZQUIERDO, Iván. Memória. 2º. ed. Porto Alegre: Artmed, 2011.

LIMA JÚNIOR, Geraldo Coelho. Design de moda e neuroeducação: o desenvolvimento de uma metodologia de desenvolvimento projetual aplicado a pessoas com deficiência visual. Tese (doutorado em design) - Universidade Anhembi Morumbi, São Paulo, 2016.

MACHADO, Arlindo. A televisão levada a sério. São Paulo: Editora Senac, 2000.

MORIN, Edgard. Cultura de massas no século XX: O espírito do tempo-1. Neurose. Tradução de Maura Ribeiro Sardinha. 9º. ed. Rio de Janeiro: Forense universitária, 1987.

MORIN, Edgard. O cinema ou o homem imaginário: ensaios de antropologia sociológica. Tradução de Luciano Loprete. São Paulo: Editora É Realizações, 2014.

MORIN, Edgard. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Tradução de Eloá Jacobina. 7º ed. Rio de Janeiro: Berttrand Brasil, 2002.

MORIN, Edgard. Da necessidade de um pensamento complexo. In: MARTINS, Francisco Menezes; SILVA, Juremir Machado (Orgs). Para navegar no século XXI: Tecnologias do imaginário e cibercultura. 3ºEd. Porto Alegre: Sulina/EdiPUCRS, 2003.

MORIN, Edgard. Por uma reforma do pensamento. In: PENA-VEGA: ALMEIDA, Elimar Pinheiro (Orgs). O pensar complexo: Edgard Morin e a crise da modernidade. Rio de Janeiro: Garamond, 1999.

PACHECO, Elza Dias Pacheco (Org.). Televisão, criança e imaginário. São Paulo: Papirus Editora, 1998.

PACHECO, Elza Dias Pacheco. A linguagem televisiva e o imaginário infantil. Revista Comunicação e educação, do Departamento de Comunicações e Artes da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, p. 43/48, jan./abr. ,1995.

PRADO, Laryssa Moreira; TRINTA, Aluizio R. Pensando a animação: meio é mensagem. Revista Movimento, São Paulo, n. 10, p.38-59, mar., 2018.

PRADO, Ana Lucia Penteado Brandão; MUNGIOLI, Maria Cristina Palma. Educomunicação e mediação escolar: um projeto educomunicativo para a relação criança, desenho animado e consumo. São Paulo; Revista Comunicação e educação, do Departamento de Comunicações e Artes da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, n. 2, p. 87-96, jul./dez, 2016.

PILLAR, Analice Dutra. Contágios entre arte e mídia no ensino da Arte. Bahia; 19º Encontro da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas “entre territórios”. Anpap. p. 1927 a 1940, 2010.

RAMACHANDRAN, Vilayanur S. O que o cérebro tem para contar: desvendando os mistérios da natureza humana. Tradução Maria Luiza X. de A. Borges. 1.ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2014.

ROBERTS, Marcos Nadal; OLIVER, Albert Flexas. Bases biológicas de lacreatividad. El enfoque desde laneuroestética. In: ABRAHAM, Anna [Et al.]. Creatividad y neurociencia cognitiva. Madrid: Fundación Tomás Pascual y Pilar Gómez-Cuétara/ Instituto Tomás Pascual Sanz, 2012.

ROCHA, Marleide de Moura. A arte da animação japonesa: em busca dos recursos gerativos de sentidos. Recursos estéticos/efeitos estésicos. São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo/PUCSP. Dissertação de mestrado, 2008.

SILVA, André Luiz Souza. O Heroi na forma e no conteúdo: analise textual do mangá Dragon Ball e Dragon Ball Z. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Cultura Contemporânea) - Universidade Federal da Bahia, Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico, 2005.

SILVA, Priscila Kalinke da. Educação, cultura escolar e mediação: em estudo o animê naruto. Maringá; Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes da Universidade de Maringá. Dissertação de mestrado, 2012.

SINGER, Ben. Três: Modernidade, hiperestímulo e o início do sensacionalismo popular. In: CHARNEY et al (Org). O cinema e a invenção da vida moderna. Tradução: Regina Thompson. São Paulo: Cosac & Naify Edições, 2001.

XIMENDES, Ellen. As bases neurocientíficas da criatividade: O contributo da neurociência no estudo do comportamento criativo. Universidade de Lisboa: Faculdade de Belas Artes. Dissertação de mestrado, 2009.

WECHSLER, Solange Muglia (2002). Criatividade: descobrindo e encorajando. 3.ed. Campinas: livro.

Published

2019-04-30

How to Cite

PEREIRA, I. dos S. Creative brains in the world of mass audiovisual productions? Entertainment, fans of animations and creative possibilities in the visual arts. Revista GEARTE, [S. l.], v. 6, n. 1, 2019. DOI: 10.22456/2357-9854.89909. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/89909. Acesso em: 13 may. 2025.

Issue

Section

Artes visuais e tecnologias na educação: história e contemporaneidade