Discourses of self-legitimation of art education: some historical-conceptual problems
DOI:
https://doi.org/10.22456/2357-9854.86132Keywords:
Art Education. Self-Legitimation. Educational Policies.Abstract
By means of an analysis of the arguments that were mobilized by the art education after the edition of the Medida Provisória n. 746, by the Brazilian government, in September 2016, as well as of the arguments that have been mobilized by the literature of the area since 1970, considering especially books and interviews by Ana Mae Barbosa, this article proposes a (historical and reflexive) discussion about the way we have defended the importance of the art teaching within education.
Downloads
References
BARBOSA, Ana Mae. Teoria e prática da educação artística. São Paulo: Cultrix, 1975.
BARBOSA, Ana Mae. Arte-educação: conflitos/acertos. São Paulo: Max Limonad, 1984.
BARBOSA, Ana Mae. (Org.). Inquietações e mudanças no ensino da arte. São Paulo: Cortez, 2002.
BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino da arte. 5. ed. São Paulo: Perspectiva, 2004.
BARBOSA, Ana Mae. (Org.). Ensino da arte: memória e história. São Paulo: Perspectiva, 2008.
BARBOSA, Ana Mae. A importância do ensino das artes na escola; entrevista a Beatriz Morrone. Revista Época, 16 mai. 16 [2016a]. Disponível em <https://glo.bo/1R6KoBx>. Acesso em 27 jun. 2018.
BARBOSA, Ana Mae. Era uma vez… A obrigatoriedade das artes no currículo do ensino médio. Revista Select, n. 33, 13 dez. 16 [2016b]. Disponível em <http://bit.ly/2wEyHnD>. Acesso em 30 jun. 2018.
BARROCAL, André. “Doutrina do choque” explica Brasil de Michel Temer. Revista Carta Capital, 26 ago. 2017. Disponível em <https://bit.ly/2IEPoB1>. Acesso em 30 jun. 2018.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC, 1997.
FAEB. Nota pública da FAEB sobre a Medida Provisória do Ensino Médio. 23 set. 2016. Disponível em <http://bit.ly/2vbpQta>. Acesso em 27 jun. 2018.
FAEB. Carta de Campo Grande sobre as mudanças no Ensino Médio para o ensino de arte. 18 nov. 2017. Disponível em <http://bit.ly/2AMNTAO>. Acesso em 27 jun. 2018.
FAVARETTO, Celso. Moderno, pós-moderno, contemporâneo: na educação e na arte. São Paulo: USP, 2004. Tese de Livre-Docência.
FCG. Nota de Repúdio do VI Encontro do Fórum de Coordenadores dos Cursos de Graduação em Artes Visuais. 26 set. 2016. Disponível em <https://bit.ly/2KrFFjg>. Acesso em 27 jun. 2018.
GAZTAMBIDE-FERNÁNDEZ, Rubén. Why the Arts Don’t do Anything: Toward a New Vision for Cultural Production in Education. Harvard Educational Review, v. 83, n. 1, pp. 660-685, Spring 2013. Disponível em: <http://bit.ly/2jQEtNa>. Acesso em 08 jul. 2018.
LANGER, Susanne K. The Cultural Importance of the Arts. The Journal of Aesthetic Education, Vol. 1, No. 1 (Spring, 1966), pp. 5-12. Disponível em <https://bit.ly/2ILFqOj>. Acesso em 02 jul. 2018.
LYOTARD, Jean-François. A condição pós-moderna. São Paulo: José Olympio, 2000.
WILLIS, Paul. Common culture – symbolic work at play in the everyday cultures of the young. Boulder; San Franscisco: Westview Press, 1993.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Readers are free to download, print and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention of the author (s) and GEARTE Journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the author (s) and the Journal. Upon submitting an article to GEARTE Journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to the Journal: authors are allowed to publish and distribute their work online in institutional/disciplinary repositories or on their personal page.
This journal uses a Licença de Atribuição Creative Commons 4.0 Internacional.