Discourses of self-legitimation of art education: some historical-conceptual problems

Authors

  • Cayo Honorato Universidade de Brasília — UnB, Brasília/DF

DOI:

https://doi.org/10.22456/2357-9854.86132

Keywords:

Art Education. Self-Legitimation. Educational Policies.

Abstract

By means of an analysis of the arguments that were mobilized by the art education after the edition of the Medida Provisória n. 746, by the Brazilian government, in September 2016, as well as of the arguments that have been mobilized by the literature of the area since 1970, considering especially books and interviews by Ana Mae Barbosa, this article proposes a (historical and reflexive) discussion about the way we have defended the importance of the art teaching within education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cayo Honorato, Universidade de Brasília — UnB, Brasília/DF

É Professor Adjunto no Departamento de Artes Visuais (VIS) do Instituto de Artes (IdA) da Universidade de Brasília (UnB), na área de História e Teoria da Educação em Artes Visuais; orientador de mestrado credenciado no Programa de Pós-graduação em Arte da UnB. Doutor em Educação pela Faculdade de Educação (FE) da Universidade de São Paulo (USP), na linha de Filosofia e Educação, com estágio na Faculdade de Filosofia e Letras da Universidade de Granada (UGR), Espanha; mestre em Educação pela Faculdade de Educação (FE) da Universidade Federal de Goiás (UFG), na linha de Cultura e Processos Educacionais; especialista em Arte Contemporânea e bacharel em Artes Visuais pela Faculdade de Artes Visuais (FAV) da UFG. É vice-líder do grupo Mediação em Arte e Cultura: Teorias e Práticas, cadastrado no CNPq. Integra a rede Another Roadmap for Arts Education desde 2015. É pesquisador associado do Centre for the Study of the Networked Image (CSNI) da London South Bank University (LSBU), Reino Unido, desde 2018.

References

BARBOSA, Ana Mae. Teoria e prática da educação artística. São Paulo: Cultrix, 1975.

BARBOSA, Ana Mae. Arte-educação: conflitos/acertos. São Paulo: Max Limonad, 1984.

BARBOSA, Ana Mae. (Org.). Inquietações e mudanças no ensino da arte. São Paulo: Cortez, 2002.

BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino da arte. 5. ed. São Paulo: Perspectiva, 2004.

BARBOSA, Ana Mae. (Org.). Ensino da arte: memória e história. São Paulo: Perspectiva, 2008.

BARBOSA, Ana Mae. A importância do ensino das artes na escola; entrevista a Beatriz Morrone. Revista Época, 16 mai. 16 [2016a]. Disponível em <https://glo.bo/1R6KoBx>. Acesso em 27 jun. 2018.

BARBOSA, Ana Mae. Era uma vez… A obrigatoriedade das artes no currículo do ensino médio. Revista Select, n. 33, 13 dez. 16 [2016b]. Disponível em <http://bit.ly/2wEyHnD>. Acesso em 30 jun. 2018.

BARROCAL, André. “Doutrina do choque” explica Brasil de Michel Temer. Revista Carta Capital, 26 ago. 2017. Disponível em <https://bit.ly/2IEPoB1>. Acesso em 30 jun. 2018.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC, 1997.

FAEB. Nota pública da FAEB sobre a Medida Provisória do Ensino Médio. 23 set. 2016. Disponível em <http://bit.ly/2vbpQta>. Acesso em 27 jun. 2018.

FAEB. Carta de Campo Grande sobre as mudanças no Ensino Médio para o ensino de arte. 18 nov. 2017. Disponível em <http://bit.ly/2AMNTAO>. Acesso em 27 jun. 2018.

FAVARETTO, Celso. Moderno, pós-moderno, contemporâneo: na educação e na arte. São Paulo: USP, 2004. Tese de Livre-Docência.

FCG. Nota de Repúdio do VI Encontro do Fórum de Coordenadores dos Cursos de Graduação em Artes Visuais. 26 set. 2016. Disponível em <https://bit.ly/2KrFFjg>. Acesso em 27 jun. 2018.

GAZTAMBIDE-FERNÁNDEZ, Rubén. Why the Arts Don’t do Anything: Toward a New Vision for Cultural Production in Education. Harvard Educational Review, v. 83, n. 1, pp. 660-685, Spring 2013. Disponível em: <http://bit.ly/2jQEtNa>. Acesso em 08 jul. 2018.

LANGER, Susanne K. The Cultural Importance of the Arts. The Journal of Aesthetic Education, Vol. 1, No. 1 (Spring, 1966), pp. 5-12. Disponível em <https://bit.ly/2ILFqOj>. Acesso em 02 jul. 2018.

LYOTARD, Jean-François. A condição pós-moderna. São Paulo: José Olympio, 2000.

WILLIS, Paul. Common culture – symbolic work at play in the everyday cultures of the young. Boulder; San Franscisco: Westview Press, 1993.

Published

2018-12-30

How to Cite

HONORATO, C. Discourses of self-legitimation of art education: some historical-conceptual problems. Revista GEARTE, [S. l.], v. 5, n. 3, 2018. DOI: 10.22456/2357-9854.86132. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/86132. Acesso em: 29 apr. 2025.