The drawing in the jewelry design: processes and teaching

Authors

  • Engracia Maria Loureiro da Costa Llaberia Universidade Anhembi-Morumbi — UAM, São Paulo/SP http://orcid.org/0000-0003-0276-7726
  • Ana Mae Barbosa Universidade Anhembi-Morumbi — UAM, São Paulo/SP

DOI:

https://doi.org/10.22456/2357-9854.73973

Keywords:

Jewelry drawing. Drawing teaching. Jewelry design. Design teaching. Jewelry.

Abstract

Jewelry Design in Brazil is a recent area and its application still little known among businessmen and even among professionals, because there are still no protocols that establish norms or indications of project referral. Its methodology still lacks specific studies and much of what is observed within the companies comes from the practice of professionals in referential research, creativity and their own making of jewelry/goldsmiths. In the contemporaneity, it’s fundamental to identify the product designer and his actions in jewelry to privilege the strategic approach for new products. In this article we want to highlight the study of drawing within creation process and serial production of the jewelry and to value it in the teaching of jewelry design.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Engracia Maria Loureiro da Costa Llaberia, Universidade Anhembi-Morumbi — UAM, São Paulo/SP

Doutora em Design pela Universidade Anhembi Morumbi, Laureate International Universities. Tese defendida e aprovada em dezembro de 2016. Mestre em Design pela Universidade Anhembi Morumbi. Graduada em Desenho Industrial pela ESDI, Escola Superior de Desenho Industrial / Universidade do Estado do Rio de Janeiro, UERJ, com habilitação em Design de Produto e Programação Visual. Bacharel em Comunicação Social, Publicidade e Relações Públicas, pela Universidade Estácio de Sá/ RJ. Docente do IED, Istituto Europeo di Design (2005-2006). Docente na Universidade Anhembi Morumbi nos cursos de Design e Arquitetura e Urbanismo (2008-2016).É designer credenciada pela ADOR, Associazione Designers Orafi, de Milão, Itália, desde 1993.

Ana Mae Barbosa, Universidade Anhembi-Morumbi — UAM, São Paulo/SP

Possui graduação em Direito - Universidade Federal de Pernambuco (1960), mestrado em Art Education - Southern Connecticut State College (1974) e doutorado em Humanistic Education - Boston University (1978). Atualmente é Professora Titular aposentada da Universidade de São Paulo e professora da Universidade Anhembi Morumbi. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Arte/Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Ensino da Arte e contextos metodológicos, História do Ensino da Arte e do Desenho, Ensino do Design, Administração de Arte, Interculturalidade, Pedagogia Visual, Estudos de Museus de Arte, Mediação Cultural e Estudos Visuais.

References

ALEXANDRE Wollner e a formação do design moderno no Brasil. [Filme-vídeo]. Direção de André Stolarski. São Paulo, s/d. 84 min., color, son. Disponível em: https://youtu.be/s7LOZLMRRO0.

BARBOSA, Ana Mae. Redesenhando o desenho: educadores, política e história. São Paulo: Cortez, 2015.

CODINA, Carles. A ourivesaria. Lisboa: Estampa, 2002.

DERDYK. Edith. Formas de pensar o desenho: desenvolvimento do grafismo infantil. São Paulo: Scipione, 1994, p. 20.

GOMES, Luiz Vidal Negreiros. Desenhando: um panorama dos sistemas gráficos. Santa Maria, RS: UFSM, 1998.

HESKETT, John. Desenho Industrial. Rio de Janeiro: José Olympio, 2006.

ICSID – International Council of Societies of Industrial Design. Definição de Design Industrial e de designer. Disponível em <http://wdo.org/about/definition/> Acesso em: out 2016.

lllustrated Jewelry Catalog, 1892: the New England Jeweler. New York: Dove Publications Inc., 1998.

MUNARI, Bruno. Das coisas nascem coisas. Lisboa: Edições 70, 1981.

NIEMEYER, Lucy. Design no Brasil: origens e instalação. Rio de Janeiro: 2AB, 2007.

SENNETT, Richard. O artífice. Rio de Janeiro: Record, 2009.

STOLARSKI, André. Alexandre Wollner e a formação do design moderno no Brasil. São Paulo: Casac Naify, 2005.

WONG, Wucius. Principles of form and design. Nova Iorque: John Wiley & Sons, 1993

Published

2017-12-28

How to Cite

LLABERIA, Engracia Maria Loureiro da Costa; BARBOSA, Ana Mae. The drawing in the jewelry design: processes and teaching. Revista GEARTE, [S. l.], v. 4, n. 3, 2017. DOI: 10.22456/2357-9854.73973. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/73973. Acesso em: 11 aug. 2025.

Issue

Section

Design e Cultura Visual no Ensino de Artes Visuais