A study based on visual semiotics of the painting A Primeira Missa no Brasil from Victor Meirelles

Authors

  • Fabiane Villela Marroni Universidade Católica de Pelotas — UCPel, Pelotas/RS

DOI:

https://doi.org/10.22456/2357-9854.81013

Keywords:

Visual Semiotics. A Primeira Missa no Brasil. Victor Meirelles.

Abstract

The work that we intend to analyze in this article is named A Primeira Missa no Brasil, from Victor Meirelles. Since its expressive dimension, it is considered one of the canvas of major proportion of Brazilian art produced in XIX century. As it is well-known, the history of the discovery of Brazil is full of contradictions, among them questions about the chance and the intention of the Portuguese that docked in Brazil in 1500. Meirelles'painting is also wrapped in divergences if we consider the narrative by Pero Vaz de Caminha in his letter to the king of Portugal. The reading of this art work is done with the objective of learning the categories of the expression plane homologable to the categories of content, based on the theoretical-methodological assumptions of the discursive semiotics of A. J. Greimas and his contributors, more specifically the visual semiotics perspective. Such categories of the expressions were related to oppositions found in the contents plane, whose results approximated to what, in semiotics, are called semisymbolic relations. As the analysis presented were focused on only on the text-painting A Primeira Missa no Brasil, there was no intention of approaching the ideological discourse of this painting in opposition to other discourses.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fabiane Villela Marroni, Universidade Católica de Pelotas — UCPel, Pelotas/RS

Possui graduação em Tecnologia em Processamento de Dados pela Universidade Católica de Pelotas (1995), aperfeiçoamento em Educação pela Universidade Federal de Pelotas (1997), mestrado em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2001) e doutorado em Comunicação e Semiótica pela mesma Instituição (2008). Professora adjunta da Universidade Católica de Pelotas. Atua com temas relacionados à Semiótica Discursiva (Semiótica Visual e Semiótica Sincrética), Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação. Leciona no Programa de Pós-Graduação em Letras da UCPel, atuando nas áreas de Semiótica Discursiva, principalmente vertentes relacionadas ao sincretismo de linguagens, e Tecnologia Digitais de Informação e Comunicação. É pesquisadora do Centro de Pesquisas Sociossemóticas da PUC-SP, desde 1998, e líder do Grupo de Pesquisa em Acervo Digital (GrAD), vinculado ao CNPq.

References

BARROS, Diana Luz Pessoa de. Problemas de expressão: figuras do conteúdo e figuras de expressão, Anais do 1º colóquio Luso-Brasileiro de Semiótica, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 1986.

BARROS, Diana Luz Pessoa de. Texto e Imagem, Linguagens, Porto Alegre, n.1, p.29-37, out. 1986.

BARROS, Diana Luz Pessoa de. Teoria semiótica do texto. 5ed. São Paulo: Ática, 2011.

FIORIN, José Luiz. Elementos de análise do discurso. 13ed. São Paulo: Contexto, 2005.

FLOCH, Jean Marie. Sémiotique plastique et language publicitaire, Documents, Paris, Groupe de Recherches Sémio-linguistiques, III, n.26, 1981.

GREIMAS, Algirdas Julien. Semiótica figurativa e semiótica plástica, Significação, São Paulo, n.4, p.18-46, jul. 1984.

MARRONI, Fabiane Villela. Análise semiótica da pintura A Primeira Missa no Brasil, de Vitor Meireles de Lima. Caderno de Discussão do Centro de Pesquisas Sociossemióticas (Impresso), São Paulo, v. 1, n.1, p. 113-122, 1999.

OLIVEIRA, Ana Claudia de. Semioses pictóricas, FACE, São Paulo, v.4, n.2, p.104-145, jul./dez. 1995.

OLIVEIRA, Ana Claudia de. A dança das ordens sensoriais. In: LANDOWSKI, Eric.; DORRA Raul.; OLIVEIRA, Ana Claudia de. Semiótica, estesis, estética. São Paulo/Puebla: EDUC-UAP, 1999.

Published

2018-04-30

How to Cite

MARRONI, Fabiane Villela. A study based on visual semiotics of the painting A Primeira Missa no Brasil from Victor Meirelles. Revista GEARTE, [S. l.], v. 5, n. 1, 2018. DOI: 10.22456/2357-9854.81013. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/81013. Acesso em: 27 aug. 2025.

Issue

Section

Semiótica e Ensino de Artes Visuais